En tekst til de skriftkloge
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-05-03 23:15

Hej alle.

Jeg vil gerne have hjælp til tydning af en fødsel/dåb. Teksten findes
på: http://www.aner.dk/problem/

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-05-03 02:04

Kaj Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk> skrev Wed, 07 May 2003 00:15:18
+0200

>Jeg vil gerne have hjælp til tydning af en fødsel/dåb. Teksten findes
>på: http://www.aner.dk/problem/

Er du i familie med ham.???

Det er lidt af en hvepserede du der har stukket hånden ind i. Men
ihvertfald en sprælsk og levedygtig knægt, og en stor og interessant
familie, som har givet adskillige folk mange grå hår på hovedet.
(mon Leif Sepstrup lytter med her.??)

Men jeg er spændt på at se hvad de skriftkloge siger til den tekst, for
den er faktisk lidt drilsk.

X-----------------------

Knægtens videre levned har du groft skitseret her:

;Snejbjerg - 1834, Lundmølle, 98, en gaard;;;C0134, 199
535; Hans Christian Mogensen; 32; Gift; Gaardens avl er hans næringsvei
536; Anna Sørensdatter; 28; Gift; Hans kone
537; Margrethe Hansdatter; 7; Ugift; Deres børn
538; Karen Hansdatter; 4; Ugift; Deres børn
539; Kirsten Maria Hansen; 1; Ugift; Deres børn
540; Else Kirstine Sørensdatter; 20; Ugift; Tjenestepige

;Snejbjerg - 1840, Lundmølle, 30, en gaard m. 1 fam.;;;C0762, 188
182; Hans Christian Mogensen; 44; Gift; Huusfader, lever af sin aul
183; Else Christensdatter; 24; Gift; Hans kone
184; Margrethe Hansdatter; 13; Ugift; Deres børn
185; Karen Hansdatter; 10; Ugift; Deres børn
186; Kirsten Maria Hansdatter; 7; Ugift; Deres børn
187; Mogens Hansen; 5 ??; Ugift; Deres børn [?? Næsten umulig at læse
pga. overskrivning.]
188; Anton Hansen; 2; Ugift; Deres børn

;Nøvling - 1845, , 21, Boelsgaard m. 1 fam.;;;;C1456, 4/188
126; Hans Chr. Mogensen; 42; Gift; Sneiberg Sogn, Ringkøbing Amt;
Gaardmand
127; Else Christensdatter; 29; Gift; Her i Sognet; Hans Kone
128; Anton Hansen; 6; Ugift; Sneiberg Sogn, Ringkøbing Amt; Deres Børn
129; Christen Hansen; 5; Ugift; Her i Sognet; Deres Børn
130; Peder Hansen.; 4; Ugift; Her i Sognet; Deres Børn
131; Hans Hansen; 2; Ugift; Her i Sognet; Deres Børn

;Nøvling - 1850, Skibild, 28, Gaard m. 1 fam.;;;;B8260, 156
163; Hans Christian Mogensen; 47; Gift; Sneiberg; Gaardmand, Huusfader
164; Else Christensen; 36; Gift; Her i Sognet; hans Kone
165; Kirsten Marie Hansen; 17; Ugift; Sneiberg; deres Barn
166; Peder Hansen; 9; Ugift; Her i Sognet; deres Barn
167; Hans Hansen; 6; Ugift; Her i Sognet; deres Barn
168; Mariane Hansen; 5; Ugift; Her i Sognet; deres Barn
169; Ane Hansen; 3; Ugift; Her i Sognet; deres Barn

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-05-03 05:02

Arne Feldborg skrev:

>Er du i familie med ham.???

Mjaeh. Han hænger ikke på mit anetræ, men mindst én af hans
efterkommere gifter sig med en Stefansen, som er slægten min mor
kommer af.
Min støttepædagog sover lige nu, så det bliver ikke mere detaljeret i
denne omgang.

>Det er lidt af en hvepserede du der har stukket hånden ind i. Men
>ihvertfald en sprælsk og levedygtig knægt, og en stor og interessant

Måske mindes du fra tidligere 'snak', at den type gør vi i i min
familie.

>familie, som har givet adskillige folk mange grå hår på hovedet.

Det risikerer jeg ikke. Det er for sent.

>X-----------------------
>
>Knægtens videre levned har du groft skitseret her:

Det blev jo til en hel roman.
Takker mange gange.

www.aner.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-05-03 09:14

Kaj Svenningsen skrev:

>Min støttepædagog sover lige nu, så det bliver ikke mere detaljeret i
>denne omgang.

Støttepædagogen og jeg har nu regnet ud, at han må være min
grandonkels kones oldefar.

www.aner.dk/

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 07-05-03 06:13

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (mon Leif Sepstrup lytter med her.??)
>
> Men jeg er spændt på at se hvad de skriftkloge siger til den tekst, for

Godmorgen.

Min tipoldefar er døbt den 5.-12.-1802.
Jeg har ikke her, den nøjagtige oversættelse af den første del af teksten,
men ved gode venner hjælp er fadderne oversat som:
Peder Albeks Datter bar det. Peder Albek. Jørgen Mathisasen og Hustru i
Krogstrup, Monsieur Buch paa Tanderup, Niels Gunnerup i Krogstrup.

Leif Sepstrup
http://www.sitecenter.dk/sepstrup

Fra : Ove Kühn

Dato : 07-05-03 20:37

Her kommer første del: Dom: 2 in Advent hvor Mogens Mikkelsen i Krogstrup
en Søn til Daaben, der blev kaldt Hans Christian.
Resten er jeg enig med Leif Sepstrup i.
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 07-05-03 23:02

Og mons. Buch må være ham her:

Laurits Madsen Hansen Buch (30.7.1731-27.3.1806) ~ Ingeborg Lauridsdatter
Nyboe på Tanderupgård.

Venlig hilsen Beth Jeppesen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-05-03 00:42

"Beth Jeppesen" <bransholm@get2net.dk> skrev Thu, 8 May 2003 00:02:22
+0200

>Og mons. Buch må være ham her:
>
>Laurits Madsen Hansen Buch (30.7.1731-27.3.1806) ~ Ingeborg Lauridsdatter
>Nyboe på Tanderupgård.

Det kan der vist næppe være tvivl om.

Fra : Ove Kühn

Dato : 08-05-03 19:43

Rettelse til første del: Der står selvfølgelig ikke "hvor", men "havte"
Ove Kühn

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-05-03 22:18

Kaj Svenningsen skrev:

>Jeg vil gerne have hjælp til tydning af en fødsel/dåb

Tak for hjælpen til alle. Jeg fik mit svar og en hel masse fine
sidegevinster.

www.aner.dk/