Hvad folketællingen "gemte"
Fra : Lykke Juhler

Dato : 08-05-03 09:12

Hej

Jeg søgte forgæves efter en familie i Aarup her i NG den anden dag.

Aarup lokalhistoriske arkiv var så flinke, at hjælpe mig, -men da de ikke lå
inde med kirkebøgerne, slog de op i folketællingen online. (ja det kunne jeg
have gjort selv, men var ikke klar over, at de fandtes online helt op til
1911).
Han fandt sørme min familie, -ikke i Aarup sogn, -men helt oppe i Kjølstrup
sogn på Nordfyn.
Faderen (Hans Andersen Hansen) stod til at være født i Vrist sogn, Jylland.
Moderen (Johanne Kristine Blumkvist) var født i Sverige.

4 døtre havde de, -den ældste var født i Lyrskov sogn Jylland, nr- 2 i
Vamdrup sogn, Jylland, nr. 3 i Lyrskov sogn , Jylland og den sidste var født
i Kjølstrup sogn, -hun var pludselig døbt Rasmussen til efternavn, -hvor de
andre hed Hansen som faderen??????.

Det var jo mange gode oplysninger jeg der fik ud af et opslag på nettet.

MEN Der findes ingen Vrist sogn, -men en landsby oppe ved Harboøre tange af
det navn.

Der findes intet sted i Danmark der hedder Lyrskov.
I Sønderborg hedder en vej Lyrskovvej, -den ligger ved siden af
Dannevirkevej og Slesvig vej, .og ganske rigtigt ligger der en by ved navn
Lyrskov lige udenfor Slesvig.

Men jeg kunne ikke finde hoved og hale i at en familie flyttede fra Vrist
ved Harboøre, til Lyrskov ved Slesvig, op til Vamdrup ved Kolding, tilbage
til Lyrskov for at ende på nordfyn. Vi snakker om ca. 1900-1911.

MEN MEN MEN, -Nord for Vamdrup sogn ligger et sogn ved navn
Lejrskov, -(Lyrskov/Lejrskov) og YES der fandt jeg familien i 1890. Faderen
var IKKE født i Vrist, -men i Veerst sogn som også ligger i nærheden af
Vamdrup og Lejrskov sogne.

Det her er IKKE skrevet for at hænge Indtaster og korrekturlæser ud fra
pågældende folketælling, -bynavnene ligger meget tæt op ad hinanden og ved
hjælp af et kort og lidt sammenligning så var det jo ikke så slemt at finde
ud af.
Jeg har stor respekt for dem der sidder og indtaster folketællinger, de gør
et kæmpe stykke arbejde.
Derfor synes jeg mere det skal med som en sjov lille historie.

Hilsen Lykke Juhler
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Lars Svane

Dato : 08-05-03 10:13

Hej Lykke

Det beskriver ganske godt nogle af de problemstillinger vi som indtastere
står over for. Indtastningsgrundlaget er jo ført at diverse penneførere der
hver især har deres egen personlige skriftstil. Flere af de gamle gotiske
bogstaver har stor lighed. Stavefejl og gnideri gør ikke arbejdet lettere.
Kopikvaliteten fra originalmaterialet er også svingende fra det ganske
tydelige til så svagt at selv en karftig lampe gør det næsten ulæseligt.

Der skal ikke meget til før man overser detaljer. Derfor er det så meget
mere vigtigt at det indtastede materiale bliver korrekturlæst.
Korrekturlæsningen kan ikke foretages af indtaster da man alt for nemt
stirrer sig blind på teksten.

Derfor er en god korrekurlæsning et lige så stort arbejde som selve
indtastningen.

Så hermed et slag for at fremhæve korrekturlæsernes store arbejde der ofte
glemmes i debatten.

mvh Lars Svane

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-05-03 17:57

"Lars Svane" <lsvn@tdc.dk> skrev i en meddelelse

Lars skrev bl.a.:

> [...]
> indtastningen.
>
> Så hermed et slag for at fremhæve korrekturlæsernes store arbejde der

Du har helt ret!
Defor dur det heller ikke, at en indtaster f.eks. lader sin kone/mand "læse
korrektur", hvis
det foregår på den måde, at ægtefællen kontrollerer udprintningen, og
indtasteren endnu
en gang læser fra kilden. Dette ved jeg desværre forekommer, og er efter min
mening en uskik, - mildest talt!
Derved bliver nemlig kun tastefejl (muligvis) fundet. Læse- og tydningsfejl
bliver det næppe.

--
Venligst
Poul F. Andersen