Mysql dato ordering
Fra : Søren Sohl

Dato : 06-05-03 19:24

Jeg har data jeg gerne vil have sorteret efter datoen. Datoen har formatet
"dd.mm.åååå" og bliver således indsat i databasen.

Hvilken måde kan jeg trække det ud på så det bliver sorteret efter det
indtastede format, eller skal datoen omformateres? Jeg har på fornemmelsen
at MySQL kun indeholder datoformatet "åååå.mm.dd" eller hvordan virker det?

Mvh Søren

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-05-03 19:32

Søren Sohl skrev:
> Jeg har data jeg gerne vil have sorteret efter datoen. Datoen har formatet
> "dd.mm.åååå" og bliver således indsat i databasen.

I hvilken felttype indsætter du disse data?

> [...]
> at MySQL kun indeholder datoformatet "åååå.mm.dd" eller hvordan virker det?

Hvis du vælger at opbevare efter mySQL's "form" på "åååå.mm.dd"[1] kan du
bruge DATE_FORMAT funktionen[2] til at få datoen ud i det format du ønsker.

[1] http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_types.html
[2] http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html

--
Jakob Andersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-05-03 23:04

Søren Sohl wrote:

> Jeg har data jeg gerne vil have sorteret efter datoen. Datoen har formatet
> "dd.mm.åååå" og bliver således indsat i databasen.

Dum ide - og nu ved du hvorfor :) Brug standard-datoformatet YYYY-MM-DD,
så er det let at sortere efter dato.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-05-03 07:14

Søren Sohl wrote:
> [...]
> at MySQL kun indeholder datoformatet "åååå.mm.dd" eller hvordan virker det?

Det er næsten et FAQ-svar værdigt i den her gruppe

Se en stak løsninger og uddybninger af problematikken her:
<http://groups.google.com/groups?q=dato+mysql+group:dk.edb.database>

mvh

Jesper Brunholm