Bynavne-endelser
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 11-05-03 10:29

Jeg har engang ladet mig bilde ind at endelsen "inge" til stednavn er ældre
end torp, rup og strup og de der. Jeg mener også at endelsen betød stedet
for den der var nævnt foran. Helsinge, Slettinge oma.
Jeg har forsøgt på google, men har vist ikke været heldig med at formulere
mig.

Er der lidt hjælp?

Vagn Kofoed

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-05-03 11:13

"Vagn Kofoed" <vagn.kofoedFJERN@mail.dk> skrev Sun, 11 May 2003 11:28:58
+0200

> [...]
>for den der var nævnt foran. Helsinge, Slettinge oma.
>Jeg har forsøgt på google, men har vist ikke været heldig med at formulere

I "Danmarks Stednavne nr. 17 (Ringkøbing amt)" bind 2, hæfte 2 er der
et særskildt afsnit om efterled og endelser. Her står bla.:

X-----------------------------
Af de mere talstærke navnetyper menes ing-navnene at være den ældste.
Den kan tælle navne som går tilbage til vor tidsregnings begyndelse. Men
da suffikset -ing har været produktivt gennem århundreder omfatter typen
også langt yngre navne, dog næppe yngre end vikingetiden, når bortses
fra nysnævnte tilfælde hvor et appellativ med ing-suffiks har fået
navnefunktion. Da i-omlydsprocessen kan have været aktiv frem til o.
1000, kan i-omlyd i forleddets vokal ikke tjene til en præcisere
datering (I forbindelse med omtalen af Revning p. 390 er det formodet at
omlydsprocessen ebbede ud i 800-tallet. men formentlig på et for
spinkelt grundlag). Lydlukning /e/ > /i/ foran et /i/1 den følgende
stavelse antages at ligge før ca. 500. Udfra dette kan et navn som S.
Felding p. 328 henføres til navnetypens ældre lag. Ikke-omlydte former
kan ikke tages som vidnesbyrd om at de pågældende navne er senere end
ca. 1000, da som nævnt det overleverede -ing korresponderer med både
-ung og -ing.
X---------------------------------

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 11-05-03 12:50

I den forbindelse er det interessant at studere de nordiske stednavne i
Normandiet og England, og her træffes ikke stednavne på endelsen inge, hvorimod
torp optræder i 28 stednavne i Normandiet og i 155 stednavne i Yorkshire i
England.
mvh
Hans

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-05-03 15:44

Hans Nørgaard wrote:
> [...]
> i Normandiet og England, og her træffes ikke stednavne på endelsen
> inge, hvorimod torp optræder i 28 stednavne i Normandiet og i 155

Jeg skiftede en gang tog i Reading west for London på vej til Pembroke.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 11-05-03 16:04

Som særlig interesseret i landbrug kender jeg selvfølgelig også Reading
University, men mine tal bygger på sites om vikingerne.
mvh
Hans

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-05-03 02:47

"Hans Nørgaard" <jersey@post4.tele.dk> wrote in message news:3EBE6652.FE72515@post4.tele.dk...
> Som særlig interesseret i landbrug kender jeg selvfølgelig også Reading
> University, men mine tal bygger på sites om vikingerne.

-thorpe also exists

are oldest names are pre Roman invasion

like Afn of Avon meaning river or water

Typical roman names ending in Castra a camp

becoming Chester or in Wales Caer as in Caerleon which was a provincial centre with an amphitheatre not unlike the small one in
the GLADIATOR film

Cardiff usd to be spelled Caerdiff bt the way

http://www.qub.ac.uk/lla/cel/placenameproject.htm

see http://www.flet.keio.ac.jp/~mesn/mesn_scan/MESN26a-june1992.pdf

Especially noteworthy was

John Dodgson's work on the various types of -ing(-) formation (e .g .,

names such as Reading, Clavering, Deeping, Lockinge, Hastings,

Birmingham, Teddington, Wallingford, Basingstoke, and so on) : his

contribution to a general re-valuation, carried out by several

scholars during the 1960s and '70s, of the chronological implications

of certain name-types (a re-valution which has rendered obsolete many

of the supposedly chronologically-stratified maps accompanying some of

the earlier surveys published) . Margaret Gelling, in addition to

being one of the Society's most productive editors (responsible for

the completed surveys of Oxfordshire and of Berkshire and currently

engaged upon that of Shropshire) and a commentator of great insight,

has distilled her experience into two syntheses aimed at the general

reader, Signposts to the Past (1978) and Place-Names in the Landscape

(1984) ; she is also tireless in lecturing to conferences and summerschools

.. Another work of 'popularization' in the highest sense is

Oliver Padel's A Popular Dictionary of Cornish Place-Names (1988) .

Special mention of these particular scholars must not, of course, be

taken to imply any deficiency among the rest of the Society's

editors ; rather is the work mentioned representative of the ways in

which the Society has encouraged both fundamental research and the

diffusion of findings from it among the wider educated public .

Since 1969 the Society has been publishing its own annual

Journal, currently edited by John Field, himself a leading microtoponymist

; this carries articles of toponymic interest in the widest

sense : analyses of specific forms and types, reports on onomastic

surveys of particular areas, guidance as to archival resources,

discussions of methodology, and so on . Similar materials also appear

in the independent journal Nomina, as well as in ones published by

local-history societies and in conference proceedings .<<

enjoy

Hugh W

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=%22Margaret+Gelling%22

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22John+Dodgson%22+-ing+etymology+&btnG=Google+Search

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22John+Dodgson%22+etymology+&btnG=Google+Search

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 12-05-03 05:08

Kære Hugh
Mange tak for henvisningerne.
mvh
Hans

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-05-03 06:21

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote in message news:b9mue7$kv2ui$1@ID-71976.news.dfncis.de...

> -thorpe also exists
>
> are oldest names are pre Roman invasion
>

> like Afn of Avon meaning river or water

OOPS AFON or Avon

one of Professor Margeret Gelling's best students works in Copenhagen

Docent, dr.phil. Gillian Fellows-Jensen see http://www.hum.ku.dk/navnef/stab.htm

http://www.hum.ku.dk/

Institut for Navneforskning

http://www.hum.ku.dk/navnef/

enjoy

Hugh W

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=AFON+site%3Auk

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22Gillian+Fellows-Jensen%22&btnG=Google+Search

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 13-05-03 14:45

Vikingerne var også forbi Reading.

Mvh Hedvig

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 23-06-03 09:14

I opslaget "-inge" i Nationalencyklopædien, skrevet af J. Kousgaard
Sørensen, står der bl.a.:

"De ældste af bebyggelsesnavnene på -inge må gå tilbage til vor tidsregnings
begyndelse men den typologisk uensartede navnegruppe er i øvrigt vanskelig
at datere."

- Peter Ravn Rasmussen