Tagwall i asp
Fra : Sofie

Dato : 07-05-03 17:01

Er der nogen der kan hjælpe mig med at lave en tagwall i asp? Jeg
burger kun html og css.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Brejner

Dato : 08-05-03 16:24

Sofie wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at lave en tagwall i asp? Jeg
> burger kun html og css.
Hmm hvis du kun bruger html og ccs så kender jeg ikke rigtig nogen
måde man kan lave en tagwall på. Fordi jeg tror den skal laves i
noget asp, php eller den kan nok også laves i xhtml mener jeg, men
det kan godt være jeg er gal på den.

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 08-05-03 18:34

> ... jeg tror den skal laves i
> noget asp, php eller den kan nok også laves i xhtml mener jeg, ...

Der kan også bruges Perl (CGI) og tonsvis af andre teknologier, men nu
er dette jo en nyhedsgruppe om ASP, og det var vel også det det
oprindelige indlæg lød på?!

Jo, for at lave en tagwall, skal man tage stilling til mange ting,
f.eks.: Skal brugerne logges på for at kunne skrive i den? Med
sessioner eller cookies (nogle browsere understøtter _ikke_ cookies!!)?
Skal der anvendes tekstfil(er) eller database til lagring af
kommentarerne? Skal der anvendes frameset? Hvor mange filer skal være i
brug? Osv. osv.
Et meget relevant spørgsmål er, om du har adgang til ASP på dit domæne,
og om du har rettigheder til at skrive til enten filer eller databaser
(MS Access, SQL mv.).

Hvis kommentarerne skal lagres i tekstfiler skal ASP-objektet
FileSystemObject (FSO) anvendes til at åbne og skrive til filen
(tekstfil af vilkårlig type). Ellers skal der oprettes forbindelse til
en database, hvor kommentarerne bliver indsat i en tabel (el. flere).

Førend vi i gruppen kan hjælpe må du tage stilling til alle disse
spørgsmål - og gerne flere, så man kan mikse noget sammen til dine
behov.

Med Venlig Hilsen Jonas (aka. Juke)

Fra : Sofie

Dato : 09-05-03 15:04

> [...]
>
> Førend vi i gruppen kan hjælpe må du tage stilling til alle disse
> spørgsmål - og gerne flere, så man kan mikse noget sammen til dine

Jeg har adgang til asp på mit domæne.
Det er ikke meningen at man skal logge ind. Det skal bare være som en
gæstebog. Jeg ved ikke om det skal lagres i tekstfiler eller en database.
Men for mig lyder det umidlebart mest enkelt med tekstfiler? Men jeg ved
ikke rigtigt så meget om det. Er det muligt at man kan skrive indlæggene
på samme side som de vises? Altså så selve gæstebogen fx er foroven på
siden og når man så scroller ned kan man selv skrive en hilsen?

Mvh. Sofie

Fra : Thomas Voller

Dato : 09-05-03 21:21

> [...]
> på samme side som de vises? Altså så selve gæstebogen fx er foroven på
> siden og når man så scroller ned kan man selv skrive en hilsen?

Jeg har lavet et hurtigt eksempel på hvordan det kan gøres. Det er som sagt
hurtigt lavet, så der er sandsynligvis lidt småhuller hist og her.
http://www.voller.dk/ShowCode.asp?ID=13

Se en demo af systemet her:
http://www.voller.dk/tag/Tagwall.asp

Mvh. Voller.

Fra : Sofie

Dato : 10-05-03 18:54

> Jeg har lavet et hurtigt eksempel på hvordan det kan gøres. Det er som sagt
> hurtigt lavet, så der er sandsynligvis lidt småhuller hist og her.
> [...]

Jeg har hentet systemet, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan få det til at
virke. Hvis jeg skriver et indlæg og trykker send, kommer koden for filen
"ModtagTag" og indlægget bliver ikke gemt. Det gælder både når jeg prøver på
min harddsik og på min hjemmeside: http://sovfi.fateback.com/

mvh. Sofie

Fra : Thomas Voller

Dato : 10-05-03 22:17

> [...]
> "ModtagTag" og indlægget bliver ikke gemt. Det gælder både når jeg prøver

Er du sikker på din server understøtter ASP? Det ser ikke sådan ud. Din
server-software er thttpd, der ifølge http://www.acme.com/software/thttpd/
kører på Linux, FreeBSD m.fl. Det betyder i laaangt de fleste tilfælde du
ikke har adgang i ASP. Beklager.

Mvh. Voller.

Fra : Sofie

Dato : 11-05-03 09:34

> [...]
> kører på Linux, FreeBSD m.fl. Det betyder i laaangt de fleste tilfælde du

Okay. Men tak for hjælpen anyway :)
Findes det evt et alternativ til asp som jeg kan bruge?

mvh. Sofie

Fra : Thomas Voller

Dato : 11-05-03 10:13

> Findes det evt et alternativ til asp som jeg kan bruge?

På din udbyders hjemmeside fandt jeg følgende:
http://fateback.com/faq.html

Q: Do you support or will you support php, perl (cgi directory), asp,
(my)sql ?
A: Unfortunately we do not support these for security reasons.

Så det bliver nok ret svært at få lavet en tagwall på din hjemmeside, når
man hverken må bruge ASP, PHP, Perl eller databaser. Ellers skal du lede
efter folk, der tilbyder at køre en gæstebog på en ekstern server, som du så
henviser til. Ikke optimalt, da den slags servere oftest er langsomme, men
du kan da kigge lidt på udvalget. Google er din ven.

Mvh. Voller.