Ny ud i asp !!
Fra : Is

Dato : 05-05-03 21:53

hej ! jeg er helt ny ud i asp ! har købt et hæfte fra IDG og er nu løbet
ind i noget jeg ikke kan få til at virke !!

Jeg får følgende fejl !

---
Microsoft JET Database Engine fejl '80040e14'

Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i
forespørgselsudtrykket "overskrift Like OR indlaeg LIKE".

/kap4/dagbog.asp, line 25

---

Linje 25 ser sådan ud :

---

indlaeg.Open " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like "
&soegestreng& " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & " ORDER BY " & tid ,
database

Håber nogen kan se fejlen

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-03 07:31

Du skal huske '.

Fra : Martin_P

Dato : 06-05-03 08:23

On Tue, 6 May 2003 08:30:41 +0200, "*XxX*"
<fatman00hot-at-hotmail.com> wrote:

>Du skal huske '.
og du skal huske citatteknik!

Martin_P

Fra : Is

Dato : 06-05-03 18:04

> Du skal huske '.

Nååå !!!!! det kan da godt være !!!

Men vil du ikke være så venlig at oplyse HVOR jeg skal huske '

uanset hvor jeg prøver at sætte den ind, skifter den efterfølgende tekst
(kode) farve, så er der vel stadig noget galt ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 20:26

Is skrev:

> Nååå !!!!! det kan da godt være !!!

> Men vil du ikke være så venlig at oplyse HVOR jeg skal huske '

Prøv at læse nogle af de andre svar du har fået.

> uanset hvor jeg prøver at sætte den ind, skifter den
> efterfølgende tekst (kode) farve, så er der vel stadig noget
> galt ???

Anførselstegnene skal ind og stå i sql-sætningen. Når koden skifter
farve (formentlig i din editor - men hvilken?) tyder det på at du
sætter den uden for de dobbelte anførselstegn.

Et enkelt anførselstegn markerer en kommentar i asp. Tekst mellem
to dobbelte anførselstegn er til gengæld bare tekst - også selvom
noget af den tekst skulle være et enkelt anførselstegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Svend Nielsen

Dato : 06-05-03 07:54

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote in message

> indlaeg.Open " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like "
> &soegestreng& " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & " ORDER BY " & tid ,
> database

Jeg tror at du mangler et par mellemrum i din query. Prøv denne:

indlaeg.Open " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like "
& soegestreng & " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & " ORDER BY " & tid ,
database

Mvh-Svend

Fra : Is

Dato : 06-05-03 19:42

> [...]
>
> indlaeg.Open " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like "
> & soegestreng & " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & " ORDER BY " & tid ,

---
Det gjorde desværre ingen forskel !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 10:25

Is skrev:

> Linje 25 ser sådan ud :

> indlaeg.Open " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift
> Like " &soegestreng& " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & "
> ORDER BY " & tid , database

Udskriv din sql-sætning efter variabelerstatninger - så er det
langt lettere at fejlfinde.

Hvis du skriver:

'*****************
Dim strSQL
strSQL = " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift
Like " &soegestreng& " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & "
ORDER BY " & tid

Response.write strSQL

Response.End
indlaeg.Open strSQL, database
'*****************

- vil du kunne se den færdige sqlsætning på siden.

Læs også <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

NB: Tekstværdier skal i anførselstegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 06-05-03 20:41

Hej Jens

det ser ellers spændende ud !! dette bliver nok lidt uoverskueligt, men jeg
har mange spørgsmål, og jeg forsøger at gøre det overskueligt !!

dette er hvad der sker med det jeg har i forvejen
---
når jeg med Internet Explorer prøver at åbne siden, kan den ikke finde siden
??

hvis jeg forrest i linje 25 sætter en ' så vises siden dog med tomme
felter !!

hvis jeg derefter fjerne den ' for derefter at opdatere siden, så kommer
fejlmedelse , alt efter hvad jeg prøver i linje 25 !!!
---

> [...]
> strSQL = " SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift
> Like " &soegestreng& " OR indlaeg LIKE " & soegestreng & "

---
det prøvede jeg

så kan jeg ved opkald af siden med IE få siden vist med følgende indhold
---
SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like OR indlaeg LIKE ORDER BY
DESC
---

så langt så godt !!

men jeg synes ikke jeg er kommet længere ??

> - vil du kunne se den færdige sqlsætning på siden.
>
> Læs også <http://asp-faq.dk/article/?id=41>
---
option explicit ???? er det det samme som ved Access , at så bliver ting
genkendt når man skriver ??? og hvor kan den bruges ??

' (ping heder den vist) hvad gør den ?? alt hvad der står efter den
skifter farve og skrifttype, ( i mit program til grå og kursiv )

hvad kan man skrive med stort uden at få problemer ved udgivelse via FTP ??

jeg må vist hellere stoppe her for denne gang, håber på nogle gode svar !

