Araberhingst...
Fra : TøSeN

Dato : 05-05-03 16:17

Hejsa NG!!!

Jeg skal have part i en araberhingst,
men han opfører sig ualmindelig hingstet,
og det ville vel være spild at kastrere ham?!
Har i nogle gode råd???

~Josse~

P.s. Han er 6 år...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-05-03 16:29

In article <3eb6808a$0$89529$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, TøSeN wrote:
> Hejsa NG!!!
>
> Jeg skal have part i en araberhingst,

pony/heste? størrelse? skal du ride i skoven, eller kun bane/ridehus ?

> men han opfører sig ualmindelig hingstet,

Hvad er det han gør mere end andre hingste, eller kan ejeren/passerne
bare ikke styre den? Af hensyn til de andre ryttere kræver det mere
af rytteren at ride en hingst.

> og det ville vel være spild at kastrere ham?!

Tja, siden du skal have part, så er det jo alligevel ikke din hest?
Så kan du jo ikke bestemme om den skal kastreres alligevel.

Hvis du alligevel ikke skal avle med hingsten, så er der ingen grund
til at have det extra besvær med en hingst.

> Har i nogle gode råd???

Hvis du er utryg ved hesten, så find en anden. Hvis du ikke kan
styre hesten, så find en anden, du og andre kan komme slemt til
skade, og det er dit liv altså for værdifuldt til.

JonB

Fra : TøSeN

Dato : 05-05-03 18:37

> pony/heste? størrelse? skal du ride i skoven, eller kun bane/ridehus ?

---> Ponystørrelse... mest ridehus men også lidt tur...

> Hvad er det han gør mere end andre hingste, eller kan ejeren/passerne
> bare ikke styre den? Af hensyn til de andre ryttere kræver det mere
> af rytteren at ride en hingst.

--->det var bare for at udtrykke at han var meget hingstet!!!
jojo ejeren kan godt styre den!

> [...]
> Hvis du alligevel ikke skal avle med hingsten, så er der ingen grund
> til at have det extra besvær med en hingst.

--->nejnej men jeg mener bare at den ville være lige hingstet,
når den er 6...!

> Hvis du er utryg ved hesten, så find en anden. Hvis du ikke kan
> styre hesten, så find en anden, du og andre kan komme slemt til
> skade, og det er dit liv altså for værdifuldt til.

--->jeg er overhovedet ikke utryg!!

> JonB

--->~Josse~

Fra : taina

Dato : 05-05-03 21:52

"TøSeN" <jokii@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip

> --->det var bare for at udtrykke at han var meget hingstet!!!

Det er altså lidt svært at svare på dit spørgsmål, når du ikke fortæller,
hvordan han er, når han er hingstet. Hyler han, brøler han, forsøger han at
stikke af, bider han, går han og småskubber til dig for at prøve dig af, er
der alt for meget energi i ham eller hvad?

klip

> jojo ejeren kan godt styre den!

Hvis ejeren har styr på den, så er det vel et spørgsmål om at lære fra
hende?
Men jeg ville jo mene, at hvis han er meget hingstet, når han er i hænder,
så har hun ikke 100 procent styr på ham. Hingste skulle i princippet gerne
forvandles til små søde vallakker, når de får sadeltøjet på. (en regel som
jeg til tider selv har svært ved at leve helt op til )
Men selvfølgelig vil de prøve rytteren af - ude i naturen er det jo deres
job at være den store leder. Her må rytteren hurtigt sige fra, så hesten
igen erkender, at den er en sød vallak, når den er i hænder.

> --->nejnej men jeg mener bare at den ville være lige hingstet,
> når den er 6...!

klip

Selvfølgelig påvirker det dem at de har været hingst så længe. Men når man
kastrerer, fjerner man samtidig mange af de hormoner, der suser rundt i de
søde drengerøve, og dermed noget af energien. Jeg har set to voksne hingste
før og efter kastraktion, og de er faldet noget ned på jorden.

mvh. tina

Fra : Liz B.

Dato : 06-05-03 11:50

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hingste skulle i princippet gerne forvandles til små søde vallakker, når
de > får sadeltøjet på. (en regel som jeg til tider selv har svært ved at
leve helt op til )

Jeg håber at du snakker om hingsten og ikke dig selv )

> [...]
hingste
> før og efter kastraktion, og de er faldet noget ned på jorden.

