Høj PH i ledningsvandet
Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 08-05-03 11:42

Hej gruppe

Jeg bor på Nørrebro i København, og har opdaget at mit ledningsvand kommer
ud med en PH på 8.1 - direkte fra hanen!

I.flg. KE burde gennemsnittet være 7.5, hvilket jeg også for lang tid siden
har målt det til. Det var kun da jeg for 14 dages tid siden opdagede en
uforklaglig stigning i mine akvariers PH, at jeg gen-målte mit ledningsvand,
med det for mig lidt voldsomme resultat.

Kan dette skyldes noget i vores ejendoms ledningsnet, eller andet? Nogen der
kan bekræfte disse tal?

Mvh

Ulrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-05-03 12:14

Ulrik Sieverts <ulrik@fjerndette.sieverts.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b9dc9h$fsi$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> med det for mig lidt voldsomme resultat.
>
> Kan dette skyldes noget i vores ejendoms ledningsnet, eller andet? Nogen

Københavns energi, henter vandet mange forskellige steder fra, kan det
ikke bare være
fordi vandet iøjeblikket kommer fra et sted med en Ph der er lidt højere?
Du skriver også at gennemsnittet er 7,5, så det er vel ikke helt i skoven
at det så i en
periode er højere.

Carsten

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 08-05-03 13:31

Ulrik Sieverts wrote:
> [...]
> gen-målte mit ledningsvand, med det for mig lidt voldsomme resultat.
>
> Kan dette skyldes noget i vores ejendoms ledningsnet, eller andet?

Maks PH må være 8,5 ifølge deres hjemmeside
<http://ke.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=20228420&EXTRA_ARG=REFM
ASK%3DMSSRes%252Emsk&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=1&page_id=783&query=PH&hi
word=PH+>

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Claus

Dato : 08-05-03 12:50

På Vesterbro er situationen den sammen. PH-svinger fra uge til uge,
men generelt er niveauet højt 7.9-8.4. Besværligt hvis man vile holde
discus! især da vandet er meget hårdt.

Fra : Claus

Dato : 08-05-03 12:53

PÅ Vesterbro er situationen den samme. PH svinger fra uge til uge, men
niveauet er generelt højt 7.9-8.4. Besværligt hvis man vilde holde
discus! Da vandet også er meget hårdt.

Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 08-05-03 13:22

Mange tak for svarene.

Jeg var ikke klar over at maks. værdien måtte være så høj, men gik ud fra at
den var nogenlunde som gennemsnittet. De få gange jeg tidligere har testet
dette har jeg fået bekræftet min antagelse, hvilket jeg kan regne ud må have
skyldtes rene tilfældigheder.

Min bekrymring opstod da jeg ikke tidligere har konstateret de store
(uprovokerede) PH udsving i mine akvarier.

Og ja; problemet er jo netop at jeg er ved at starte op med discus, og
derfor er ekstra PH opmærksom. Kan se at jeg skal vende mig til at lave
mindre men hyppigere vandskift, og så kommer jeg vel ikke uden om at sænke
PH kunstigt når jeg engang vil forsøge at yngle lidt på dem.

Mvh
/Ulrik

Fra : Claus

Dato : 08-05-03 15:28

Jeg har dårlige erfaringer med at sænke PH kunstigt pga det meget
hårde vand på Vesterbro. Jeg forsøgte over en lang periode at få PH
ned på et acceptabelt niveau for discus alene med PH sænker, men
niveauet steg efter ganske kort tid. Da jeg fik et osmoseanlæg blev
problemet dog løst. On Thu, 8 May 2003 14:21:51 +0200, "Ulrik

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 10-05-03 21:20

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> PÅ Vesterbro er situationen den samme. PH svinger fra uge til uge, men
> niveauet er generelt højt 7.9-8.4. Besværligt hvis man vilde holde
> discus! Da vandet også er meget hårdt.

