Ny hund
Fra : Sanne

Dato : 06-05-03 19:40

Hej derude

Jeg har lige netop idag hentet en 13 uger hvalp.
Hun er en god blanding af Samojede, labrador og så lidt schæfer og golden
retriwer.

Men men, hun er en der ikke har prøvet ret meget, faktisk aldrig haft
halsbånd på og andrig prøvet at gå tur.

Så er det jeg vi spørge jer derude om i har nogle gode råd til hvordan jeg
nemmest vender hende til halsbånd og snor...?

Hvordan med renlighed, hvordan lærer man bedst en hund at være renlig..?

Håber der er nogen der vil tage sig tid til at give mig nogle råd med på
vejen.

Mvh
Sanne

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 06-05-03 20:06

Hejsa.

Hjertelig tillykke med din nye hund. Først skynd dig at melde dig til et
hvalpe kursus hos DKK, de tager også blandinger.

Giv din lille hund halsbånd på løst om halsen og lad den vende sig til det.
Første gang du giver hunden snor på så følg den, stram ikke linen på noget
tidspunkt, prøv så at lokke den med dig, med en lys og venlig stemme.

Når hunden tisser inde ignorere det, når den tisser ude ros den med en lys
og venlig tone. Følg med ud hver gang den skal tisse, lige til det er
fattet.
Den skal ud når den har sovet, leget og spist som grundregel.

Jeg er selv igang med en lille australien sherpherd, dette er dog ikke min
første hund.

Pøj pøj.

Gitte

Fra : Sanne

Dato : 06-05-03 20:51

Hej Gitte

Jeg har bare lige et minus, vi bor i lejlighed og skal helt uden for hver
gang for hun kan tisse, så hun skal jo i snor.
Jeg har gjort det at jeg bærer hende ned af trappen og ud på græsset,
sikkert helt forkert.

Hun bliver glad når vi kommer ud, så hun hopper og danser, som hvalpe nu
gør, og hun løber lidt frem og tilbage så snoren automatisk strammer sig.
Det kan man vel ikke gøre så meget ved..?

De starter hvalpetræning op på torsdag på en plæne tæt på hvor vi bor, mener
du jeg skal melde hende til allerede og starte op selvom hun ikke kender
hendes navn endnu og ikke har lært at gå i snor..?

Susanne

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 06-05-03 21:03

Hej Sanne

"Sanne" <maika@mail.dk> skrev i en meddelelse

Tillykke med din lille hund

> Jeg har gjort det at jeg bærer hende ned af trappen og ud på græsset,
> sikkert helt forkert.

Det ser jeg da ikke noget forkert i. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor langt
der er ud til græsset, men ellers lad hende selv gå der hen ( altså i snor
selvfølgelig ), men lad hender gøre det i hendes tempo.

> Hun bliver glad når vi kommer ud, så hun hopper og danser, som hvalpe nu
> gør, og hun løber lidt frem og tilbage så snoren automatisk strammer sig.
> Det kan man vel ikke gøre så meget ved..?

måske er det fordi hun prøver at komme ud at halsbåndet hun hopper og danser
sådanne, så prøv at gi' hende en længere line ( ved selvfølelig ikke hvilken
line du allerede bruger ), så den kan være løs hele tiden.

> [...]
> du jeg skal melde hende til allerede og starte op selvom hun ikke kender
> hendes navn endnu og ikke har lært at gå i snor..?

Jeg ville straks melde hende til, jo før jo bedre. Ang at hun ikke kender
sit navn endnu, skal hun nok lære, jeg tror da og håber på det er med i
træningen ( det var i hvert fald med da vi dengang gik tik hvalpetræning med
Nicki ). ellers må du igang med den helt store indlæring af hendes navn NU
. Jeg ved ikke om du ved hvordan du skal gøre, men jeg skriver det lige
her alligevel, hvordan vi lærte Nicki at han hed Nicki. Masser af guffer
skal der bruges. få kontakt med hende, sig hendes navn, efterfulgt af en
guf, og det gentager du bare mange gange. Snart vil hun vide hvad hun
hedder.

Nå, det blev til et længere indlæg, men jeg håber du kan bruge det til
noget.

Held og lykke med hende

Mange vuf fra Bolette

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 07-05-03 14:45

Hej Sanne.

Øv dig i at linen ikke strammer, også selv om du skal hoppe rund som en
klovn, evt slip linen, hvalpe løber ikke væk fra det kendte.

Meld dig endelig til det kursus, det er lykken at få kursister der ikke har
lavet en masse fejl inden de møder op. Og de er der netop for at hjælpe dig
igang og lære dig værdien af ordet motivation til glæde for dig og din
hvalp.

