mySQL og tablespaces
Fra : Jonas Pedersen

Dato : 05-05-03 19:29

Hej

Er det muligt at lave forskellige tablespaces i mySQL for tabel typen
innoDB?
Det jeg ønsker er at en bestemt række tabeller af typen innoDB skal ligge på
en anden disk end alle andre tabeller af typen innoDB.
Jeg har søgt i manualen, men kan ikke rigtigt finde noget.

Mvh.
Jonas Pedersen

Fra : Morten Wulff

Dato : 05-05-03 20:08

On Mon, 5 May 2003 20:29:03 +0200, Jonas Pedersen <jonasREMOVE@chown.dk>
wrote:

> [...]
> en anden disk end alle andre tabeller af typen innoDB.
> Jeg har søgt i manualen, men kan ikke rigtigt finde noget.

Du er vist nødt til at lave symlinks: http://xrl.us/mysqlsymlinks

/wulff

--
Self Injury Information and Support: www.psyke.org

"Let's say the docs present a simplified view of reality..." Larry Wall

Fra : Morten Guldager

Dato : 05-05-03 20:16

Mon, 05 May 2003 at 19:07 GMT Morten Wulff wrote

> Du er vist nødt til at lave symlinks: http://xrl.us/mysqlsymlinks

Fra Morten Wulff's link:
"In MySQL 4.0 symlinks are fully supported only for MyISAM tables.
For other table types you will probably get strange problems when
doing any of the above mentioned commands. "

Så det er ihvertfald ikke noget _jeg_ skal prøve med et InnoDB
tablespace.
Iøvrigt kan jeg slet ikke se hvordan det overhovedet skulle kunne
klare opgaven.

/Morten

Fra : Morten Guldager

Dato : 05-05-03 20:09

Mon, 05 May 2003 at 18:29 GMT Jonas Pedersen wrote
> Er det muligt at lave forskellige tablespaces i mySQL for tabel typen
> innoDB?

Det _tror_ jeg ikke.

> Det jeg ønsker er at en bestemt række tabeller af typen innoDB skal ligge på
> en anden disk end alle andre tabeller af typen innoDB.

Det kunne jeg også godt tænke mig. Jeg ville gerne kunne gøre det på
database niveau, eller endnu bedre, på bruger niveau.

> Jeg har søgt i manualen, men kan ikke rigtigt finde noget.

Det er også cirka dertil jeg er kommet.

/Morten

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 05-05-03 20:48

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
> Mon, 05 May 2003 at 18:29 GMT Jonas Pedersen wrote
>
> Det kunne jeg også godt tænke mig. Jeg ville gerne kunne gøre det på
> database niveau, eller endnu bedre, på bruger niveau.

På database niveau ville også være nok for mig.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at have forskellige tablespaces til de
forskellige tabeller, skal jeg jo løse mit problem på en anden måde.

I mit nuværende setup har jeg følgende 'innodb_data_file_path =
ibdata1:10M:autoextend'.
Den partition mySQL data de ligger på er ved at være fyldt op. Mit ønske var
så at flytte den database (de tabeller) der fylder mest (omkring 95% af alt
data i mySQL) over i et andet tablespace med mere plads. Det ville jeg gøre
ved at lave noget i stil med 'innodb_data_file_path =
ibdata1:1000M:/nyt/table/space:1000M:autoextend' i min my.cnf. Bemærk her at
ibdata1 er udvidet til 1000M. Det vil mySQL ikke være med til. Jeg får
følgende fejl:
InnoDB: Error: data file /var/mysql/ibdata1 is of a different size
InnoDB: than specified in the .cnf file!

Er jeg så nødt til at dumpe alle min tabeller og så lave slette ibdata1 og
så oprette den på ny med den nye størrelse eller er der en smart finte?

Mvh.
Jonas Pedersen

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 08-05-03 13:16

"Jonas Pedersen" <jonasREMOVE@chown.dk> wrote in message news:<c6f69b.b0c.ln@10.0.0.3>...

> [...]
> så oprette den på ny med den nye størrelse eller er der en smart finte?

MySQL kan bruge flere InnoDB filer som een stor database. Bare tilføj
en fil mere på den anden disk til konfigurationen.

- ask

--
http://www.askbjoernhansen.com/

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 08-05-03 13:13

"Jonas Pedersen" <jonasREMOVE@chown.dk> wrote in message news:<hha69b.6lb.ln@10.0.0.3>...

> Er det muligt at lave forskellige tablespaces i mySQL for tabel typen
> innoDB?

Nej.

> Det jeg ønsker er at en bestemt række tabeller af typen innoDB skal ligge på
> en anden disk end alle andre tabeller af typen innoDB.

Hvis de er i forskellige databaser kunne du køre to MySQL daemons.

- ask

--
http://www.askbjoernhansen.com/