fjerne html-koder
Fra : Ryan

Dato : 06-05-03 17:26

Hej.
Jeg ville gerne have mulighed for at kunne opdatere indholdet af min
hjemmeside fra en admin sektion.
Så jeg har lagt indholdet af de forskellige sider ind i en Access database,
som jeg så henter ind i et textarea, hvor jeg kan ændre det. Problemet er
så, at de andre der har adgang til admin-delen ikke kan finde ud af html, så
jeg skal på én eller anden måde fjerne html-koderne fra textarea'et. Er der
nogen der har et forslag til hvordan jeg lettest/pænest løser dette?

--
Ryan

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 06-05-03 19:20

Yepp!
Når du åbner det i textarea'et skal du lige parse det gennem denne her:
Server.HTMLEncode(strData)

Sådan at det eksempelvis kommer til at se sådan ud:

<textarea name="data" cols="30" rows="8"><%
strData = rs("Data") ' fra DB'en
strData = Server.HTMLEncode(strData) ' parses
Response.Write strData ' udskrives
%></textarea>

MVH Jonas (aka Juke)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 20:05

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

> Yepp!
> Når du åbner det i textarea'et skal du lige parse det gennem
> denne her: Server.HTMLEncode(strData)

Øh - det hjælper da ikke meget.

Hvis indholdet i datafeltet er et stykke html-kodet tekst vil en
Server.HTMLencode blot gøre koden endnu sværere at læse. Desuden
bliver det ret besværligt at lægge teksten tilbage i feltet efter
endt redigering - der findes ikke en HTMLdecode i almindelig asp,
og hvis man bare lægger den encodede værdi ind, vil den blive
forvansket ved næste redigering.

Server.HTMLencode er glimrende til at sikre at indtastede html-
koder ikke fortolkes. Men det er ikke det Ryan efterspørger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 07-05-03 13:24

Doh!

Min fejl - sorry!

Jonas

Fra : Ryan

Dato : 06-05-03 20:23

> Når du åbner det i textarea'et skal du lige parse det gennem denne her:
> Server.HTMLEncode(strData)

På denne måde får jeg stadigvæk htmlkoder med.
Se her: http://www.composmentis.dk/admin/endreindhold.asp?side=home
--
Ryan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 20:19

Ryan skrev:

> Problemet er så, at de andre der har adgang til admin-delen
> ikke kan finde ud af html, så jeg skal på én eller anden måde
> fjerne html-koderne fra textarea'et.

Det du har brug for er en online wysiwyg-editor til HTML. Hvis hele
din side (eller evt. bare hele body) ligger i et felt kan du ikke
bare fjerne html-koderne hvis folk skal rette - de skal jo også
kunne sættes ind igen. Der findes flere muligheder der måske kan
bruges, men problemet ved den slags er som regel at du ikke kan
"fortælle" dem hvordan din grundstruktur er. Det vil sige at du
risikerer at få ændret drastisk i din html-kode af de folk der ikke
kender til html.

Det er muligt at man kan få en editor der kan "låses" så man kun
kan rette eksisterende tekst eller tilføje fast definerede
strukturer.

Hvis dine sider er bygget op over en enkel struktur kan du også
bare lade strukturen bestemme html-koderne. Det vil sige at i
stedet for at have ét felt til en hel side har du for eksempel et
felt til overskriften, et felt til en indledning og et felt til
restteksten. Hvilke koder der skal sættes om en overskrift mv.
bestemmes så af dit CMS. Bruger man flere tabeller kan man også
opnå en struktur et vilkårligt antal (ens formaterede) punkter på
en side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ryan

Dato : 06-05-03 20:38

> [...]
> bestemmes så af dit CMS. Bruger man flere tabeller kan man også
> opnå en struktur et vilkårligt antal (ens formaterede) punkter på

Jeg vil selv mene, at strukturen er rimelig simpel, da alt er placeret. Det
eneste jeg ønsker er, at de andre kan opdatere teksten, og ikke billederne.
Dvs. at de eneste htmlkoder der skal tages hensyn til er <br />, <p>, <a

ind. <p> kan jeg måske klare ved, at replace VbCrLf VbCrLf med <p>
Links'ene kan jeg vel klare ved at sætte alt mellem <a href... og </a> ind i
et hidden felt. og så kun skrive det mellem > og < i textarea'et.
Jeg troede (læs: håbede) bare, at der var en lettere måde.

--
Ryan

Fra : Søren Lundfald

Dato : 06-05-03 20:23

"Ryan" <ryan@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

der
> nogen der har et forslag til hvordan jeg lettest/pænest løser dette?

Jeg er p.t. i gang med at lave en funktion der svarer til den du forespørger
vha. Regular Expressions og replace.
Hvis jeg bliver færdig med den i en overskuelig fremtid vil jeg gerne poste
den til dig.

/S

Fra : Ryan

Dato : 06-05-03 20:42

> [...]
forespørger
> vha. Regular Expressions og replace.
> Hvis jeg bliver færdig med den i en overskuelig fremtid vil jeg gerne

Det må du da meget gerne.

--
Ryan