Topøje og FireLine!
Fra : Michael

Dato : 05-05-03 20:39

Hej

Jeg har været så uheldig at bruge fireline sammen med min anden stang...
Desværre havde jeg ikk bemærket at topøjet var fyldt med ridser
(metalring)... Det er højst sansynligt denne der har ødelagt en masse metre
af min line...

Det er en Ron Thompson Wild River 9'3''-280cm Casting Weight 12-32g...

Nogen der ved hva det koster at få et nyt topøje på den og hvilket øje jeg
skal vælge for at FireLinen skades mindst?

Mange tak!

Fra : Claus Hellerøe Thoms~

Dato : 06-05-03 09:14

Hejsa

Hvis du går ned til en grej forretning kan de oplyse dig om hvad du skal
have, og som regel
kan de også skifte øjet for dig. Sidste gang jeg fik det gjort kostede det
den nette sum af 35 kr.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-05-03 10:42

"Michael" skrev
> Nogen der ved hva det koster at få et nyt topøje på den og hvilket øje jeg
> skal vælge for at FireLinen skades mindst?

Du kan selv pille topøjet af.
Det skal bare varmes et øjeblik med en lighter.
Ta' det med ned i butikken så du får et med samme
tykkelse på røret.
Det nye øje bør ha' keramisk indlæg selvom det
måske kommer til at se lidt kluntet ud på en let stang.
Seymo eller SIC øjer går vist stadig for at være
det bedste?
Det nye øje sættes på ved at skrabe lidt smeltelim ind i røret
som så varmes op med en lighter. Når limen er smeltet
sættes øjet hurtigt på og rettes ind efter de øvrige øjer.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Michael

Dato : 06-05-03 11:50

Tak...

Er det rigtigt nok at bl.a. FireLine er mere overfølsom overfor et skadet
topøje samt linefører (på hjulet) end almindelige nylonliner?

Det sagde den ene ekspedient jeg snakkede med, mens den anden afviste
anklagen og holdte på at FireLinen stadig er stærkest!

Hva skal jeg stole på? FireLinen holdt kun 2 timer hvorimod nylonlinen
holdte til det skadede øje i mere end et ½ år uden jeg kunne mærke skader...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-05-03 12:11

"Michael" skrev
> Er det rigtigt nok at bl.a. FireLine er mere overfølsom overfor et skadet
> topøje samt linefører (på hjulet) end almindelige nylonliner?

Muligvis. Hvis linen er flettet og uden coatning kunne
man forestille sig at de enkelte fibre lettere blev
revet over.

> Det sagde den ene ekspedient jeg snakkede med, mens den anden afviste
> anklagen og holdte på at FireLinen stadig er stærkest!

De taler antagelig begge af erfaring. Men taler måske
om to forskellige fabrikater / typer?

> Hva skal jeg stole på? FireLinen holdt kun 2 timer hvorimod nylonlinen
> holdte til det skadede øje i mere end et ½ år uden jeg kunne mærke
skader...

Har du overvejet om det måske er firewiren der har
beskadiget dit topøje? Jeg afprøvede en gang en
flettet skydeline som i bare eet udløb savede sig
ind til knoglen i min langfinger... Jeg bruger kun de
traditionelle skydeliner nu...
Under alle omstændigheder burde det keramiske
topøje kunne tåle belastningen.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-05-03 20:54

"Michael" <currant@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hva skal jeg stole på? FireLinen holdt kun 2 timer hvorimod nylonlinen
> holdte til det skadede øje i mere end et ½ år uden jeg kunne mærke

Aner det ikke, man jeg kan da forestille mig at der måske er noget om det.
Pga. den flettede jo er noget tyndere så der er mindre at slide af før end
den er sledet helt over.

MVH Niels

Fra : Poul Krogh

Dato : 07-05-03 07:16

Fletline og de andre typer af flettede liner er mindre holdbare. De har en
MEGET stor brudstyrke, men de er dog stadig flettede af MEGET mindre liner,
end den samlede linetykkelse. Derfor er de mere udsatte for flosninger.
Hvor en monofil line "bare" vil få en ridse i skallen, vil en flettet line
få revet en eller flere af sine "miniliner" over og dermed miste en del af
sin brudstyrke (det gør en monofil line også). Men fordi fletlinen er
flettet !, får den fibre der stikker ud fra hovedlinen, disse yder en større
modstand mod øjnene og pålæggeren (?) på hjulet, og dermed er den mere udsat
for beskadning næste gang den farer forbi et skadet øje. De af jer der
binder jeres egne fluer, kender sikkert floss, til kroppen, når først det er
begyndt at flosse i kanten er det som regel nemmest at klippe det stykke af
der er flosset. Eller hvis bindelinen kommer til at ramme krogspidsen når
der tørnes, ja så har man mistet halvdelen af styrkes og jo mere man binder
jo mere flosser tråden i kanten.

En flettet line bliver hurtigere langsom end en monofil line, pga. disse
flosninger af de små fibre. Så få da skiftet dit topøje og kom afsted igen.

Knæk pg Bræk

Poul Krogh

Fra : Michael

Dato : 07-05-03 08:14

Mange tak!

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-05-03 08:27

Ikke enig.
Superliner, hvadenten de er filtede som fireline eller spundne/flettede som
alle andre består af mange små tråde. Dvs at ryger 5% af trådene forsvinder
5% af styrken. Her er vi enige.

Men en monofil nylonline er mere sårbar end du antyder. Får den f.eks. en
ridse hele vejen rundt. En rdse der kun tager 5% af tværsnittet, så ryger
styrken rigtig meget langt ned. Får den et klem et sted så den bliver
fladtrykt, ja så ryger styrken også langt ned.

En anden ting er at svuppelinerne har mange andre ulemper. uforgængelighed i
naturen, forkert angivet tykkelse i forhold til hvad det fylder på en spole,
knudeproblemer til ophænger, dårlig for tænderne at bide over! mm.

I stedet for at tale om styrkeforskellen er det nok mere rimeligt at tale om
forskellen i tykkelse, eller måske snarere i luft og vandmodstand. Selvom
disse ting nok er overdrevet i forbindelse med kastefiskeri. Linen bliver jo
ikke trukket sidelæns gennem luften. Afgørende for kastegenskaberne er nok
mere smidigheden.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Michael

Dato : 08-05-03 10:44

> Ta' det med ned i butikken så du får et med samme
> tykkelse på røret.

Okay, det har jeg gjort og da jeg viste ekspedienten øjet og bad om et
keramisk Seymo eller SiC øje kiggede han mærkeligt på mig og sagde at man
ikke bare kan skifte øjer på den måde... Han anede virkelig ikk hva jeg
snakkede om...

Altså den lille "ring" som sidder i en "holder" som er fæstet til selve
stangen... Jeg varmede den holder op og limen blev varm og jeg kunne tage
den lille ring ud... Det var denne ring jeg viste ham... Jeg skal vel ikke
ha en helt ny holder også?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-05-03 10:58

Jo

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : *¨* Kent *¨*

Dato : 08-05-03 11:57

On Thu, 8 May 2003 11:44:23 +0200, "Michael" <currant@mail.dk> wrote:

> [...]
>den lille ring ud... Det var denne ring jeg viste ham... Jeg skal vel ikke

Jo.....