oplys mig :-)
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 07-05-03 13:14

Jeg har et hurtigt spørgsmål.

Hvad gavner en luftpumpe og er den nødvendigt at have til et sundt akvarie ?
Jeg har jo min filter pumpe som jeg er meget glad for og udblæsnings røret
laver uro i vandet, så iltningen er iorden. Eller er jeg gal på den ?

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Søren Lange

Dato : 07-05-03 12:31

Hvis du har planter i akvariet vil de blive gule/brune og gå ud, hvis
iltningen er mere end rigeligt.
Hvis der er for lidt, vokser de bare ikke ret meget. Hvis du mener at
fiskene ellers har det fint, og at planterne vokser pænt er der ingen grund
til at købe en luftpumpe...
Du kunne evt. købe et CO2 testsæt...koster ikke ret meget...Kan ikke huske
værdierne da det er et stykke tid siden jeg legede med akvarier, men de står
i brugsvild-ledningen
Har aldrig selv brugt luftpumpe, men har til gengæld også altid haft en god
strømning i akvariet....

Søren Lange

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 07-05-03 14:15

Søren Lange wrote:
> [...]
> akvarier, men de står i brugsvild-ledningen
> Har aldrig selv brugt luftpumpe, men har til gengæld også altid haft

Hmm netop den plante på dette billed til venstre
http://www.rohleder.nu/akvarie/sider/pic%20003.htm er blevet noget brun og
gullig men har faktisk troet det var fordi akvariet er nyopstartet (3 uger)
men det kan måske være fordi der er for meget ilt i vandet ? Har givet dem
en gødning kugle igår, skal jeg bare se tiden an ?

Fra : Søren Lange

Dato : 07-05-03 14:51

Hvor lang tid er der gået fra du puttede vand i, til at planterne kom i?

Hvis du har givet dem lidt gødning skal den nok komme sig, men er nu ret
sikker på at lige netop den der, skal have et rødlig skær over sig...husker
ikke navnet...

Tror ikke du behøver at være bange...

Søren Lange

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 07-05-03 15:35

Søren Lange wrote:
> Hvor lang tid er der gået fra du puttede vand i, til at planterne kom
> i?

Hmm, samme dag faktisk, er det en klassiker begynder fejl ?

> Hvis du har givet dem lidt gødning skal den nok komme sig, men er nu
> ret sikker på at lige netop den der, skal have et rødlig skær over
> sig...husker ikke navnet...

Jeg har fundet mine små stickers frem fra planten, det drejer sig om:
http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=047

> Tror ikke du behøver at være bange...
>
> Søren Lange

Okay, så ser jeg tiden lidt an.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-05-03 12:34

RuneR (TDM850) wrote:
> [...]
> Jeg har jo min filter pumpe som jeg er meget glad for og udblæsnings røret
> laver uro i vandet, så iltningen er iorden. Eller er jeg gal på den ?

Hvis du med et sundt akvarie mener et akvarie med en fornuftig bestand
af sunde planter ift. mængden af fisk, har du ikke behov for en
luftpumpe til at ilte vandet med; det klarer planterne.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 07-05-03 14:52

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har jo min filter pumpe som jeg er meget glad for og udblæsnings røret
> laver uro i vandet, så iltningen er iorden. Eller er jeg gal på den ?

Luftpumper er sjældent nødvendige.

Vi har en som vi har brugt et par gange hvor vi var kommet fra ferie og
filteret var stoppet til. Fiskene stor i overfladen og gispede, de fik det
hurtigt bedre med pumpen.

Men ellers ikke...

mvh

Martin