Kræsen hest?!
Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-05-03 07:18

Hej

Da jeg læste at hvidløg skulle være super godt mod tynd mave og at det
renser tarmene, besluttede jeg mig for at det skulle Jacques så begynde at
få. 1 fed til 100kg hest, Jacques vejer nok sådan cirka 350-400kg, så han
kunne da godt lige få sådan en forsmag af det her hvidløg og så resten i
maden . Jeg fik pillet et par fed hvidløg og begav mig ud på folden hvor
jacques så ellers blev tilbudt hvidløg. NIX og nul putte! Det ville han bare
ikke ha´ noget af, så jeg stod lidt og tænkte........det kunne jo være at
han slet ikke vidste hvad det var for noget -at det kunne
spises................så selvfølgelig kommer jeg på den gode ide´ lige at
bide lidt i det (( -det kan ikke anbefales! men min tanke var at han
måske så bedre kunne lugte/fornemme at det kunne spises. Hans to venner
(begge haflingere) spiste dem med stor fornøjelse, men hvorfor kan Jacques
ikke bare spise dem? Er han måske kræsen?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 09-05-03 18:17

hvorfor kan Jacques
> ikke bare spise dem? Er han måske kræsen?
>
> (klip)

Jeg havde en hest for 4 år siden som bestemt var så madglad at man troede
hun ville spise hvad som helst....meenn hvidløg det ville hun bare ikke have
og flutes hvori der var puttet hvidløg ej heller. Joh, hun var kræsen....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Liva

Dato : 09-05-03 08:11

Hej Nina
De færreste heste kan bare lige ta' et hvidløg hvis de aldrig har smagt det
før.
Start med at blande lidt i foderet så han vænner sig til smag og lugt...
alting har
en tilvænning. Fornem selv når han er klar på et hel fed, det skal nok
komme.
Held og Lyk'
Kh
Liva

Fra : Heidi Falch

Dato : 09-05-03 20:18

On Fri, 9 May 2003 09:10:50 +0200, "Liva" <liva01@get2net.dk> wrote:

>De færreste heste kan bare lige ta' et hvidløg hvis de aldrig har smagt det
>før.

Rart at vide, at ens hest er speciel Hun åd et ½ fed med velbehag
første gang hun fik det tilbudt - faktisk flere ½ fed.

Den eneste gang hun ikke ville have det, var da de sidste i ranken var
begyndt at spire - så får det åbenbart en dårlig smag - ihvertfald
efter Assas ansigtsudtryk at dømme *G*

>Start med at blande lidt i foderet så han vænner sig til smag og lugt...
>alting har
>en tilvænning. Fornem selv når han er klar på et hel fed, det skal nok
>komme.

Vi har dog en del heste i stalden, som hverken vil eje eller ha det
stads, uanset om det serveres i hele, ½, hakkede fed eller som
pulver/flager. Men de fleste af de hopper jeg har tilbudt det har
faktisk spist det, hvor imod vallakkerne skulle overtales med et
urtebolche eller lign. først. Bare min lille undersøgelse *GG*

--
Knus

Trolden

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-05-03 08:18

> Rart at vide, at ens hest er speciel Hun åd et ½ fed med velbehag
> første gang hun fik det tilbudt - faktisk flere ½ fed.

Det var også det der undrede mig, at Jacques ikke ville spise det, men hans
to venner spiste med velbehag.

> Den eneste gang hun ikke ville have det, var da de sidste i ranken var
> begyndt at spire - så får det åbenbart en dårlig smag - ihvertfald
> efter Assas ansigtsudtryk at dømme *G*

He he, ja det kan jo også gå hen og blive for meget af det gode

> [...]
> faktisk spist det, hvor imod vallakkerne skulle overtales med et
> urtebolche eller lign. først. Bare min lille undersøgelse *GG*

Ja, jeg er også bange for at Jacques er en af dem der bare ikke vil spise
det. Men jeg prøver lige lidt endnu

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-05-03 08:13

> Start med at blande lidt i foderet så han vænner sig til smag og lugt...
> alting har
> en tilvænning.

Det kan jeg godt prøve, men smagen er vel den samme for ham?
Det der også undrede mig var at hans to venner bare spiste det som om de
aldrig havde prøvet andet, og de har aldrig fået hvidløg på den måde før.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Iben Holst

Dato : 10-05-03 12:18

> Hans to venner
> (begge haflingere) spiste dem med stor fornøjelse, men hvorfor kan Jacques
> ikke bare spise dem? Er han måske kræsen?

