Løbetid - border collie
Fra : Karin

Dato : 07-05-03 19:20

Hej allesammen!

Jeg har bare lige et lille hurtigt spm. som jeg håber I vil hjælpe mig
med: Hvor gammel er en border collie ca. når den kommer i løbetid første
gang?

Hilsen Karin

Fra : Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 19:39

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har bare lige et lille hurtigt spm. som jeg håber I vil hjælpe mig
> med: Hvor gammel er en border collie ca. når den kommer i løbetid første

Hej Karin!

Lige mit spørgsmål!!

Jeg har en Border Collie på nu 6 mdr. og går og lurer - er hun nu i løbetid.

Flere har fortalt mig at der går et stykke tid endnu.

Jeg vil følge dit indlæg med stor interesse for gode svar!

MVH

Henrik
Borderen Mille

Fra : Maria

Dato : 07-05-03 20:13

Hej Karin (og Henrik & Mille),

Jeg ved ikke om man kan sige præsist hvornår en bestemt race kommer i
løbetid - men inden jeg fik Molly (labrador) læste jeg diverse steder at en
tæve typisk kommer i løbetid i alderen 6-12 mdr. men i få tilfælde går der
helt op 1½ år. Molly kom så i sin første løbetid 9 mdr. gammel (er netop
blevet 1 år) - og vi var ikke i tvivl om hvorvidt hun var i løbetid eller
ej. Hun blev en smule pjevset og var MEGET interresseret i at komme ud og
gå - meget mere end normalt og hun er ellers altid klar til at gå tur.

håber dette kan hjælpe...

Mvh Maria

Fra : Kosmonauten

Dato : 07-05-03 20:56

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Flere har fortalt mig at der går et stykke tid endnu.
>
> Jeg vil følge dit indlæg med stor interesse for gode svar!

Hej Henrik & Mille ;C)
Som et tillægsvar til Maria's indlæg, så kan du jo også være så heldig at
Mille er en af de hunde som faktisk kan være kommet i løbetid uden de
sædvanlige tegn, jeg har snakket med tæveejere som først et stykke tid inde
i løbetiden opdagede at deres hunde var i løbetid, primært pga. øget tisseri
og opsvulmet kønsdele. Det med at holde sig ren den første gang svinger jo
meget fra hund til hund. Det er jo også for din hund en "underlig" ting der
sker, og nogle virker pjevsede andre igen kommer igennem uden nogen
problemer overhovedet. Når min Laika er i løbetide kommer hun ud og gå flere
små ture idet hun tisser mere eller så vil hun bare sætte sine duftmærker og
irritere hanhundeejere ;C) Hvis tisseriet tager overhånd så vil et besøg hos
dyrlægen hurtigt kunne afsløre om der skulle være en lille blærebetændelse,
hvilket vist er ret hyppigt for de fleste tæver i den første løbetid.
Og tag det bare helt roligt, om den er 6 mdr eller 12 mdr gammel har intet
at sige, det er bare sådan vores hunde er indrettet ;c)
Pøj pøj med hende.
Mvh
Martin & Laika

Fra : Kosmonauten

Dato : 07-05-03 20:18

> [...]
>
> Jeg har bare lige et lille hurtigt spm. som jeg håber I vil hjælpe mig
> med: Hvor gammel er en border collie ca. når den kommer i løbetid første

Hejsa Karin (eller aprilsnar ;C) )
Hmm mon ikke der gælder de samme regler for Border Collies som andre
hunhunde ;C)
Den første løbetid plejer (men kan svinge sæføli) at ligge indenfor for de
første 7-12 mdr.
Min egen Laika's første løbetid faldt prompte på 7 mdrs dagen, godt ramt
synes jeg selv ;c)
Den første løbetid er altid en speciel oplevelse, ens hund kan ændre adfærd
ret så drastisk men den bliver hurtigt "sig selv igen" ;C)
Hyggehilsen fra
Martin & Laika

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 08-05-03 06:06

Vores Naddie ( Border Collie ) kom i løbetid, da hun var 8½ måned.
Det var lige midt i hendes første løbetid, at vi fik hende.
Set i bakspejlet var det et meget uheldigt tidspunkt hun blev omplaceret på,
men det er gået så flot.
Det er jo så bare vores held, det kunne sikkert lige så godt have givet
nogle problemer.
Ellers mærker vi ikke det store på Naddie, når hun er i løbetid, hun holder
også sig selv ren, så hun sviner næsten ikke.
Hilsen Ulla
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-05-03 12:29

> [...]
>
> Jeg har bare lige et lille hurtigt spm. som jeg håber I vil hjælpe mig
> med: Hvor gammel er en border collie ca. når den kommer i løbetid første

Ganske kort, fra 6 - 12 mdr er det mest normale, men der er intet unormalt
i helt op til 18 mdr.

M.V.H.....Benny..