Hej Ulrik og Rune
Jeg sidder her i centrum af FYN's land og læser om alle de problemer i har
med vandet på Nørrebro og Vesterbro.
Det må være det helt store laboratorie udstyr der skal anskaffes for at
holde akvariefisk.
Ville det ikke være nemmere hvis i gik over til Tørfisk eller evt. Klipfisk?
Hvis det kniber med pladsen, så prøv Fladfisk.
Hilsen og held og lykke med jeres eksperimenter.
(NB. husk det er levende fisk, som er tvunget med i eksperimenterne).
Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-05-03 21:59

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ebd5eec$0$50457> Hej Ulrik og Rune
> [...]
> Hilsen og held og lykke med jeres eksperimenter.
> (NB. husk det er levende fisk, som er tvunget med i eksperimenterne).
Nu har du jo igennem årene givet udtryk for, adskillege gange, at enhver
viden om
vandkemi skulle være synonym for dyremishandling.Til gengæld er du
aldrig -selvom
opfordret -kommet med een eneste faktuel oplysning om noget som helst.
Man kunne få
den tanke, at du hælder tørfiske-vand ud af ørerne.
Mvh
Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-05-03 22:04

adskillelige, it is

Fra : Claus

Dato : 11-05-03 12:01

Du har ret i at en minimalistisk form for arkvariehold uden
vandbehandling må være at foretrække, men formålet med hobbyen er at
give fiskene optimale forhold. Og hvis du bor i Kbh. og f.eks vil
holde discus kommer du ikke uden om "eksperimenter"med vandet.
Men har du et forslag til hvordan man slipper for osmoseanlæg,
fosforsyre osv -og stadig få sine fisk til at trives- vil det da blive
modtaget med kyshånd.On Sat, 10 May 2003 22:19:56 +0200, "Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-05-03 13:08

"Ulrik Sieverts" <ulrik@fjerndette.sieverts.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ledningsvand,
> med det for mig lidt voldsomme resultat.
>
> Kan dette skyldes noget i vores ejendoms ledningsnet, eller andet?

Nu skriver du ikke under hvilke forhold du har målt. Prøv at gennemlufte
grundigt og mål så. Måske bliver du overrasket.
Mvh
Ole

Fra : Dan Mortensen

Dato : 08-05-03 16:16

Ole Larsen wrote:

> Nu skriver du ikke under hvilke forhold du har målt. Prøv at
> gennemlufte grundigt og mål så. Måske bliver du overrasket.

Lyder spændende skulle teorien være at tvinge den smule Co2 der er i vandet
ud og dermed hæve pH'en yderligere ?

/DM

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-05-03 18:15

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder spændende skulle teorien være at tvinge den smule Co2 der er i
vandet
> ud og dermed hæve pH'en yderligere ?
>
> /DM

Det er ikke nogen teori, det er "basal" viden. Der er en nøje sammenhæng
mellem
pH, CO2 og KH. Det kan du se mere om på www.thekrib.com

Og for god ordens skyld:
Man kan ikke "tvinge" CO2 ud af vandet med gennemluftning. Man kan skabe
balance med
atmosfæren ( frit efter hukommelsen ca 5,4 mg/L). Er CO2 indholdet i
ledningsvandet højere
end dette - og det er det - vil pH være tilsvarende lavere indtil
balance med atmosfæren.
Mvh
Ole

Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 08-05-03 23:45

Det er både lige fra hanen, og "gammelt" vand jeg har målt på.

Det gamle er fra akvarier med dels wet/dry filter, og med co2 anlæg. Altså
meget gennemiltet vand, og co2 mættet vand. Der er ikke mere end 0.1 PH's
forskel, hvilket jeg giver vandets hårdhed skylden for.

Jeg har målt med 4 forskellige måder. Først var det mit langtids
"PH'o'meter" der viste stigningen, og siden verificerede jeg det med
forskellige PH "dyppe sticks" (5-10, 0-14, samt alm. lakmus papir (er det
ikke det det hedder?) 0-14), et Tetra 5-10 testsæt med vædske og til sidst
et elektronisk PH meter som jeg først havde kalibreret så jeg vidste det
viste korrekt.

Alt i alt er jeg rimelig sikker på resultatet - der skulle jo også en hel
del tests til før jeg selv var overbevist :)

Fiskene ser dog ud til at befinde sig godt igen, efter en kort periode hvor
de virkede lidt stressede.

Mvh
/Ulrik

Fra : Max

Dato : 09-05-03 18:39

> ikke det det hedder?) 0-14), et Tetra 5-10 testsæt med vædske og til sidst

Den der staver d i væske, han sku ha nogen i enden med en æske.

God weekend