Og det er ganske vist
Fra : Hans Nørgaard

Dato : 08-05-03 09:30

Da jeg i sin tjente bønder hakkede vi endnu roer på gammeldags maner. På
vores gård lejede man gerne folk fra Svendborg til at hakke. Den sommer
jeg var der fik vi også som sædvanligt anvist en eller to mand fra
arbejdsformidlingen i Svendborg.- Den ene var ikke så bekendt med den
kunst at udtynde, så min husbond måtte give ham ldit vejledning, inden
han kunne begynde. Han blev bl.a instrueret om, at han skulle lade en
roeplante stå for hvert kvarter!!!!!!!!!!!! Der gik selvfølgelig ikke
ret lang tid inden min husbond kom løbende i fuld firspring for at
standse roehakkeren. I husbonds mund betød 1 kvarter ca 6 tommer,
medhjælpen derimod skelede til hans ur.
Nå men roerne blev også hakket den sommer.
mvh
Hans

Fra : LisBJensen

Dato : 08-05-03 17:38

Hej Hans.
En sjov lille historie, jeg har også hakket roer for mange år siden, det
var hårdt, men det gav egentlig ganske godt i datidens mønt. Helt eksakt
hvor meget kan jeg ikke huske.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-05-03 07:53

"LisBJensen" <LisBJensen.news@kandu.dk> skrev Thu, 08 May 2003 16:38:06
GMT

>Hej Hans.
>En sjov lille historie, jeg har også hakket roer for mange år siden, det
>var hårdt, men det gav egentlig ganske godt i datidens mønt. Helt eksakt
>hvor meget kan jeg ikke huske.

Det var jo normalvis akkordarbejde. Så hvis du var lidt ferm med
hakkejernet kunne du nok tjene henmod det dobbelte af en normal timeløn
på det tidspunkt.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 28-05-03 19:42

"LisBJensen" <LisBJensen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hans.
> En sjov lille historie, jeg har også hakket roer for mange år siden, det
> var hårdt, men det gav egentlig ganske godt i datidens mønt. Helt eksakt
> hvor meget kan jeg ikke huske.

Jeg hakkede roer i 1968 til 5 kr i timen. (18 år gammel).
Jeg ved egentlig ikke om det var godt betalt eller ej?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-05-03 20:28

"Poul F. Andersen" wrote:

> Jeg hakkede roer i 1968 til 5 kr i timen. (18 år gammel).
> Jeg ved egentlig ikke om det var godt betalt eller ej?

Hm, umuligt at vurdere, da det meste dengang var akkord,
svjh, 1000 m 50 - 60 øre,
og der var væsentlig forskel fra vestdanmark, og østdanmark,
Polakker, der skulle leve af det alene, og vi der så det som
ekstra gevindst,
hm, vist aldrig fået den ekstra ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-05-03 07:53

Hans Nørgaard <jersey@post4.tele.dk> skrev Thu, 08 May 2003 10:29:39
+0200

> [...]
>han kunne begynde. Han blev bl.a instrueret om, at han skulle lade en
>roeplante stå for hvert kvarter!!!!!!!!!!!!

Ja, det er jo een af de bedre historier fra den tid.

En anden er den om barnet der var med mor i roerne - og som kravlede
bagefter hende og rykkede de roeplanter op som hun havde 'glemt'. )

Fra : tovekrog

Dato : 13-05-03 22:40

Hej Hans.
Min svigerfar, som var fra Midtjylland, fortalte en historie, som godt
nok handlede om kartofler, som jo også var akkordarbejde.
En af karlene, som jo nok ikke havde opfundet det varme vand, havde
aftalt akkorden med bondemanden. Ligesom for de øvrige lød aftalen på,
at for hver 6 rækker kartofler, som var blevet samlet op, skulle han
lægge en kartoffel fra, og om aftenen fik de så løn efter, hvor mange
rækker de havde nået. Denne her karl sagde så til de andre, at de var da
nogle dovrehoveder - han lagde da bare en kartoffel fra for hver 7.
række, det var da meget bedre, det ku' de da nok regne ud ....
Min svigerfar kunne mange historier af den slags, og han elskede at
fortælle fra et langt liv. Han blev 92 år.
Hilsen
Tove

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 14-05-03 00:43

Ja Tove
Den gode historie er aldrig af vejen, og jeg var så heldig at jeg allerede
før mit fyldte 20ende år kom i kontakt med rigtig mange ældre medborgere i
det sydfynske, hvoraf flere også fik besøg af dialektforskere som Poul
Andersen, så historierne blev ovenikøbet fortalt på klingende sydfynsk. I
dag er jeg glad for at jeg tog min gamle Tandberg båndoptager med ud på
disse besøg. Ja jeg nåede såmænd også min fars familie i det jyske i
Kvorning, Hvidding og Hvilsom, så jeg fik også dengang et kursus udi det
jyske. Og jeg må jo nok indrømme at der er forskel på fynsk og jysk humor.
Far holder altid af at fortælle om dengang han lige var kommet til Fyn i
plads som fodermester hos sognefogden i Rynkeby ved Ringe. Hen under jul
havde de så det obligatoriske pølsegilde og far kom til at sidde ved siden
af en landsbyens bønder, der frit spurgte far ud, hvor han så kom fra. Jo
han kom jo da fra Randers-kanten, men så gled der en mørk skygge hen over
ansigtet på den her fynske gårdmand. Og det viste sig så at den fynske
bondemand var blevet trynet af en handelsmand fra Randers, hvad far
selvfølgelig ikke kunne gøre ved. Men far kunne jo ikke dy sig for at stikke
til fynboen, som så blev aldeles rasende, ja situationen udviklede sig sådan
at far skyndsomst forlod selskabet, og næste morgen ventede han så at få en
overhaling af husbond, men tværtimod, sognefogden kom grinende ind i
kostalden, at sådan en morskab havde de nu aldrig før haft i gården.
mvh
Hans

Fra : tovekrog

Dato : 14-05-03 23:56

Hej Hans.
Ja, sådan en handelsmand fra det midtjyske har vi også hørt om. Han
kørte jo rundt og kom langt omkring på en dag, havde ærinder med for den
ene og den anden. Dette her hændte for en mand på Thorsø egnen i
nærheden af Hammel. Han gik en lille morgentur i sine egne tanker i sine
morgentøfler, da denneher handelsmand standsede ud for ham. Om han ville
køre med lidt ? Jo, han ville da gerne ha' en lille køretur. Ind i bilen
kom han da, og snakken gik. Efter en tid spurgte han, hvor langt
handelsmanden egentlig skulle? Jo, han var da på vej til Aalborg. Og på
den måde kom manden fra Thorsø til marked i Aalborg i sutsko. Sådan kan
det jo gå ...
Ham den her handelsmand var helt tosset til at køre, det vidste alle. Jo
værre det gik, jo bedre. Folk smed sig som en klat skidt i grøften, når
han kom kørende. En gammel kone begav sig hjemmefra, hun skulle til
byen, men hun kom også op at køre med ham. Hun blev sat af og takkede da
for turen, men uheldigvis glemte hun sin hat i bilen. Sidst på dagen
skulle hun hjem igen, og tilfældigvis kom han igen forbi og tilbød
hende, at hun kunne køre med. Jo, det ville hun da gerne, hvis han da
kunne køre ordentligt, for om morgenen var hun kommet op og køre med en
tosset rad, som havde kørt så tovligt, så hun aldrig havde kendt magen.
Hjem kom hun da, men da hun stod ud af bilen, opdagede hun sin hat fra
om morgenen....
De handelsmænd, de handelsmænd ...
Hilsen Tove

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-05-03 02:20

tovekrog wrote:

> Hilsen Tove

> http://www.kandu.dk/

Synd for dig, at du ikke har opdaget at news på internet er fri.

Kunne være en aktuel gentagelse af din historie, som er ganske
ünderholdene..