Hjælp til JOIN!!
Fra : Thomas Brejner

Dato : 11-05-03 19:53

Kan i finde fejlen i denne sætning.
Fejlmeddelelsen er: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]
Syntax error in JOIN operation

strSQL = "SELECT id, vits, vitsid, Avg(stjerne) FROM
stemme,vitser LEFT JOIN vitser ON stemme.vitsid = vitser.id GROUP
BY vitsid ORDER BY Avg(stjerne) DESC"

Mvh Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-03 20:32

Thomas Brejner skrev:

> strSQL = "SELECT id, vits, vitsid, Avg(stjerne) FROM
> stemme,vitser

Fjern ",vitser"

> LEFT JOIN vitser ON stemme.vitsid = vitser.id GROUP
> BY vitsid ORDER BY Avg(stjerne) DESC"

Resten skulle være o.k.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Brejner

Dato : 11-05-03 20:47

> Fjern ",vitser"

hmm så får jeg blot denne server fejl:
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The specified field
'id' could refer to more than one table listed in the FROM clause
of your SQL statement

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-03 21:40

Thomas Brejner skrev:

> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The specified field
> 'id' could refer to more than one table listed in the FROM clause
> of your SQL statement

Fejlmeddelelsen siger egentlig det hele ;) - feltet "id" findes i
mere end én tabel i forespørgslen. Når det er tilfældet skal du
kvalificere feltnavnet med et tabelnavn - altså enten stemme.id
eller vitser.id, afhængig af hvilken tabel du vil se id-feltet fra.

NB: Hvis du bruger alias med "AS <feltnavn>" kan du referere
direkte til et beregnet felt (altså fx SELECT Avg(stjerne) As
avgStjerne...)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Brejner

Dato : 12-05-03 08:20

> [...]
> kvalificere feltnavnet med et tabelnavn - altså enten stemme.id
> eller vitser.id, afhængig af hvilken tabel du vil se id-feltet fra.
Hmm nu har jeg slettet feltet id i den ene tabel så der kun er et felt
der hedder id burde det ikke gøre det samme? men jeg får stadig en dum
fejl: You tried to execute a query that does not include the specified
expression 'id' as part of an aggregate function.
og jeg ved ik helt hvad det vil sige? :(

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-03 08:54

Thomas Brejner skrev:

> Hmm nu har jeg slettet feltet id i den ene tabel så der kun er
> et felt der hedder id burde det ikke gøre det samme?

Jo - nu er fejlmeddelelsen også en anden.

> får stadig en dum fejl: You tried to execute a query that does
> not include the specified expression 'id' as part of an
> aggregate function. og jeg ved ik helt hvad det vil sige? :(

Når man laver en aggregat-forespørgsel (med GROUP BY) skal alle
felter i SELECT-delen enten være med i GROUP BY-udtrykket eller
også være "behandlet" af en aggregatfunktion (sum, avg, min, max,
m.fl)

Eksempel:

SELECT fornavn, efternavn, avg(alder)
FROM personer
GROUP BY fornavn, efternavn

Fjerner man fornavn eller efternavn fra GROUP BY-linjen vil
forespørgslen være ugyldig. Alle feltnavne der står "alene" (uden
at være puttet ind i en funktion) i select-delen skal også stå i
group by-delen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen