Feberkrampe
Fra : Danish Bacon

Dato : 08-05-03 21:19

Vi stiftede igår kendskab til feberkrampe på nærmeste hold idet vores
datter, Cecilie på 15 mdr, fik et anfald.
Hun har lige nu skoldkopper og havde lidt før anfaldet 39.5 i feber.

For 8 dage siden fik hun sin MFR-vaccine og spørgsmålet er så:

Har andre af jer stiftet bekendskab med evt bivirkninger ved den vaccine?
For iflg. netdoktor.dk kan den godt fremkalde feberkrampe.

Selvfølgelig kan det også være kommet af skoldkopperne men jeg blev bare
lidt nysgerrig da hun ikke er voldsomt hårdt ramt af dem.

--
Mvh.
Kim Høegh-Guldberg

Fra : Dorthe

Dato : 10-05-03 09:43

Jeg har ikke selv stiftet bekendtskab med bivirkningerne, men vil bare lige
oplyse dig om, at feberkramperne med stor sandsynlighed er kommet pga.
skoldkopperne, da sygdommen er brudt ud over en uge efter vaccinen.
Feberkramper viser sig, når barnet har omkring 40 grader i i temperatur og
kun nogle børn er disponible for at få feberkramper. Hermed også sagt, at i
skal være opmærksomme på, at jeres barn kan få feberkramper igen, såfremt
hun får en lignende temperaturstigning.

/Dorthe

Fra : B&P

Dato : 10-05-03 11:36

Vi havde et tilfælde af feberkrampe for nogle mdr. siden og vi fik at vide ,
at børn faktisk kan få feberkrampe når den stiger over 38 grader og svinger
op og ned.

Det er noget med hurtig temp. stigninger og ned igen.

Bente

Fra : Danish Bacon

Dato : 10-05-03 18:51

Nu har vi selvfølgelig studeret lidt på emnet nu hun fik et anfald.

Når feberen stiger brat over 38.5 grader er der risiko for feberkrampe.
Det er ved meget bratte temp-stigninger der er risiko.

På børneafd. sammenlignede de det lidt med en trykkoger.
Når krampen bliver udløst er det ligesom når ventilen bliver løsnet.

Hvorvidt det er fra skoldkopperne eller fra MFR-vaccinen er ikke så
betydningsfuldt igen. Jeg forholdt mig kun til oplysninger fra
www.netdoktor.dk

Derudover vil jeg nævne, at ca 40 % af de børn der har haft feberkrampe, får
det igen. Og derfor får man udleveret stesolid-ampuller som man skal have på
sig hele tiden for at kunne modvirke krampen. Dog må man først give barnet
det hvis krampen har varet mere end 5 min. Varer den 10 min ringer man 112
da man så skal på skadestuen for at give mere stesolid.

Når barnet bliver over 3 år er risikoen for et nyt anfald minimal.

Fra : susanne

Dato : 11-05-03 15:30

I få tilfælde kan børn få feberkrampe efter MFR-vaccinen. Dette vil vise sig
8-10 dage efter vaccinationen, hvor det er mæslingedelen som kan give
feberkrampe. Selve vaccinen giver dog færre tilfælde af feberkramper end
sygdommen mæslinger gør. Citat Netdoktor

Jeg ved du sikkert mener det godt, men eftersom det var vores datter det gik
ud over har vi sat os ind i det. Udover det er vi blevet vel informeret af
læger og sygeplejersker. Vi var indlagt til kontrol i lidt under et døgn.
Jeg må ærligt indrømme at jeg bliver lidt sur, jeg opfatter din mail meget
belærende. Selvfølgelig sætter man sig da ind i tingene når det handler om
ens barn. Men inden du en anden gang, vil hjælpe folk så sæt det ind i
tingene inden, så du kan sige ting der er rigtige. Feberkrampe kan opstå ved
temperaturer under 40 grader, som det skete i det her tilfælde.