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 21:18

Is skrev:

[Teknisk note: citer gerne lidt af det du svarer på - så er det
lettere at følge med i tråden. Se evt. min signatur]

[udskrift af SQL]

> SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like OR indlaeg
> LIKE ORDER BY DESC

Se det kan vi bruge til noget. Ovenstående er forkert sql-syntaks.
"Like" er en operator der kræver to argumenter - et feltnavn før og
en værdi efter. Feltnavnet er o.k. (hhv. overskrift og indlaeg),
men der er ikke nogen værdi at sammenligne med (OR og ORDER BY er
bare andre dele af sql-sætningen).
Der mangler desuden et argument til operatoren "ORDER BY" - den
skal have en liste af feltnavne som argument - her er der ingen.

Formentlig har dine variable været tomme i denne kørsel, men selv
om der havde været indhold i dem, havde du haft problemer. De
værdier der skal sammenlignes med er tekster, og den slags skal i
anførselstegn.

For at rette "baglæns" skal din udskrift se ud som her for at virke
(ret selv feltnavnet i ORDER BY):

   SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like '' OR
   indlaeg LIKE '' ORDER BY dagbogID DESC

Hvis du nu har søgt på ordet "hest" skal det ind og stå mellem
anførselstegnene:

   SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like 'hest' OR
   indlaeg LIKE 'hest' ORDER BY dagbogID DESC

- og hvis der skal findes andre værdier end blot "hest" (fx
"hestevæddeløb" eller "Peters hest er hvid") skal der også
jokertegn ind:

   SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like '%hest%' OR
   indlaeg LIKE '%hest%' ORDER BY dagbogID DESC

I din asp-kode er den variable tekst ("hest") repræsenteret ved en
variabel. For at lægge teksten fra variablen ind i sætningen skal
du skrive:

strSQL =    "SELECT * FROM dagbogsindlaeg WHERE overskrift Like '%" &
   soegestreng & "%' OR indlaeg LIKE '%" & soegestreng &
   "%' ORDER BY dagbogID DESC"

(ovenstående skal stå på én linje)

> option explicit ???? er det det samme som ved Access

Ja.

> , at så bliver ting genkendt når man skriver ???

Nej - "genkendelsen" er en funktion i VBA-editoren til Access. Den
er muligvis også implementeret i nogle asp-editorer, men det er kun
en bieffekt ved Option Explicit.

<http://asp-faq.dk/article/?id=9>

> ' (ping heder den vist) hvad gør den ??

I asp markerer det en kommentar (alt hvad der står efter en '
bliver ikke fortolket)

I databaser bruges det til at markere tekstværdier (svarende til "
i asp).

Husk at tekstværdier i asp godt kan indeholde '.

> hvad kan man skrive med stort uden at få problemer ved
> udgivelse via FTP ??

Det er vist et helt andet spørgsmål. Asp og SQL er flintrende
ligeglade med store og små bogstaver. På windowsservere er der
heller ikke forskel mellem filnavnene "INDEX.ASP" og "index.asp" -
det kan der til gengæld godt være på unixservere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 06-05-03 21:22

Undskyld den tid i har brugt på at svare !!

jeg har fundet fejlene !!! der var nogle stavefejl i nogle linjer højere
oppe !!! men fejlmedelsen henførte jo til linje 25, derfor satte jeg fokus
på den !!!

Jeg skal prøve at se mig bedre for inden jeg spørger igen !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 22:38

Is skrev:

> jeg har fundet fejlene !!! der var nogle stavefejl i nogle
> linjer højere oppe !!!

Var det fejlstavede variabelnavne? I så fald har du måske allerede
opdaget det smarte ved Option Explicit.

> men fejlmedelsen henførte jo til linje
> 25, derfor satte jeg fokus på den !!!

Det er også helt fint. Man er nødt til at starte der hvor fejlen
optræder. Men så vidt jeg kan se af de andre indlæg har der også
været problemer med din sql-sætning (linje 25?).

NB: Der er tilsyneladende noget galt med !-tasten på dit tastatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 07-05-03 21:00

> Var det fejlstavede variabelnavne? I så fald har du måske allerede
> opdaget det smarte ved Option Explicit.

ja det var endelserne der manglede jeg mener det var et "e" og et "r"
sjuskefejl.
nej det var ikke Option Explicit der hjalp min denne gang

Hvor vil du anbefale at indsætte Option Explicit ??

> NB: Der er tilsyneladende noget galt med !-tasten på dit tastatur.

Tror du fjedren under !-tasten trænger til en opstrammer jeg skal
kigge på det.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-05-03 21:10

Is wrote :

> ja det var endelserne der manglede jeg mener det var et "e" og et "r"
> sjuskefejl.
> nej det var ikke Option Explicit der hjalp min denne gang
>
> Hvor vil du anbefale at indsætte Option Explicit ??

Øverst på _alle_ sider ... se evt http://www.asp-faq.dk/article/?id=9 for
en uddybning ...

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-03 21:11

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> NB: Der er tilsyneladende noget galt med !-tasten på dit tastatur.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-