Råger (lang)
Fra : Lene

Dato : 06-05-03 11:47

Hejsa allesammen!
Jeg bor i Skive, og Krabbesholm skov som er min nabo, er simpelthen fyldt
med råger. Nu skal de til at have unger, og så er det at mit mareridt
begynder.
Når ungerne er halvstore, men ikke flyvefærdige, starter der en massakre.
Jægere, uden hunde, starter tidlig morgen med at skyde ungerne ud af
rederne. Når jeg går tur i skoven ligger der anskudte unger rundt omkring.
De flakser rundt og har det naturligvis forfærdeligt. Henvendte mig sidste
år til skov-og naturstyrelsen, som lovede at gøre noget ved det (altså min
anmodning om at de dog har hunde med, som kan finde de overlevende unger)!
Så er det at jeg vil spørge Jer: Er der lavet undersøgelser omkring hvordan
man kan få rågerne til at flytte væk? Jeg forestiller mig noget med
lydbølger/frekvenser eller andre "eksperimenter".
Jeg ved godt at så flytter man bare problemerne, og hvor skal de så være!--
men altså, har de ikke nogle naturlige fjender, eller hvad?
Det kan godt være at I synes det er fuldstændig OT dette her, men det er
temmelig barsk at opleve hvert forår, og rågeungerne kan ikke gøre for det.
Med venlig hilsen Lene, (som ikke kan fordrage halvdøde rågeunger i
skovbunden).

Fra : ARNE LILHAUGE

Dato : 06-05-03 21:57

Man kan undre sig over jægerne.
Hvorfor bortskyder de ikke rederne inden æglægning?
Som du beskriver det, er det en rendyrket massakre.

--
Hilsen Arne

Fra : Marco

Dato : 08-05-03 08:21

"Lene" <lene@satzone.com> skrev:

> [...]
> Jægere, uden hunde, starter tidlig morgen med at skyde ungerne ud af
> rederne. Når jeg går tur i skoven ligger der anskudte unger rundt omkring.
.... SNIP

Nøjagtig det samme sker ved Brabrandsøen; Anskudte rågeunger som bakser
blødende rundt i skovbunden.
Har dog ikke været der i udrydelsesperioden de sidste par år, så jeg ved
ikke, om "happeningen" fra kommunens og jægernes side stadig foregår.

Well, uden at vide det, tror jeg ikke, du får held med dine anstrengelser.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk