Rensning af sand.
Fra : Per Djernæs

Dato : 08-05-03 19:22

Hejsa, igen igen..

Jeg BLIVER altså nød til at skrive igen (se evt. den 24/4).

Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor mit sand er så svært at få rent.

"Lorten" flyder rundt over alt.

Er det pumpen der er for lille ? (Indvendig Eheim)

Er der for mange / lidt fisk ?(14 Cichlider 5-7 cm + 1 sugemalle + 2
smerlinger).

Rigtig foder ? (Jeg bruger Vitakraft Flagefoder og Sera granu Meat)

Foder jeg for tit / sjælden (1 gang om dagen, og det tager ca. 10 sek. så er
maden væk)

Med håbefulde hilsner, om nok et godt råd.

V.H. Per

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-05-03 19:32

Per Djernæs wrote:
> [...]
>
> Foder jeg for tit / sjælden (1 gang om dagen, og det tager ca. 10
> sek. så er maden væk)
>
> Med håbefulde hilsner, om nok et godt råd.

Skyld sandet i en spand indtil vandet er rent.
Du fylder vand ned til sandet, rører rundt i et par min, ud med vandet, og
start forfra, stop først når vandet forbliver rent.
Cichlider har det med at svine, så et bedre filter hjælper nok.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-05-03 23:34

Søren Reinke <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ebaa2b9$0$29528$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Det kan sagens være at din indvendig Eheim er for lille, for efter
hånden som
filteret slammer til, minskes cirkulationen også.

Hvis du samtidig har en eller anden form for dekoration/sten i
akvariet, er der masser af steder
slammet kan lægge sig i ro og mag.

Det er svært at sige om det er formange fisk du har i akvariet, da vi
kun kender til slægten og størrelsen på fiskene.

Carsten

Fra : Simon Rasch

Dato : 08-05-03 23:49

> Rigtig foder ? (Jeg bruger Vitakraft Flagefoder og Sera granu Meat)
>
> Foder jeg for tit / sjælden (1 gang om dagen, og det tager ca. 10 sek. så
er
> maden væk)

Vitacraft flagefoder er ikke det bedste til cichlider (ihvertfald ikke
Malawi'er, som gerne skal have mere grønt og mindre fedt/kød), prøv f.eks.
Tetra Cichlide Sticks.

Du fodrer ikke for meget, og dine problemer med "snask" skyldes ikke
foderet. Prøv en større pumpe...

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-05-03 14:36

"Simon Rasch" <simon.hansen@get3net.dk> wrote in message

> Vitacraft flagefoder er ikke det bedste til cichlider (ihvertfald ikke
> Malawi'er, som gerne skal have mere grønt og mindre fedt/kød), prøv f.eks.
> Tetra Cichlide Sticks.

Hvad gør tetras sticks bedre?
Umiddelbart synes jeg først og fremmest de er hundedyre.
Men jeg kan ikke umiddelbart se at sammensætningen mht. fedt/kød (du mener
vel protein, når du skriver kød) skulle være anderledes end i flagefoderet.
Nu har jeg ikke Vitrakrafts flagefoder ved hånden, men mener tidliger at
have set at den meget nøje svarer til tetramin flagefoder, og dette har
faktisk identiske mængder af de relevante stoffor ifht. sticks'ene.

Noget andet er, at ikke alle fisk fra malawisøen er aufwuchs-ædere
(mbunaer). Mange af fritsvømmerne æder ikke plantefoder, men lever af yngel,
krebsdyr, orme og andet godt.

> Du fodrer ikke for meget, og dine problemer med "snask" skyldes ikke
> foderet. Prøv en større pumpe...

Hvis der dannes for meget 'snask' fodrer han selvfølgeligt for meget i
forhold til den rengøring, han laver. Det er min klare overbevisning at der
kun er en relevant belastningsparameter - nemlig mængden af foder. Hvor
mange fisk, der er, er i den sammenhæng totalt underordnet bortset fra det
faktum at fiskemængden til en vis grad styrer fodringen.

Desuden synes jeg ikke (men det er selvfølgeligt min personlige opfattelse
omend den er ret underbygget) at et filter IKKE fjerner lorten - den flytter
den bare.
Let omskrevet Hückstedt: Lort er lort, hvad enten man kan se den eller ej!
Derfor: Støvsug bunde for 'snasket' i forbindelse med vandskifte. For dannes
der betragtelige mængder snask er der helt sikkert også behov for
regelmæssigt vandskifte.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-05-03 18:42

"Per Djernæs" <pd@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> maden væk)
>
> Med håbefulde hilsner, om nok et godt råd.

Jeg har lagt mærke til at på en sandbund samler lortet og snasket sig
ovenpå, da det har svært ved at trænge ned i bundlaget, hvilket bestemt ikke
er tilfældet ved en grusbund. Derfor vil der på en sandbund altid være mere
snask end på en grusbund.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-05-03 19:43

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b9gpsc$ein$1@sunsite.dk...

> [...]
ikke
> er tilfældet ved en grusbund. Derfor vil der på en sandbund altid være

Men tilgæld er det meget lettere at fjerne end i grus.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-05-03 18:18

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
> mere
>
> Men tilgæld er det meget lettere at fjerne end i grus.

Korrekt! Op netop årsagen til at jeg selv foretrækker sand frem for grus,
foruden det at jeg personligt synes det er pænere.

mvh
Torben

Fra : Per Djernæs

Dato : 11-05-03 22:46

Hej Alle..

Tak for de mange spændende indlæg på min henv.

Jeg har nu købet en pumpe mere, så jeg nu har en Fluval 3 pumpe også. Jeg
har fundet ud af at den første pumpe jeg havde VAR (og er stadig) en Fluval
3. Så nu er der altså 2 stk. Det er Sydamerikanske ciklider jeg har i mit
akv. Desuden har jeg investeret i et par sugemaller mere i håb om at det
samlet vil hjælpe lidt på "lortet" (undskyld udtrykket).

Tak endnu engang for de mange gode råd, nu håber jeg at jeg for noget
kønnere at kigge på.

Venlig hilsen

Per Djernæs