Hjlæp med SQL
Fra : Posti

Dato : 11-05-03 17:58

givet en tabel P:

id | a | b | c | d |
-------------------
1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
3 | 2 | 3 | 1 | 1 |
4 | 4 | 4 | 7 | 2 |

SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1)
=
1,3,1,1
2,3,1,1

SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
=
1,2,2,1

Problem:
Jeg ønsker kun de rækker der opfylde begge kriterier
altså ønsket resultat=
1,3,1,1
1,2,2,1

Takker !!

Posti

Fra : Allan Kok

Dato : 11-05-03 18:08

Posti wrote:
> [...]
> 3 | 2 | 3 | 1 | 1 |
> 4 | 4 | 4 | 7 | 2 |
>
> SELECT a,b,c,d
> FROM P
> WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1)
> =
> 1,3,1,1
> 2,3,1,1
>
> SELECT a,b,c,d
> FROM P
> WHERE (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
> =
> 1,2,2,1
>
> Problem:
> Jeg ønsker kun de rækker der opfylde begge kriterier

Kan dette bruges?
WHERE ((P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1) OR (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d =
1))

Allan

Fra : Posti

Dato : 11-05-03 19:48

hej Allan

desværre ikke det giver ikke det vente resultat

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-03 18:09

Posti skrev:

> Problem:
> Jeg ønsker kun de rækker der opfylde begge kriterier

Det er jo blot at kombinere de to where-linjer.

> altså ønsket resultat=
> 1,3,1,1
> 1,2,2,1

Men det giver ikke det resultat du viser herover.

Fællesmængden af de to givne forespørgsler er tom - bl.a. fordi P.b
ikke på samme tid kan være 2 og 3.

Jeg forstår ikke hvad du mener med "begge kriterier" hvis det ikke
er kriteriet fra hver af de to givne forespørgler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Posti

Dato : 11-05-03 19:56

de 2 select give

a, b, c, d
1,3,1,1
2,3,1,1
1,2,2,1

det er kun hvor 'a' er med i begge resultatet
altså 'a' skal være med i alle resultaterne fra select (her er der kun 2 med
der kommer flere til)
for at være mede i det endelige resultat

a,b,c,d
1,3,1,1
1,2,2,1

beklager den utydelige formulering !

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-03 20:59

Posti skrev:

> de 2 select give
>
> a, b, c, d
> 1,3,1,1
> 2,3,1,1
> 1,2,2,1

Sammenlagt som union? (tjekker med originalen - tilsyneladende ja).

> det er kun hvor 'a' er med i begge resultatet

Hvad mener du med "'a' er med"? Betyder det a = 1?

> beklager den utydelige formulering !

Det er stadig svært at se præcis hvad du vil. Her er mit bud -
beklager hvis jeg har misforstået dig:

SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE a = 1
AND (
    (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1) OR
    (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
)

Ovenstående kan i øvrigt forenkles lidt:

SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE a = 1
AND d = 1
AND (
    (P.b = 3 AND P.c = 1) OR
    (P.b = 2 AND P.c = 2)
)

NB: Hvis du fortsat vil have mit input i tråden bedes du læse og
følge rådene i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Posti

Dato : 11-05-03 22:26

> Hvad mener du med "'a' er med"? Betyder det a = 1?

korekt

> SELECT a,b,c,d
> FROM P
> WHERE a = 1
> AND (
> (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1) OR
> (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
det er rigtigt , men værdien af 'a' kendes ikke
og kan derfor ikke angives.

takker
Posti

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-05-03 06:36

Posti wrote:

> det er rigtigt , men værdien af 'a' kendes ikke
> og kan derfor ikke angives.

altså: a er en variabel (som kan indeholde en anden værdi ligesom x y og
z i matematik)?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Posti

Dato : 12-05-03 07:10

fra første inlæg:

bemærk 'a' er med i select, det er det resultat/output der ønskes på
baggrund af b,c,d

Posti

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-03 22:37

Posti skrev:

> korekt

O.k.

> det er rigtigt , men værdien af 'a' kendes ikke
> og kan derfor ikke angives.

