Netseminarium
Fra : Johnny Andersen

Dato : 08-05-03 14:36

Hvordan ser folk her i gruppen på studerende ved et netseminarium (som
f.eks. Holbæk, Nr. Nissum eller Haderslev)?

Er de gode nok? eller kan de blive gode lærere?

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-03 19:15

Johnny Andersen <johnny@andersenNOTHANKYOUMAM.tdcadsl.dk> wrote:

> Hvordan ser folk her i gruppen på studerende ved et netseminarium (som
> f.eks. Holbæk, Nr. Nissum eller Haderslev)?

> Er de gode nok? eller kan de blive gode lærere?

Jeg tvivler generelt på kvaliteten af brevkurser. Og så er det lige
meget om breve sendes som snailmail eller e-mail.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-05-03 20:05

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tvivler generelt på kvaliteten af brevkurser. Og så er det lige
> meget om breve sendes som snailmail eller e-mail.

Det er noget pjat "generelt" at tvivle på kvaliteten af "brevkurser". Det
bruges meget i udlandet - USA, Australien, hvor der er store afstande.Og det
er jo ikke anderledes end at man læser nogle lærebøger, der kommenteres af
det pågældende kursus' lærere, hvor brugeren kan sende spørgsmål og
besvarelser ind og få dem rettet og kommenteret på skrift.

Der er helt givet nogle elendige kurser af slagsen, men det kan man jo kun
gardere sig mod, hvis man sørger for at få dem statskontrolleret,hvad der er
mulighed for i Danmark.

At man ikke alle steder anerkender brevkurser som lødige, skyldes nok mere
brødnid og snobberi end realiteter.

Hvad angår læreruddannelsen, så er der helt givet fag, der udmærket kunne
læres via et "brevkursus" (e-mail, snailmail), hvor man kan få kommenteret
og rettet tingene, og efterhånden er der da også flere og flere
uddannelsesinstitutioner, der får øjenene op for de muligheder der ligger i
dette.

Man kan i dag gennemføre flere uddannelser, selv inden for edb-verdenen - på
såkaldte fjernkurser. Her foregår det meste pr. e-mails eller via chatrooms,
og så bliver der mulighed for at mødes en gang imellem for at få en tættere
studiekontakt med de øvrige deltagere. Og disse kurses sluttes jo med en
eksamen, der er lige så´gyldig som den, der er gennemgået på den
traditionelle facon.

Der er intet principielt forkert i at lære pr. mail eller pr. brev - kun
traditionelle opfattelser af, hvordan man lærer bedst.

Men det er da klart, at hvis man skal kunne stille spørgsmål til
aktiviteter, der foregår her og nu, så kan det da rumme nogle
problemstillinger til visse områder.

Jeg gennemførte min kandidatuddannelse stort set ved aldrig at vise mig på
universitetet -jeg kom til enkelte eksaminatorier og forelæsninger, men
læste ellers selv, og jeg bestod da med pæne karakterer.

Jeg kunne sagtens have fået mere ud af det ved et "korrespondancekursus",
hvor jeg ideligt kunne stille spørgsmål og få svar - der er for mig at se
ingen reel forskel på at læse en lærebog og så modtage samme stof pr. e-mail
eller snailmail. Der er andre ting, der kan gøre en betænkelig ved den form,
blandt andet isolationen fra omverdenen og dermed den mulighed, der er for
at interagere med andre mennesker og synspunkter, og jeg vil ikke anbefale
den til børn til alt, men ellers ser jeg ingen særlige problemer forbundet
med det.

Prøv at se på Australien, Per - her lærer mange af børnene via radiokontakt
til lærerne og ved e-mails - og der er intet der tyder på at de bliver
ringere skolebørn af den grund.

Så at generalisere over dette, ser jeg såmænd ingen grund til at gøre.

--
ahw

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 08-05-03 22:32

På et eller andet tidspunkt bliver de nok nødt til at møde et barn.

VH Birgitte

Fra : Johnny Andersen

Dato : 09-05-03 11:44

Når folk giver deres mening om netseminarium til kende, ved de så hvordan
undervisningen og studiet i praksis foregår?

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 09-05-03 14:22

"Johnny Andersen" <johnny@andersenNOTHANKYOUMAM.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ebb866b$0$95291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Når folk giver deres mening om netseminarium til kende, ved de så hvordan
> undervisningen og studiet i praksis foregår?
>
> "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message

Du spurgte selv: "Hvordan ser folk her i gruppen på studerende ved et
netseminarium"

VH Birgitte

Fra : Johnny Andersen

Dato : 09-05-03 19:46

Og så spørger jeg endnu mere konkret: Hvad er din (Birgitte) baggrund, for
at have en mening om netseminarium? Har du selv gået på et? Kender du nogen
som går på et netseminarium? Er du selv uddannet lærer? Er du for eller imod
eller ligeglad?

Mvh.
Johnny