Hej!

Mine heste vil heller ikke spise dem som friske fed!!

Man skal ikke tro på alt hvad man læser, men jeg har læst at de fleste heste
faktisk hellere æder friske fed fremfor pulveriseret.
- og hvis man ikke kan få dem til at æde de friske fed, skulle det hjælpe
at smøre dem godt ind i honning når de skal have dem - men det har jeg så
ikke prøvet endnu...

Iben

Fra : taina

Dato : 10-05-03 20:59

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at smøre dem godt ind i honning når de skal have dem - men det har jeg så

Det har jeg! Og jeg skulle hilse og sige, at nogle heste godt kan finde ud
af at sutte honningen af og spytte resten ud - også selv om hvidløgene havde
ligget i honningen i en til to uger (Jeg regnede med, at det søde så ville
trænge lidt ind i hvidløgene, og at det ville lette indtagelsen, men NEJ!)

mvh. tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-05-03 08:24

> [...]
> at smøre dem godt ind i honning når de skal have dem - men det har jeg så

Hmm, det med honning er jo også fyldt med sukker, jeg synes altså ikke det
er nogen god ide´ at give dem sukker, jeg er lidt nervøs for hans tænder.
Det er lidt det samme med at man heller ikke må give børn saftevand i
sutteflasken osv.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tine Gade

Dato : 09-05-03 08:30

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-05-03 08:19

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kender også en der fodrer sin hest med hvidløg, hun serverer det
> blandet op med sukkerknalder, så spiser den det.

Jeg er ikke så meget for at give ham sukker, jeg er bange for at ødelægge
hans tænder ved det.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-05-03 07:37

Nina Svanholm wrote:
> "Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke så meget for at give ham sukker, jeg er bange for at ødelægge
> hans tænder ved det.

Jeg kom lige til at tænke på, at de fleste af hestenes tænder ikke er
emalje-tænder som menneskers. Men sukker har en anden indflydelse på dem
ved jeg ikke.

Interessant emne i det hele taget: Hvad skal/bør man gøre for at passe
og bevare sin hests tandsæt bedst muligt?

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-05-03 06:25

On Fri, 9 May 2003 08:17:52 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Da jeg læste at hvidløg skulle være super godt mod tynd mave og at det
>renser tarmene, besluttede jeg mig for at det skulle Jacques så begynde at
>få.

   Jeg er også gået igang med at hælde lidt hvidløg i dyret men

> Hans to venner
>(begge haflingere) spiste dem med stor fornøjelse, men hvorfor kan Jacques
>ikke bare spise dem? Er han måske kræsen?

   Futte spiser det med stort velbehag. Nu giver jeg godt nok
granulat for jeg ved positivt at jeg aldrig får taget mig sammen til
at bruge frisk hvidløg. Og jeg ville da lige teste hans reaktion inden
jeg fodrede det ud - for det ville jo ikke være smart hvis han gik fra
foderet.
   Så jeg dryssede lidt op i hånden og præsenterede ham for det -
og han snusede høfligt og kiggede mildt nysgerrigt på mig: Og hvad
skal jeg så gøre med det? - Han får nemlig lov til at lugte til alt
jeg putter på ham. Så tog jeg en håndfuld korn fordi han jo i hvert
fald ikke så ud til at det der hvidløg var aldeles frygteligt og jeg
skulle jo se om jeg ku få noget i ham - HAPS! Så vidste han godt hvad
hvidløg var til .... Da der senere var blevet fodret skulle jeg hælde
lidt op i krybben over manden inden han kom ind og stod ved siden af
ham på staldgangen da jeg tog låget af bøtten .... Det skal jeg vist
ikke gøre igen for han var lige ved at dykke hele mulen ned og snuppe
en ordentlig mundfuld ;) "Naboen" æder det i øvrigt også råt uden
ballade - og uden at være blevet præsenteret for det =) Herligt at der
var noget der var nemt med ham =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-05-03 09:25

Jacques vil stadig ikke spise hvidløg, dem han har spist tror jeg han er
kommet til at spise ved en fejl
Men nu går de på græs og får derfor ikke noget foder.............hvad gør
man så for at få de hvidløg i ham? Måske skal jeg bare drobbe det og så
starte igen til vinter, men det er bare det at jeg synes han har en del tynd
mave nu. Kunne selvfølgelig også gå i gang med noget A-38 igen............

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ebb4a6f$0$89627$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...