Du har da lige skrevet at a skulle være 1?

Andre mulige betydninger af "'a' er med" kunne være:

1) WHERE a IS NOT NULL

2) (a i forespørgsel 1) = (a i forespørgsel 2)

Prøv med ord (nøje) at forklare de kriterier du gerne vil have
udvalgt data efter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Posti

Dato : 12-05-03 07:05

Der er forståligt at I ikke kan finde ud af min dårlige forklaring, og nu
har jeg sovet på det
og tror at det er bedst at starte forfra

givet en tabel
id | a | b | c | d |
-------------------
1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
3 | 2 | 3 | 1 | 1 |
4 | 4 | 4 | 7 | 2 |
5 | 2 | 2 | 2 | 2 |

Udfra en brugers afkrydsninger i nogle checkboxe ( 40 stk) skal jeg
sammensætte en SQL der:

Giver ALLE de 'a' der opfylder SAMTLIGE where's

eks et krys i 1 chkbox giver:
SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1) (bemærk at 'a' ikke er med i
where)

dette giver:
1,3,1,1
2,3,1,1

samtidige sættet et krys i 2 chkbox giver:
SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)

dette giver:
1,2,2,1

Opgaven består i at samle de 2 sql (kan blive op til 40) til et sql
så ledes at det se sådanne ud (Dette virker ikke!, kun eks)

SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1)
AND (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)

altså ønsket resultat=
1,3,1,1
1,2,2,1

altså : giv mig alle de 'a' der oplylder alle where'

derfor er dette 'mellemresultat' fra sql1 '2,3,1,1' (hvor 'a' = 2 ) ikke
med
i det endelige resultat, fordi 'a' = 2 ikke er med i de efterfølgende
'mellemresultater'

----
(detter hvis brugeren sætter endnu et krys)
eks et krys i 3 chkbox giver:
SELECT a,b,c,d
FROM P
WHERE (P.b = 5 AND P.c = 8 AND P.d = 2)
dette giver:
(ingen ting)

derfor skal det endelilge resultat , af de 3 select også give ingen ting
da 'a' skal opfylde samtlige where fra alle 3 select.
-------

Håber at var bedre forklaret
Posti

Fra : Michael Schmidt

Dato : 12-05-03 10:35

Mon, 12 May 2003 08:05:06 +0200, "Posti" <Posti@indbakkeX.dk> skrev:
[klip]
> Giver ALLE de 'a' der opfylder SAMTLIGE where's
[klip]
> WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1)
[klip]
> WHERE (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
[klip]
> WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1)
> AND (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)

Samme som ovenstående og i tekst står der: Vælg alle poster hvor
celle b er både 2 og 3 eller matematisk: b=2=3 Altså et udsagn, der
ALTID er falskt.
[klip]

> altså : giv mig alle de 'a' der oplylder alle where'

De findes ikke!
[klip]

> HÃ¥ber at var bedre forklaret

Nope!
Jeg tror det du søger skal løses med subselect's eller domain's

/Zmit

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-05-03 11:06

Posti wrote:
> Der er forståligt at I ikke kan finde ud af min dårlige forklaring, og nu
> har jeg sovet på det
> og tror at det er bedst at starte forfra

hørt!

> givet en tabel
> id | a | b | c | d |
> -------------------
> 1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
> 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
> 3 | 2 | 3 | 1 | 1 |
> 4 | 4 | 4 | 7 | 2 |
> 5 | 2 | 2 | 2 | 2 |
>
> Udfra en brugers afkrydsninger i nogle checkboxe ( 40 stk) skal jeg
> sammensætte en SQL der:

> Giver ALLE de 'a' der opfylder SAMTLIGE where's

ja - og b,c &d kan have
1) 1 værdi hver
2) flere værdier hver?

