Hjemmelavede sølvsmykker
Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-05-03 22:51

Hej, er der nogen der ved hvordan man laver hjemmelavede smykker i sølv?
Jeg tænker mest på vedhæng til armbånd og halskæder.
Hvad skal der bruges, hvor køber man det (i nærheden af
København/Lyngby), er der nogle gode bøger, osv?

Er det noget man støber eller hvordan gør man?

Mvh Bettina

Fra : Aragorn

Dato : 10-05-03 08:37

"Bettina Hansen" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
> København/Lyngby), er der nogle gode bøger, osv?
>
> Er det noget man støber eller hvordan gør man?

Hej Bettina.

Du kan jo ringe og spørge hos <http://www.anku.dk/> - de må vide noget om
det.
Du kan jo klikke lidt rundt på deres website og lure lidt - men så vidt jeg
kan regne ud, kræver det lidt ekstra arbejde før man kan gå i gang med at
støbe sølv derhjemme, da sølv vist har et lidt højere smeltepunkt end det
der skal til, når jeg støber blink og pirke til fiskeri.

Det er vist nemt nok at få fat i sølvtråd og perler, så man kan lave vedhæng
og øreringe på den måde, det findes der osse en del bøger om, men decideret
sølvstøbning ville jeg ikke gå i gang med, før jeg havde været forbi et
metalkursus/en metalskole, evt. en guldsmedeuddannelse.
Men spørg hos Anku, de ved garanteret en hel del mere om det end jeg.

Ved en hurtig søgning på <http://www.bibliotek.dk> fandt jeg følgende:

Kristensen, Frants, f. 1953
Sølvarbejde for begyndere
tegninger af Kate Bøgh Rasmussen, fotos: Hans Juhl
1994. 64 sider, illustreret (nogle i farver)
Forlag: Olivia
Emne: sølvsmedekunst ; sølvsmykker ; smykkefremstilling ; fremstilling ;
smykker ; vejledninger
Opstilling i folkebiblioteker: 76.333
Beskrivelse af sølvarbejdets grundteknikker og arbejdsanvisninger på en
række smykker som ringe, armbånd, øreringe og halskæder m.m.
Litteraturliste: side 62
ISBN: 87-89019-82-2
Pris ved udgivelsen: kr. 158,00

Veje Jensen, Jørn
Vikingesmykker som du selv kan lave : lav elegante smykker i kobber- og
sølvtråd med vikingeteknik og enkelt værktøj
3. udgave. 1995. 8 sider, illustreret
Forlag: Jørn Veje Jensen
Opstilling i folkebiblioteker: 76.99

From Petersen, Irene
Sølvsmykker i spiral, strik og flet
fotos: Niels Jensen, tegninger: Birgitte Ahlmann, redaktion: Kirsten
Corvinius & Torben E. Mortensen
1. udgave, 2001. 2. oplag, 2002. 77 sider, illustreret i farver
Forlag: Aschehoug
Emne: smykkefremstilling ; smykker ; fremstilling ; sølvsmykker ; metaltråd
; vejledninger
Opstilling i folkebiblioteker: 76.333
ISBN: 87-11-16196-5
Pris ved udgivelsen: kr. 199,00

Sølvperler
Karen Hørmann, Anette Ib
2001. 64 sider, illustreret i farver
Forlag: Hørmann & Ib
vejledninger
Opstilling i folkebiblioteker: 76.333
Vejledning i at fremstille perler af sølvtråd, -rør og -plade
ISBN: 87-91034-01-9
Pris ved udgivelsen: kr. 198,00

From Petersen, Irene
Smykker fra vikingetid og nutid du selv kan lave
Irene From Petersen ; fotos: Niels Jensen ; tegninger: Per Jørgensen ;
redaktion: Kirsten Corvinius & Torben E. Mortensen
1. udgave. 2001. 60 sider, illustreret (nogle i farver)
Forlag: Aschehoug
Emne: håndarbejde ; vikingesmykker ; smykker ; sølvsmykker ;
smykkefremstilling ; fremstilling ; for folkeskolen ; for voksenundervisning
; vejledninger
Anvisninger på fremstilling af smykker af tråde og ringe af sølv, messing og
kobber efter vikingetidens teknikker
Fra 12 år
Tidligere: 1. udgave. 1997
ISBN: 87-11-12471-7
Pris ved udgivelsen: kr. 199,00

Codina, Carles
The complete book of jewelry making
2000. 160 sider, illustreret i farver
Forlag: A & C Black
Emne: smykkefremstilling ; smykker ; sølvsmykker ; guldsmykker ;
fremstilling ; vejledninger
Opstilling i folkebiblioteker: 76.33
Med litteraturhenvisninger
ISBN: 0-7136-5484-8

==================

Jeg søgte på 'sølvsmykker'.
Du kan osse prøve at spørge på dit lokale bibliotek, de er som regel gode
til at tage bøger hjem, de ikke selv har.

Så held og lykke med dit projekt, jeg håber det bliver godt.
Nu har du ihvertfald lidt at gå i gang med.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

========================
http://www.bmwmc.dk
- no pop-ups, no ads, *no* flash!

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-03 12:22

Man tager en guldsmed-uddannelse selvfølgelig.

Jan larsen

Fra : Bettina Hansen

Dato : 10-05-03 16:37

jan [ wrote:
> Man tager en guldsmed-uddannelse selvfølgelig.

Hmmmm Det var vel en mulighed, men nu har jeg sådan set allerede en
længerevarende uddannelse bag mig og jeg kan f.eks. også godt finde ud
af at bage et brød eller en kage hvis jeg har en opskrift selvom jeg
altså ikke er uddannet bager ;)

Jeg har i øvrigt lige erfaret gennem en bekendt at det er noget som en
del ungdomsskoler afholder kurser i. Nu er jeg desværre for gammel til
ungdomsskole-kurser, men måske kan man finde et tilsvarende kursus på en
aftenskole... Det giver også et praj om at det godt kan lade sig gøre at
lave noget uden en flerårig(?) uddannelse bag sig, synes jeg ;)

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : Tina

Dato : 10-05-03 18:14

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> del ungdomsskoler afholder kurser i. Nu er jeg desværre for gammel til
> ungdomsskole-kurser, men måske kan man finde et tilsvarende kursus på en

Mange aftenskoler tilbyder kurser i smykkefremstilling, hvor man stort set
selv kan vælge hvilke materialer, man vil arbejde med og lære noget om.

Tina