Det er perfekt at bære hende ned af trapper og sætte hende der hvor hun må
besørge, husk at medbringe en pose, så naboerne ikke bliver trætte at små
høm hømmer.

V H Gitte

Fra : Henrik H

Dato : 07-05-03 08:41

Hej sanne!!
Tillykke med din nye hundehvalp. Du må endelige skrive hvordand et
går med den samt vise billeder når du har nogle!!

>Men men, hun er en der ikke har
>prøvet ret meget, faktisk aldrig haft
>halsbånd på og andrig prøvet at gå tur.

Start med, som skrevet før, at give den halsbånd på. Træningen i,
at gå i snor kan med fordel være indefor hvor der ikke er lige så
mange forstyrrelse som udenfor. Giv den snor på og slip den med
det samme. Dette kan gentages indtil flere gange i løbet af dagen.
Der belønnes og roses meget når hunden ikke viser modstand overfor
snoren.
Giv den snor på og gå hen til noget den elsker - et stykke
legetøj, godbidder e.l.

>Hvordan med renlighed, hvordan lærer
>man bedst en hund at være renlig..?

Der er stor forskel på hunde. Vi fik en næsten renlig hund hjem
(en border collie som nu er 6 mdr.) efter en uge gik hun til døren
og hvade kun ganske få "uheld".
Når hun har spist, leget og sovet tager du hende ud.

>Håber der er nogen der vil tage sig
>tid til at give mig nogle råd med på
>vejen.

Bliv endelig ved med at spørge. Jeg står selv i en situation som
uerfaren hundeejer, som har brig for meget "coaching" fra andre
hundeejere.

Du kan sagtens melde dig til hundetræning. Desto før desto bedre.
På den måde vil den ligeledes blive vænnet til at være i selskab
med andre hunde - hunden lærer imponerende meget i samvær med
andre hunde. LAd den lege med andre hunde straks der er mulighed
for det.

Hvor i landet bor du??

MVH

Henrik
Borderen Mille (nu 6 mdr. og en smule)

Fra : Sanne

Dato : 07-05-03 16:37

> Hvor i landet bor du??
>
> MVH
>
> Henrik
> Borderen Mille (nu 6 mdr. og en smule)

Hej Henrik

Jeg bor i Odense, og vi har masser af dejlige omgivelser hvor der altid er
hunde, så det bliver ikke noget problem at være sammen med andre. Desuden
har jeg flere venner som af og til tager deres hunde med på visit, jeg ber
dem da bare om at have dem med hver gang

Det går rigtig godt fremad, hun er dog stadig lidt nervøs når vi går ud, for
fremmede lyde, larmende børn osv.
Men hun tager det hele i stv arm og det med at gå i snor er faktisk ikke
noget problem, da hun kommer hen til mig når jeg tager snoren frem og følger
villigt med når jeg går mod døren. Hun får lov til at klare det i hendes
tempo og hun stopper da op mange gange, specielt for at klø sig ved
halsbåndet. Men alt i alt går det rigtig godt

Mvh
Sanne

ps. billeder bliver lagt ind på dk.binaer lidt senere idag

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 07-05-03 08:44

Hej Sanne

Vi bor også i lejlighed så måske kan du drage lidt nytte af vore erfaringer
med renlighed. Det skal dog lige tilføjes at jeg var så heldig at kunne
arbejde hjemmefra i perioden efter vi fik Sally og derfor havde jeg køkkenuret
til at ringe hver time - så gik vi en tissetur på fem eller ti minutter og så
roste jeg hende hver gang hun tissede eller ... bommelummede ude. Hun fik
faktisk ikke lejlighed til at gøre noget inde (bortset fra da hun fik
blærebetændelse). I begyndelsen var hun dog en lille smule utryk ved at skulle
tisse så langt fra 'flokkens hule,' men det hjalp hvis jeg også markerede og
derved signalerede til hende at det her er vores territorium, og det er
passende at tisse her. Efterhånden som hun blev større arbejdede vi os op på
større intervaller på køkkenuret, og det er også næsten der vi er i dag. Sally
gør sjældent opmærksom på at hun skal ned - det er i hverdagen indbygget
adskillige tisseturer, og det er tilsyneladende nok.

Mvh
Kim

Fra : Sanne

Dato : 07-05-03 16:41

Hej Kim

Det lyder faktisk som en god ide, men kan da lige sige at selvom vi lige har
været ude og tisse af, kan hun ganske kort efter vi er kommet ind finde på
at tisse på gulvet, men det er værst lige efter hun har sovet.
Jeg vil ikke sige der er nogen fremskridt endnu, men det skal jo nok komme,
bare jeg sørger for at komme ud tit nok.

Tak for dit gode råd

Sanne