> [...]
> WHERE (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
>
> dette giver:
> 1,2,2,1
>
> Opgaven består i at samle de 2 sql (kan blive op til 40) til et sql
> så ledes at det se sådanne ud (Dette virker ikke!, kun eks)
>
> SELECT a,b,c,d
> FROM P
> WHERE (P.b = 3 AND P.c = 1 AND P.d = 1)
> AND (P.b = 2 AND P.c = 2 AND P.d = 1)
>
> altså ønsket resultat=
> 1,3,1,1
> 1,2,2,1
>
> altså : giv mig alle de 'a' der oplylder alle where'

det kniber stadig mig en del af forstå hvad du vil ha ud.

kan du ikke formulere kriterierne i sprog, eller forklare hvad det hele
går ud på. Jeg vil ikke udelukke at du prøver på noget som er umuligt
med dette db-design, men yderst muligt med et andet

endelig: måske kan du bruge muligheden for flere mulige værdier for hver
kolonne til noget:

WHERE P.b IN('3','2') AND ... osv (?)

> derfor skal det endelilge resultat , af de 3 select også give ingen ting
> da 'a' skal opfylde samtlige where fra alle 3 select.

hmm - ok. hvornår ville den skulle returnere noget?

> Håber at var bedre forklaret

Det er muligt - det kan jeg ikke gennemskue før jeg ved hvad det går ud
på at finde - og det kniber stadig

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Posti

Dato : 12-05-03 12:15

> kan du ikke formulere kriterierne i sprog, eller forklare hvad det hele
> går ud på. Jeg vil ikke udelukke at du prøver på noget som er umuligt
> med dette db-design, men yderst muligt med et andet

Ok

Tabellen P indeholder oplysninger om personer (repræsenteret ved en
fremmede nøgle = Personid , her kaldet 'a' )
desuden indeholder den oplysninger op 3 egenskaber ved en person
(repræsenteret ved fremmede nøgler,
her kaldet 'b', 'c', og 'd' )

opgaven består i at finde personer der er ledige inde for en bestemt periode
på en bestemt dag
'a' = Personid
'b' = dag
'c' = periode
'd' = status (ledig/optaget)

eks
'a' = 1
'b' = 2
'c' = 2
'd' = 1
= bent er på dag tirsdag i periode 9-12 ledig

'a' = 1
'b' = 3
'c' = 1
'd' = 1
= bent er på dag onsdag i periode 6-9 ledig

'a' = 2
'b' = 3
'c' = 1
'd' = 1
= kurt er på dag onsdag i periode 6-9 ledig

problemet består i at lave et select der kan vælge den eller de personer der
opfylder alle de valgte dage
og alle de valgte perioder og har rette status

Eks
Jeg vil gerne have den/ de personer der er ledig, på dag tirsdag, i
periode 9-12 og samtidige er
ledig, på dag onsdag, i periode 6-9. og kun dem. og ikke hvis de kun er
ledig tirsdag men ikke onsdag

derfor vil oven stående eks kun give mig bent, da kurt godt nok er ledig
onsdag, men ikke tirsdag
(det kunne også være den var en 3 person som var ledig begge dage men feks
ikke i den rigtige periode
, og derfor heller ikke skal med i resultatet)

var det bedre

Mange tak for hjælpen så langt

Posti

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-03 11:05

Michael Schmidt skrev:

> Samme som ovenstående og i tekst står der: Vælg alle poster
> hvor celle b er både 2 og 3 eller matematisk: b=2=3 Altså et
> udsagn, der ALTID er falskt.

Sådan læser jeg det nu ikke. Jeg tror Posti mener find alle værdier
af a hvor der både eksisterer en post med b = 2 og en post med
b = 3 (og en række andre kriterier).

Det kan løses med subselects:

SELECT a
FROM P
WHERE a IN (SELECT a FROM P WHERE b = 3 AND c = 1 AND d = 1)
AND a IN (SELECT a FROM P WHERE b = 2 AND c = 2 AND d = 1)

(én af IN-linjerne kan omskrives til en normal where-sætning)

Jeg vil tro at ovenstående forespørgsel hurtig vil blive ret tung
at køre. En alternativ løsning bruger EXISTS:

SELECT a
FROM P
WHERE b = 3 AND c = 1 AND d = 1 (første kriterie skrives direkte)
AND EXISTS (SELECT 1 FROM P p1 WHERE b = 2 AND c = 2 AND d = 1 AND
p1.a = P.a)
AND EXISTS ...

