skadet korsbånd
Fra : Tina Gerner Jensen

Dato : 10-05-03 09:29

Hej i gruppen

Efter i et stykke tid at have fulgt med i gruppen, er det nu min tur til at
søge
lidt information.

Vi har en dejlig labrador han på 1 år, han har været så uheldig at rive
korsbåndet i bagbenet helt over.

dyrlægen siger det er en stor operation han skal igennem, men at han vil få
et rigtig godt og normalt hundeliv bagefter.

Så er det vi gerne vil vide om der er nogle af jer der har eller hørt om
hunde der har været igennem dette, vi har valgt at få ham opereret men
tænker meget på om han kommer helt over det, for han SKAL have et værdigt
liv for han er bare den bedste hund man kan tænke sig.

På forhånd tak
Tina og Simba

Fra : Karin

Dato : 10-05-03 21:32

Tina Gerner Jensen wrote:
> [...]
> tænker meget på om han kommer helt over det, for han SKAL have et værdigt
> liv for han er bare den bedste hund man kan tænke sig.

Hej Tina & Simba.

Min hund (en shiba 4½ år) blev opereret i efteråret '02 for et overrevet
korsbånd i bagbenet. Og jo, det er en ret stor operation med lang tids
genoptræning med først korte ture i snor som gradvist bliver længere og
længere. Leg med andre hunde må også vente til hunden er helt frisk igen.

Min hund kom sig ret hurtigt efter operationen og han har gennem hele
forløbet holdt humøret højt (ok, det første døgn var ganske forfærdeligt
- der var han meget ked af det). Dog har han fået lidt slidgigt i den
ene hofte (det skal lige siges at han også blev opereret for en anden
type skade i det andet bagben i foråret '02, så han har i en længere
periode gået "forkert")

Men alt i alt er det gået godt og han er stadig mindst lige så fjollet
som han altid har været

Go' bedring til Simba.

Hilsen Karin & Fuji

Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-05-03 08:42

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Tina & Simba

Min ene Rottweiler tæve blev operet i 2001.
Da hun også havde sprunget korsbåndet i den ene bagben.
det er en frygtelig stor operation, hvor arret kommer til at ligge hele
vejen ned langs benet.
Desværre havde vi en langt process, med helingen og min hund var indlagt på
Dyrehospital i lidt over 3 måneder.
Hver gang vi lige troede at hun måtte komme hjem, sprang arret op igen.
Hun havde 2 måneder hvor hun skulle være i mere eller mindre totalt ro.
det var en frygtelig omgang for hende og hun tabte næsten 15 kilo.
Hun led virkelig, og flere gange spekulerede jeg virkelig over om jeg kunne
byde hende det her.
Men hver gang, jeg kom frem til at det var synd for hende.
Var der bedring, og jeg kom derfor fra det igen.
Min oplevelse var ikke alene frygtelig dyr ( 20.000 ) men den var også hård
ved familien,
og især ved hunden.
Hun vænnede sig aldrig siden til at være væk fra os, og blev trist og
indelukket.

Jeg må sige at jeg aldrig ville byde min hund det igen,
heller ikke selv om Meeka blev totalt rask,
men alt i alt gik der altså ca. 6 mrd før hun havde et normalt hundeliv.
Men det er en hård tid.
Hunden skal holdes i ro, men den ved det jo ikke selv, og vil da
selvfølgelig opføre sig som en hund.
Det kan et ar der ligger ca. 3 cm fra benets kant ikke holde til, og vil
springe op.

Tænk meget over det.
Men kaster du dig ud i det , så ønsker jeg jer det bedste og håber på
snarlig bedring til din hund.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.familiehunde.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 11-05-03 09:42

Hej Tina.
Jeg har ingen erfaringer med korsbåndsskader, men ved at, AA-hundecenter i
Næstved har mange hunde inde til genoptræning i vand.
Prøv at ringe til dem, og spørg hvordan du bedst genoptræner hunden efter en
sådan operation.
Du kan finde nummeret her : www.aa-hundecenter.dk.
MVH Susanne.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 11-05-03 11:13

Hej Tina

Min ene hund er blevet opereret for sprunget korsbånd to gange - en gang i
hvert bagben. Hun blev opereret på Landbohøjskolen (det kan jeg varmt
anbefale - selvom nogle af dyrlægerne derinde er virkelig HÅBLØSE til at
være serviceminded - og kan være uforskammet). Men inden havde jeg været
igennem en LANGT forløb hvor ingen dyrlæger kunne finde ud af, hvad der var
galt med hende, indtil jeg insisterede på at få en henvisning til KVL, hvor
professer et elelr andet i ledbådn så på hende og bare med det samme kunen
se, at hun havde sprunget korsbåndet - jeg følte mig VIRKELIG i trygge
hænder hos ham.

Jeg havde to helt smertefrie (retter ukompliceret) operationer (efterår 2001
og forår 2002). Hun var indlagt i 3-5 dage (sidste gang længere end første
gang, fordi de havde lavet om på procedurene, så hunden skulle være der en
dag inden operationer, så de studerende kunne se på den - det synes jeg er
en dårlig idé, men forstår det også godt, men det er ikke til gavn for
hunden).

Jeg fik hende så hjem med bandager m.m., men hun skulle ikke skånes specielt
meget og gik bare rundt og vi gik nogle små korte ture. Efter meget kort tid
var vi oppe på almindelig ture igen, men nu er hun altså heller ikke en
hund, der tonser rund og leger, så andre hunde skal muligvis passes bedre
på. Men jeg fik at vide, at man havde bedre succes med ikke at skåne hunde
for meget efter operationer fremfor førhen var de skulle holdes i ro i
måneder efter operationen.

Det var dyrt (3000-4000 pr ben - hun blev opreret med et ½ års mellemrum),
men ikke uoverkommeligt og jeg ville til enhvert tid vælge operationen igen.
Men jeg vil også være MEGET selektiv med, hvor min hund skal opereres og nok
forsøg alt for at det igen skulle være på KVL hos ham professoren. Eller
andre steder, hvor de har en masse ekspertise.

Ulempen jeg har oplevet er, at hun er blevet dårligere til at være alene
hjemme pga. den forholdsvis lange adskillelse kombineret med, at hun havde
smerter. I dag oplever jeg tydeligt en sammenhæng mellem, at hun har ondt
(senest kommet til skade med halen) og er dårlig til at f.eks. sidde i bilen
og være alene hjemme. Men det behøver bestemt ikke gælde andre hunde.

Ellers er hun rimlig fit - hun har selvfølgelig fået noget gigt (det er
uungåligt på så store operationer), men hun får glukosamin (Cosequin) mod
det og det virker RIGTIG godt - det får de to andre også forebyggende. Hun
har dog problemer med f.eks. at sætte sig - men ikke i større omfang end at
jeg ikke kan træne med hende. Til daglig er hun fuldt ud velfungerende.

Håber det giver lidt input til, hvad I skal gøre.

--
KH
Søs

Fra : Tina Gerner Jensen

Dato : 11-05-03 21:26

Hej igen

Mange tak for alle oplysningerne, vi har valgt at få simba opereret på
tirsdag
af en rigtig god dyrlæge som har prøvet det før, så må vi bare krydse finger
for at det går godt.

Og igen en stor tak til jer der har svarret.

MVH
Tina og Simba
Tina Gerner Jensen <tgj@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ebcb7e1$0$89528$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...