Sorter data
Fra : Jesper Davidsen

Dato : 11-05-03 22:33

Hej

Jeg vil høre om det er muligt at sortere data efter flere kreterier såsom
efternavn, derefter fornavn i tilfælde af samme efternavn.

min database er access

Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-03 23:03

Jesper Davidsen skrev:

> Jeg vil høre om det er muligt at sortere data efter flere
> kreterier såsom efternavn, derefter fornavn i tilfælde af
> samme efternavn.

Ja.

SELECT fornavn, efternavn
FROM personer
ORDER BY efternavn, fornavn

Du kan sætte lige så mange felter som du har lyst til på under
ORDER BY. For hvert felt kan du med kommandoen DESC vende
rækkefølgen for det pågældende felt. Eksempel:

ORDER BY efternavn DESC, fornavn
(sorter på efternavn i faldende orden, derefter på fornavn i
stigende orden)

ORDER BY efternavn, fornavn DESC
(efternavn stigende, fornavn faldende)

ORDER BY efternavn DESC, fornavn DESC