(no subject)
Fra : Hans Nørgaard

Dato : 11-05-03 16:25

Men du nærer da min nysgerrighed om det kunne lykkes at finde "inge"
hinsides Nordsøen, og her er vel et bud:

http://www.tourism.thanet.gov.uk/UK_Pages/Hist2UK.htm

mvh
Hans

Fra : aafe

Dato : 11-05-03 21:04

"Hans Nørgaard" skrev:

> Men du nærer da min nysgerrighed om det kunne lykkes at finde "inge"
> hinsides Nordsøen, og her er vel et bud:

I Tacitus beskrivelse af Germania, taler han bl.a.
om tre folkeslag, Ingævones, Istævones og
Herminones.

"Ei filium Mannum, originem gentis conditoremque,
Manno tris filios adsignant, e quorum nominibus
proximi Oceano Ingaevones, medii Herminones,
ceteri Istaevones vocentur. "

Som skrevet står: "proximi Oceano Ingaevones"

Ingævonerne (det er os) boede ved kysterne. Og
så kan man jo spekulere på, om ing, inge kan
have sammenhæng med det.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-05-03 21:18

aafe wrote:

> [...]
> proximi Oceano Ingaevones, medii Herminones,
> ceteri Istaevones vocentur. "
>
> Som skrevet står: "proximi Oceano Ingaevones"

Hej Arne.
Hvis jeg nu var smart og ønskede at virke lærd ville jeg sige at den bog
har jeg ikke lige ved hånden, men bortset fra at der tilsyneladende er
kø ved en konditorforretning så forstår jeg ikke en dyt )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 23-06-03 09:09

Bent Fleron wrote:

> [...]
> bog har jeg ikke lige ved hånden, men bortset fra at der
> tilsyneladende er kø ved en konditorforretning så forstår jeg ikke en

Han kunne da også have taget hele citatet med, i stedet for bare at klippe:

"Celebrant carminibus antiquis, quod unum apud illos memoriae et annalium
genus est, Tuistonem deum terra editum. Ei filium Mannum, originem gentis
conditoremque, Manno tris filios adsignant, e quorum nominibus proximi
Oceano Ingaevones, medii Herminones, ceteri Istaevones vocentur."

- eller m.a.o.:

"I deres gamle sange, som blandt dette folk er deres eneste
erindringsformer, hylder de Tvisto, en gud som udsprang fra jorden, og
Mannus, hans søn, som de regner for deres folks stamfædre. Mannus tilskriver
de tre sønner, efter hvem kaldes: Ingaevonerne, som bor ved Verdenshavet;
Herminonerne, som bor i midterlandet; og resten kalder de Istaevonerne."

(min, lidt tillempede, oversættelse)

- Peter Ravn Rasmussen

Fra : aafe

Dato : 23-06-03 12:06

"Peter Ravn Rasmussen" skrev:

> Han kunne da også have taget hele citatet med, i stedet for bare at
klippe:

Jeg citerede ikke fra et andet citat. Jeg citerede
fra værket, og valgte at holde mig til det mindst
mulige, der anskueliggjorde, at den germanske
folkestamme der boede ved kysterne (og dem
hører vi til), var Ingævonerne.

med venlig hilsen

Arne