Undgå at vinduet lukket.
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 06-05-03 20:20

Hej.
Jeg har læst lidt i Accerlerted C++ (er kommet til kapitel 2),
har følgendene spørgsmål:
1. Finders der en smart måde at undgå at vinduet lukker efter
at programmet er udført (f.eks. som i den gængse "Hello,
world!")?
2. Hvad er forskellel på en "string" og en "string literals" ?
3. Jeg har hidtil brugt Borland's gratis C++ kompiler, men jeg
har lige læst at den ser "ret håbløs ud". Skal jeg bruge en
anden kompiler, og i såfald hvilken?

På forhånd tak.

--
Mvh Rasmus

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-05-03 20:30

> 1. Finders der en smart måde at undgå at vinduet lukker efter
> at programmet er udført (f.eks. som i den gængse "Hello,
> world!")?

du kunne
printf("press any key to terminate");
getchar();
eller du kan bruge getch ved at inkludere conio.h. Det er ikke længere helt
standard så, men mange compilers inkluderer conio.h til windows.

> 2. Hvad er forskellel på en "string" og en "string literals" ?

En string er i c++ en klasse ligesom en hver anden klasse. Member variabler
og metoder. Man kan tildele den værider og ændre disse. En string litteral
er en konstant som ikke ændres i løbet af programmet. Den kan i princippet
ike ændres, og du ved ikke hvor den er allokeret. Den vil som oftest ligge i
kodesegmentet.

> 3. Jeg har hidtil brugt Borland's gratis C++ kompiler, men jeg
> har lige læst at den ser "ret håbløs ud". Skal jeg bruge en
> anden kompiler, og i såfald hvilken?

Det citat husker jeg. Jeg husker også at andre hurtigt spurgte præcis
hvorfor den så håbløs ud. Brug du bare den hvis du er glad.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-05-03 20:58

"Jakob Nielsen" <jn@no.mail.no> wrote

> [...]
helt
> standard så, men mange compilers inkluderer conio.h til windows.

Idet Accelerated C++ gør et stort nummer ud af _kun_ at behandle Standard
C++, og undgår at nævne printf familien af funktioner vil et bedre råd i
denne sammenhæng være at bruge iostream:

cout << "press any key and enter to terminate";
char c;
cin >> c;

eller måske
cout << "press any enter to terminate";
cin.get();

Venlig hilsen

Mogens hansen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-05-03 21:49

> Idet Accelerated C++ gør et stort nummer ud af _kun_ at behandle Standard
> C++, og undgår at nævne printf familien af funktioner vil et bedre råd i
> denne sammenhæng være at bruge iostream:

Ya ok. Point taken.
Jeg er nok handikappet ved at komme fra c før jeg lærte c++. Derfor bruger
jeg gerne c-funktionerne når de lige er nemmere at gå til.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-05-03 20:53

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote
> [...]
> 1. Finders der en smart måde at undgå at vinduet lukker efter
> at programmet er udført (f.eks. som i den gængse "Hello,

Du kan køre programmet fra et kommando promt ("populært" et DOS vindue).
Når du så kører dit program, vil det den har skrevet stå tilbage på skærmen
efter programmet er afsluttet.

> 2. Hvad er forskellel på en "string" og en "string literals" ?

std::string er, som det står på side 10, en type (klasse).
Du kan lave variable af typen "std::string" på samme måde som du kan lave
variable af andre type, f.eks. "int".

Som der står i kapitel 0.7 står "string literal" beskrevet i kaptiel 10.2,
side 176.
Indtil videre kan du tænke på det som den tekst du direkte skriver i
programmet.
"String literal" er konstante.

> 3. Jeg har hidtil brugt Borland's gratis C++ kompiler, men jeg
> har lige læst at den ser "ret håbløs ud". Skal jeg bruge en
> anden kompiler, og i såfald hvilken?

Se mit svar på dit spørgmål i tråden "Er disse bøger forældede ??"

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 06-05-03 22:48

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1. Finders der en smart måde at undgå at vinduet lukker efter
> at programmet er udført (f.eks. som i den gængse "Hello,

Jeg bruger gerne denne, men jeg ved ikke om det er C eller C++

er inkluderet.

int main()
{
system("pause");
return 0;
}

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-05-03 08:08

In <b99am2$1cmk$1@news.cybercity.dk> "Torben W. Hansen" <mail@ins-intersoft.com> writes:

>"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg bruger gerne denne, men jeg ved ikke om det er C eller C++

>er inkluderet.

Det hedder
#include <cstdlib>
stdlib er ikke et C++ library.

>int main()
>{
>system("pause");
>return 0;
>}

pause: Command not found.
paa min unix-box.

/Martin

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 07-05-03 08:40

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> In <b99am2$1cmk$1@news.cybercity.dk> "Torben W. Hansen"
<mail@ins-intersoft.com> writes:
> pause: Command not found.
> paa min unix-box.

Det er utroligt at man ikke kan afskrive 6 liniers kode uden at lave fejl.
Der skulle have stået følgende:

#include <stdlib.h> // <stdlib.h> er vist ikke nødvendig hvis
<iostream>

int main()
{
system("pause");
return 0;
}

Iøvrigt prøvede jeg med #include af : <stdlib.h>, <cstdlib> og <iostream>,
der alle virker i mit miljø, Dev C++ for Windows (gcc3.2). Men hvis det er
platformafhængigt, så er det jo ikke det bedste råd at give.

Tak for korrektionerne...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~