Nedrund til helt tal
Fra : Lasse Nyberg

Dato : 07-05-03 09:46

Hej Alle

Jeg har skrevet følgende funktion:

Function FlyveTid(TotalFlyveTid)

   If TotalFlyveTid <> "" then
    TidTotal = (TotalFlyveTid)
    If TidTotal < CInt("60") then
    Response.Write "" & TidTotal & " minutter"
    else
    TimeTal = TidTotal/60
    TimeTalHel = CInt(TimeTal)
    MinutBeregn = TimeTalHel*60
    MinutTal = TidTotal-MinutBeregn
    Response.Write "" & TimeTalHel & " timer og " & MinutTal & "
minutter"
    End if
   Else
    Response.Write ""
   End if

End Function

Problemet ligger i at hvis man indsætter f.eks. 118 i funktionen
udskriver den: 2 timer og -2 minutter.
Den skulle gerne have udskrevet 1 time og 58 minutter.
Jeg har fundet ud af at hvis TimeTal er større end x,5 så runder
den op, og den skal runde ned, lige meget hvor stort tallet er
efter kommaet.

Så spørgsmålet går på:
Hvordan får jeg TimeTal til at runde ned lige meget hvor stort
tallet er efter kommaet.

Er der nogle der kan give et bud på dette..

Med venlig hilsen
Nyberg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 10:45

Lasse Nyberg skrev:

> Function FlyveTid(TotalFlyveTid)
>
> If TotalFlyveTid <> "" then
> TidTotal = (TotalFlyveTid)
> If TidTotal < CInt("60") then

CInt("60") er det samme som 60 - der er mere ræson i at skrive
Cint(TidTotal) < 60.

> TimeTalHel = CInt(TimeTal)

Fjern et c - så er du kørende:

   TimeTalHel = Int(TimeTal)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Nyberg

Dato : 07-05-03 19:46

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Fjern et c - så er du kørende:
>
>    TimeTalHel = Int(TimeTal)

Mange tak det var lige det der skulle til..
Mvh

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 09:05

Lasse Nyberg skrev:

> Mange tak det var lige det der skulle til..

Velbekomme. Funktionen virker fint med ovenstående ændring, men jeg
vil alligevel anbefale Peter Lykkegårds elegante forslag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-05-03 11:31

Som svar på skriblerier nedfældet af Lasse Nyberg :

> [...]
> udskriver den: 2 timer og -2 minutter.
> Den skulle gerne have udskrevet 1 time og 58 minutter.

Kunne du ikke lave noget ala
118 \ 60 & " timer " & 118 mod 60 & " minutter"

Det giver "1 timer 58 minutter"

fx
---------------------------------
Function FlyveTid(TotalFlyveTid)
If Len(TotalFlyveTid) > 0 then
Response.Write "" & TotalFlyveTid \ 60 & " timer og " & TotalFlyveTid
mod 60 & " minutter"
Else
Response.Write ""
End if