XML > Data
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-03 15:09

Jeg har data liggende i en database liggende i XML-format, hvilket ser
således ud :

<produkter>
<produkt>
<titel>Arbejdstimer</titel>
<produktid></produktid>
<pakkestr></pakkestr>
<pris>200</pris>
<beskrivelse>ingenting</beskrivelse>
<antal>10</antal>
</produkt>

<produkt>
<titel>Afstræsning</titel>
<produktid></produktid>
<pakkestr></pakkestr>
<pris>20</pris>
<beskrivelse>Øl</beskrivelse>
<antal>10</antal>
</produkt>
</produkter>

Hvad er den mest simple metode at få de data ud igen, ? Microsoft.XMLDOM
eller noget sku kunne gøre det, men aner ikke hvordan, og google heller ikke
... :o/

/Anders

Fra : Ryan Dahl

Dato : 08-05-03 17:48

On Thu, 8 May 2003 16:09:29 +0200, "Anders Matthiessen" <web SNABEL A
dioder.dk> wrote:

> [...]
>eller noget sku kunne gøre det, men aner ikke hvordan, og google heller ikke

Hej,
der er en del måder at få hevet dataene ud. Og når du siger "ud", så
formoder jeg, at du mener til en web-side (hvis ikke, så kan xml-spy
vistnok konvertere det til en access-database).

Jeg tror, at den absolut letteste måde at få dataene ud på, er ved at
benytte XSL.
Prøv evt. metoden på en af disse sider:
http://www.w3schools.com/xsl/xsl_client.asp
http://www.w3schools.com/xsl/xsl_server.asp

Bemærk at XSL er en relativ ny teknologi. Jeg har ihvertfald haft
problemer med tidligere versioner af Internet Explorer. -
Microsoft.XMLDOM er også beskrevet på www.w3schools.com, hvis det
bliver nødvendigt.

mvh
Ryan

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-03 18:23

"Ryan Dahl" <junk_this_way@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<snip>

> Jeg tror, at den absolut letteste måde at få dataene ud på, er ved at
> [...]

tak for linket. Problemet er at jeg har XML'et liggende i en database, så
linien

xml.load(Server.MapPath("cdcatalog.xml"))

vil selvfølgelig gi mig problemer - jeg har ikke meget lyst til først at
gemme xml-doc'et til en fil :)

Kan man ikke bare henvise til en variable ?

/Anders

Fra : Ryan Dahl

Dato : 08-05-03 19:41

On Thu, 8 May 2003 19:22:50 +0200, "Anders Matthiessen" <web SNABEL A
dioder.dk> wrote:

> [...]
>gemme xml-doc'et til en fil :)
>
>Kan man ikke bare henvise til en variable ?

Hej Anders,

jo, man kan godt lægge det i en streng og så smække det ind.

Jeg har lige tilpasset eksemplet fra
http://www.w3schools.com/xsl/xsl_server.asp, så det virker med en
tekststreng istedet. Bemærk at xml.load er blevet ændret til
xml.loadXML.

<%

'Load XML
dim xml
set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
xml.async = false

dim streng
streng = "<?xml version=""1.0"" encoding=""ISO-8859-1""?>"
Burlesque</title><artist>Bob

xml.loadXML(streng)

'Load XSL
set xsl = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
xsl.async = false
xsl.load(Server.MapPath("cdcatalog.xsl"))

'Transform file
Response.Write(xml.transformNode(xsl))

%>

mvh
Ryan

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-03 21:00

> jo, man kan godt lægge det i en streng og så smække det ind.

> [...]

Ah, genialt, takker mange gange !

/Anders