Græs
Fra : Zirfelt

Dato : 12-05-03 06:58

Hvor meget krudt bruger i til at vende jeres heste til græs før de får lov
til at blive i "paradis". Lige nu kommer mine Islændere ud i haven et par
timer om dagen. Men hvornår er de vænnet til græsset, så de kan få lov til
at blive i haven?
--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-05-03 07:45

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote:

>Hvor meget krudt bruger i til at vende jeres heste til græs før de får lov
>til at blive i "paradis".

Vores heste er i paradis altid. Vi har græs nok til at de han beholde
paradis året rundt. De vænner sig til det nye græs efterhånden som det
begynder at gro om foråret.

Desværre kan paradiset også aflæses af maverne

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 12-05-03 08:02

(klip)

Vi har to folde. En der bruges til motionsfold om vinteren og så en lidt
større til sommergræsningen. Jeg plejer at vænne hestene til at få en time
formiddag og en time eftermiddag de første dage og så trapper jeg op med en
halv time på begge perioder for hver dag der går.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-05-03 07:44

Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> begynder at gro om foråret.
>
> Desværre kan paradiset også aflæses af maverne

Vi startede med vores for et par uger siden. Siden har vi trappet
langsomt op (halv/hel time om dagen). Ingen problemer, og ingen "tegn"
fra deres maver.

I disse dage er de ved at være oppe på en hel dag, og da de ikke rigtigt
spiser det helt store om natten, kommer de snart ud i døgndrift.

-dennis

Fra : Musen

Dato : 12-05-03 13:52

> [...]
> timer om dagen. Men hvornår er de vænnet til græsset, så de kan få lov til

Mine kom i paradis i torsdags efter at jeg havde haft dem i haven en uges
tid. Jeg startede med at de fik et par timer, næste dag fire, næste dag 6
osv. Den sidste dag gik de der hele dagen og så kom de altså på græs. (det
skal måske lige siges, at vores have er stor nok til at selv den uge ikke
har været nok til at de har gnavet i bund, så der har været masser af græs
til at de har kunne vænne sig til det)
Men sikke et syn da de blev lukket ud. Normalt går de på en fold der er ½
tdr. land, men deres sommermark er tre tdr. land. De brugte den første halve
time til at LØBE. De løb og løb og løb og til sidst smed Ronzo sig ned og
rullede sig og så løb de lige lidt mere
Igår da jeg kom over og sagde godnat, LÅ han ned og åd *GGG* dovne hund....

Venlig hilsen Musen (hende med tøndemavehestene

Fra : Zirfelt

Dato : 13-05-03 13:20

Tak for de mange gode svar.
Nu har problemet ændret sig lidt: Selv om min hoppe Mysla, har været på
slankekur er hun faktisk stadig temmelig tyk. Og da vores have ikke høre til
de små, må hun nøjes med et par timers græs om dagen måske RESTEN AF
SOMMEREN

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-05-03 13:37

In article <3ec0e2d6$0$76060$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Zirfelt wrote:
> Tak for de mange gode svar.
> Nu har problemet ændret sig lidt: Selv om min hoppe Mysla, har været på
> slankekur er hun faktisk stadig temmelig tyk. Og da vores have ikke høre til
^^^
Så rid den dog noget mere så den kan blive slank. Det er jo også det
der er det sjove.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-05-03 13:50

Jon Bendtsen wrote:

> ^^^
> Så rid den dog noget mere så den kan blive slank. Det er jo også det
> der er det sjove.

Det er faktisk ikke altid nok. En af de heste hos os, der bruges mest,
har faktisk lidt 'problemer med at holde vægten'.

I det hele taget lever islandshestene næsten *for* godt af græs. Især
nyt og/eller forårsgræs. Det er også derfor risikoen for forfangenhed er
øget.

Men motion kombineret med kontrollerede foder-forhold, må være det optimale.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-05-03 08:29

On Tue, 13 May 2003 14:49:35 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Det er faktisk ikke altid nok. En af de heste hos os, der bruges mest,
>har faktisk lidt 'problemer med at holde vægten'.

   Jeg oplever faktisk det omvendte af Mysla ;) Futte taber sig
af at komme på græs. Men det hænger for en stor del sammen med at han
æder alt alt for meget halm som det ser ud nu. Det fordøjer han ikke
ordentligt så han bliver oppustet mens græsset er meget meget bedre
for hans fordøjelse. =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Zirfelt

Dato : 14-05-03 06:32

> Så rid den dog noget mere så den kan blive slank. Det er jo også det
> der er det sjove.
For mig er ridning ikke det sjove med hende. Det der er det spændene med
hende, er at se hvordan hun for hver dag bliver mere tillidsfuld og tryg,
når jeg arbejder med hende fra jorden,
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 12-05-03 08:48

> [...]
> timer om dagen. Men hvornår er de vænnet til græsset, så de kan få lov til

Mine er startet ud med 3 timer om dagen i en uge - derefter 4 timer den
følgende uge og efterfølgende 1 time mere oveni ca. hver 4. dag.
Men det er jo individuelt hvor hurtigt man kan gå til værks!! Nogle kan jo
ikke tåle mere end 1/2 - 1 time den første uge og skal sættes langsomt op!
Og andre tåler det nemt i flere timer....

Min hoppe blev af opdrætteren sat på græs i en tilvænningsuge i 4-6 timer
dagligt og efter 1 uge sådan, kom hun på døgngræs og det gik fint. Og min
lille shetlænder har (7-9-13) heller aldrig haft problemer med eks.
forfangenhed, men eftersom han er i risikogruppen tør jeg ikke tage de helt
store chancer, men nøjes dog ikke med de 1/2 timer.....

De kommer til at opnå mellem 8 og 11 timer på græs hver dag, når de er
vænnet til det og kommer på jordfold aften og nat.

Iben