Gode råd vedr. insekter
Fra : Chresta

Dato : 05-05-03 20:49

Hej.

Mine 2 ponyer går på en dagfold, der er omgivet af mindre skov, og om
aftenen kommer de hjem på deres vinterfold. Den store pony er allerede nu
generet af insekter. D.v.s. det ligner mindre fluer, der sidder på det bare
område omkring patterne, de sidder og suger blod, så ponyen har mange mindre
sår. Tager man sin hånd, kan man tørre de små dyr væk. Det er kun den store
pony der er generet af insekterne. Samtidig har jeg fundet tager på den
store pony, efter at de er startet med at komme på den fold ved skoven. Hun
bliver tjekket hver aften, og de tager jeg finder bliver fjernet. Men hvad
med dem jeg ikke finder, er de farlige for ponyen, eller bare irriterende.

Gode råd modtages.

--
M.v.h
Chresta

Fra : Marlene

Dato : 06-05-03 07:13

Chresta <Chresta@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb6c056$0$50461$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
mindre
> sår. Tager man sin hånd, kan man tørre de små dyr væk.

Ja, de små fluer sidder også på min fjordhest, og jeg går og tørrer dem af
flere gange om dagen (de sidder ved patterne). Kan man måske smøre dem ind i
noget? Tæger har vi dog ikke noget af.

Mvh. Marlene.

Fra : Liva

Dato : 06-05-03 09:18

Hej Cresta

Et godt råd vedr. insekter,myg m.m. er at gi dem hvidløg. Ligemeget hvad.
Frisk, tørret, pulver, granulat ect.
Du kan dog købe spray el. salve og smøre med, men jeg synes ikke det virker
optimalt. Men prøv med hvidløg
og se om det ikke hjælper. M.h.t. tæger(skovflåt) er det sjældent man ser
heste blive syge af det, men ta' dem af
du kan se og mere kan du ikke gøre.
God sommer
Kh
Liva

Fra : Liz B.

Dato : 06-05-03 11:53

"Liva" <liva01@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Cresta
>
> Et godt råd vedr. insekter,myg m.m. er at gi dem hvidløg. Ligemeget hvad.

Hvordan gi'r man hvidløg til insekter?????????? )

Hilsen Liz

Fra : Kim

Dato : 06-05-03 11:57

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan gi'r man hvidløg til insekter?????????? )

Med MEGET små skeer

Mvh, Kim

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 12:06

> Med MEGET små skeer
>
>(klip)

Og meget stor tålmodighed.....*SSS*

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 13:18

> [...]
> med dem jeg ikke finder, er de farlige for ponyen, eller bare irriterende.

Jeg havde samme problem for nogle år siden bare med køer. Jeg ringede til
sidst i desperation til dyrlægen og han havde et middel som skulle komme ud
over dyrets ryg. Det var nu ikke for at det var så dyrt. Omkring 100 kroner
for en lille flaskefuld og det hjalp. Nu kunne især de små kalve gå i fred
for de væmmelige insekter. Måske at dyrlægen har noget som kan hjælpe
hestene også. Prøv at ringe til ham og lad os høre her i gruppen om der er
kommet nye gode midler.

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Chresta

Dato : 06-05-03 15:27

Hej igen.

Tak for gode råd.

Dyrlægen vil jeg prøve at ringe til. Ang. hvidløg, hvilken slags giver I. Er
det pulver, flager eller "rigtig" hvidløg, og i så fald hvor mange fed? Den
store pony vejer ca 416 kg og den lille ca 250 kg.

--
M.v.h
Chresta

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 15:55

> [...]
Den
> store pony vejer ca 416 kg og den lille ca 250 kg.

Hvidløg fåes i flager og pulver og nemme at dosere og man ikke skal stå der
og pille hvidløg hver dag. Der findes også hvidløgsdråber. Det står som
regel uden på spandene med hvidløgen i hvor meget hver hest skal have. Jeg
foretrækker flagerne da de ikke klumper ved lidt fugt i stalden.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 06-05-03 18:50

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> regel uden på spandene med hvidløgen i hvor meget hver hest skal have. Jeg
> foretrækker flagerne da de ikke klumper ved lidt fugt i stalden.

Apropos hvidløg i flydende (dråbe) form .... har nogen endnu afprøvet disse
dråber i hestenes drikkevand ? Det er vel egentlig den nemmeste måde at få
udfodret hvidløg i sommermånederne - ligesom man kan gøre med æble-eddike.
Mine heste er helt fjollede med hvidløg, så jeg vil ikke mene, de vil slå
fra vandet af den årsag ... men lyder det helt ude i hampen ?