Endelig kan man også lave det med JOIN:

SELECT a
FROM P p1
INNER JOIN P p2 ON p1.a = p2.a
INNER JOIN P p3 ON p1.a = p3.a
WHERE p1.b = 3 AND p1.c = 1 AND p1.d = 1
AND p2.b = 2 AND p2.c = 2 AND p2.d = 1
AND p3.b = 3 AND p3.c = 1 AND p3.d = 1

Jeg vil tro at en af de sidste to modeller er bedst
performancemæssigt - men det er ikke afprøvet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Posti

Dato : 12-05-03 12:44

> Sådan læser jeg det nu ikke. Jeg tror Posti mener find alle værdier
> af a hvor der både eksisterer en post med b = 2 og en post med
> b = 3 (og en række andre kriterier).

Det lyder rigtigt

> SELECT a
> FROM P
> WHERE a IN (SELECT a FROM P WHERE b = 3 AND c = 1 AND d = 1)
> AND a IN (SELECT a FROM P WHERE b = 2 AND c = 2 AND d = 1)

næsten , ovenstående tager ikke 'd' med i betragtning, dvs
findes denne række også i tabellen:

id | a | b | c | d |
1 | 1 | 3 | 1 | 2 |

,så kommer den med i resultatet, tros 'd=1'

> [...]
> WHERE b = 3 AND c = 1 AND d = 1 (første kriterie skrives direkte)
> AND EXISTS (SELECT 1 FROM P p1 WHERE b = 2 AND c = 2 AND d = 1 AND

den skal jeg nok arbejde lidt mere med......

> SELECT a
> FROM P p1
> INNER JOIN P p2 ON p1.a = p2.a
> INNER JOIN P p3 ON p1.a = p3.a
> WHERE p1.b = 3 AND p1.c = 1 AND p1.d = 1
> AND p2.b = 2 AND p2.c = 2 AND p2.d = 1
> AND p3.b = 3 AND p3.c = 1 AND p3.d = 1

giver følgende svar : Ambiguous column name 'a'.

Mange tak for hjælpen indtil vidre....

Posti

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-03 12:44

Posti skrev:

> problemet består i at lave et select der kan vælge den eller
> de personer der opfylder alle de valgte dage
> og alle de valgte perioder og har rette status

O.k. - de forslag jeg gav i
<news:Xns93797AFFACB37jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk> burde virke.

> var det bedre

*Meget* bedre. Det er langt lettere at tage stilling til en tekslig
beskrivelse end en opstilling med algebra.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-03 12:55

Posti skrev:

> næsten , ovenstående tager ikke 'd' med i betragtning,

Jo da - d er nævnt i kriteriet for underforespørgslerne. Hvis d
altid har samme værdi i alle underforespørgsler vil det være bedre
at lægge den ud i hovedforespørgslen:

SELECT a
FROM P
WHERE d = 1
AND b = 3 AND c = 1
AND a IN (SELECT a FROM P WHERE b = 2 AND c = 2)

(som jeg skrev før kan ét af kriterieudtrykkende lige så godt
lægges ud i hovedforespørgslen)

> dvs findes denne række også i tabellen:

> 1 | 1 | 3 | 1 | 2 |
> ,så kommer den med i resultatet, tros 'd=1'

Så vidt jeg kan forstå er du kun interesseret i at finde værdier af
a. Det er muligt at a = 1 kommer med - men så er det ikke på grund
af ovenstående række. Hvis du tager hele rækker med i din
forespørgsel vil du med ovenstående sql-opbygning få alle rækker
med de a-værdier du skal bruge.

[EXISTS-modellen]
> den skal jeg nok arbejde lidt mere med......

Jeg kan ikke huske om Access understøtter exists - men hvis du
synes den ser besværlig ud så brug den nedenunder.

> giver følgende svar : Ambiguous column name 'a'.

Det er hurtigt klaret - udskift "SELECT a" med "SELECT p1.a"

Fra : Posti

Dato : 12-05-03 14:00

Den virker perfekt !!!
Mange tak for hjælpen , og jeres tålmodighed!

posti