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 16:00

> [...]
Den
> store pony vejer ca 416 kg og den lille ca 250 kg.

Så er der lige en ting jeg kommer i tanke om. Hvidløg som fås i spande er
tit meget mere koncentreret end hvis man giver hvidløg i naturlig form. Prøv
at læse her evt.
http://www.hesteinfo.dk/ebutik/askhim1

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Heidi Falch

Dato : 07-05-03 04:27

On Tue, 6 May 2003 16:26:43 +0200, "Chresta" <Chresta@tdcadsl.dk>
wrote:

>Dyrlægen vil jeg prøve at ringe til. Ang. hvidløg, hvilken slags giver I. Er
>det pulver, flager eller "rigtig" hvidløg, og i så fald hvor mange fed? Den
>store pony vejer ca 416 kg og den lille ca 250 kg.

Jeg har fået at vide af em dyrlæge, at man må give et fed pr. 100 kg
hest om dagen, så den store må få 4 fed og den lille 2½.

Frisk hvidløg skulle også have den fordel, at de "safter" der er i det
slår uønskede bakterier i mave/tarm ihjel, hvilket er en af grundene
til at min hest får det, hun døjer nemlig meget med tynd mave -
faktisk skal hun bare *se* på græsset eller i det hele taget andet
foder end det hun får på det pågældende tidspunkt, så er den gal. Men
heldigvis så spiser hun hvidløg som var det slik, så det er ikke noget
problem at få hende til at spise det råt.

--
Knus

Trolden

Fra : Iben Holst

Dato : 06-05-03 15:31

> [...]
mindre
> sår. Tager man sin hånd, kan man tørre de små dyr væk. Det er kun den

Hej ...,

Det lyder som om det er mitter de er generet af!
Det blev min hoppe sidste sommer for første gang og jeg forventer egentlig
at de kommer igen.....
Jeg har heldigvis flere folde at benytte mig af og det er kun på den ene hun
bliver generet af dem, fordi den ligger op ad en å - uheldigvis også den
største fold vi har og dér hestene skal gå mest.

Jeg var nødt til at tage hende hjem inden kl. 18 hver aften ellers blev hun
groft overfaldet. De satte sig i klaser ved patterne - i gjordlejet og lige
over bringen. Hver aften jeg hentede dem mellem 16 og 18, måtte jeg have
insektspray (hjemmelavet) med for at hun kunne gå roligt hjemad. Jeg
sprøjtede direkte på mitterne og de fleste faldt så af og de få der sad
tilbage striglede jeg af med en stiv børste og så var det bare med at komme
afsted. Hjemme ved gården er mitterne overhovedet ikke, så derfor tog jeg
hestene hjem hver aften - på jordfold - og så slog jeg 2 fluer med et smæk
ved at hesten så ikke blev plaget af mitter hele aftenen og hestene ikke gik
på græs om natten.

Det nyttede slet ikke at sprøjte hende og lade hende stå, for der gik ikke
mere end 10-15 minutter, så satte der sig nye på hende.

Jeg mener der er nogle der klarer at holde mitterne væk, ved at hænge noget
såkaldt auriplak i grimen. Jeg ved ikke hvad det er, men jeg har da tænkt
mig at skulle prøve det i år, hvis de kommer til at plage hende igen.

Iben

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 16:03

> [...]
> med dem jeg ikke finder, er de farlige for ponyen, eller bare irriterende.

(klip)

hos Askhim har de forresten noget som skulle hjælpe eller forebygge mod
eksem eller mitter eller myg eller hvad vi nu skal kalde det.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : KathrineHP

Dato : 06-05-03 16:38

Hej Chresta

Ja, det er mitter der sidder på patterne og bider hul. Desuden er det
deres spyt mange importerede, men også danskalvlede islændere bøvler
med...dvs. de er overfølsomme for det og udvikler sommereksem.
Som en anden nævnte, og som jeg også vil jeg råde dig til, hvis du altså
vil skåne dine heste mest muligt mod fluerne, så tag dem på stald om
natten, da det er hen på aftenen det er værst. Nogle siger også omkring
daggry, men ikke efter mine erfaringer.
Som fluemiddel kan jeg anbefale Bentjære som fås på apoteket. Det er
meget krads i lugten, men kan du holde det ud, er det virkeligt godt og
så holder det!

http://www.kandu.dk/

Fra : Chresta

Dato : 11-05-03 13:49

Hejsa

Jeg har lavet en blandning af tea tree olie og vand, og vasket ponyen på de
udsatte steder, og når jeg henter hende hjem om aftenen, er det meget
begrænset hvad der sidder på hende.Så noget jeg vil fortsætte med sommeren
over.

--
M.v.h
Chresta