Jeg fik min araberhingst kastreret sidste år - han var 16 år - og ja han er
"faldet ned" en del, bliver ikke så let ophidset osv. men heldigvis er han
stadig hingst "i hovedet". Dvs at han let kommer til at opføre sig som
hingst i bevægelser og i visse situationer hvor naturen ville kræve at han
er hingst. Fx. er han meget mere årvågen ude på marken end både hoppen og
vallakene er. Og han er lige så trofaste over for mig som før. Fremmed har
ingen chance af kontakt medmindre jeg er til stede. Men måske er det bare
ham. Derimod kan hoppen slet ikke forstår at han ikke er interesseret i
hende mere. Hun har svansede rundt om ham hele foråret..........!!! Uden
at han ser på hende.

Hilsen Liz

Fra : taina

Dato : 06-05-03 22:28

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> de > får sadeltøjet på. (en regel som jeg til tider selv har svært ved at
> leve helt op til )
>
> Jeg håber at du snakker om hingsten og ikke dig selv )

Selvfølgelig er det hingsten! Jeg har i hvert fald ikke nogen problemer med
at være sød vallak

klip

Derimod kan hoppen slet ikke forstår at han ikke er interesseret i
> hende mere. Hun har svansede rundt om ham hele foråret..........!!! Uden
> at han ser på hende.

stakkels tøs...

Fra : Anet

Dato : 07-05-03 11:36

> Selvfølgelig er det hingsten! Jeg har i hvert fald ikke nogen problemer
med
> at være sød vallak
>
> klip
>
> Et eller andet sted Tina så vil jeg da virkelig håbe at du har problemer
med at være en sød lille vallak. Er du ikke et menneske? *SSS*, nej, nu
skal jeg nok lade være at drille....kunne bare ikke lade være....sorry....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 13-05-03 14:50

"TøSeN" skrev:> Hejsa NG!!!

> Jeg skal have part i en araberhingst,
> men han opfører sig ualmindelig hingstet,
> og det ville vel være spild at kastrere ham?!
> [...]

Ved sen kasteration skal du være forberedt på at hesten bibeholder
sine gamle vaner i højere eller mindre grad, fordi det er, nå ja -
vaner.
Der går op til 6 mdr. fra kasteration til hingstehormonet ikke længere
kan måles i en blodprøve. Du kan altså ikke være sikker på den
endelige blivende effekt af kasterationen før tidligst efter 6 mdr. -
og så er det jo efterfølgende op til dig, hvor god du er til af bryde
de vaner som hesten har tilbage - og du skal være forberedt på at de
både kan blive svært, og en meget langvarig process.

Om du nu skal leje hesten eller ej, må du selv afgøre. Men hvorfor
leje en hest som måske, måske ikke, kommer til at modsvare dine
ønsker. Lej da hellere en som fra dag et er direkte til at gå til.

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 13-05-03 21:26

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de vaner som hesten har tilbage - og du skal være forberedt på at de
> både kan blive svært, og en meget langvarig process.

Jeg kan sagtens følge dig i, at hesten også vil have de dårlige vaner efter
kastraktion. Men vil baggrunden for mange af vanerne ikke ofte være, at
hesten har mere energi, netop fordi den er hingst?
Og hvis hormonerne - og dermed en del af energien - forsvinder, så må det da
alt andet lige være lettere at slippe af med uvanerne end i den situation,
hvor hesten stadig er hingst?

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 31-05-03 18:16

"taina" skrev:
> [...]
må det da
> alt andet lige være lettere at slippe af med uvanerne end i den

Hej Tina,
du har helt ret i at uvanerne er meget nemmere at slippe af med, når
hesten er blevet kastereret, men det kan alligevel blive svært nok.
Når en hingst "spiller fransk klovn", så er det ikke et udtryk for at
den har mere energi, den er slet og ret bare ( undskyld udtrykket )
liderlig. Når du alligevel har lidt ret i din iagttagelse, så skyldes
det at hingstens libido kan udnyttes i kompenserende adfærd fx til at
yde mere arbejde. Hestens seksuelle uro / raskløshed får den til at
hige efter en kropslig stimulus. Denne stimulus er sex, men når den nu
ikke får noget, eller får for lidt, så vil enhver kropslig følelse som
den opnår være bedre end intet. Som eksempel så stod min egen
Hamadryad og slog sig selv i hovedet med en spand, i et forsøg på at
stimulere sig selv på en eller anden kropslig måde. Et stykke tid
efter han blev kastereret holdt han op med denne adfærd, da den
seksuelle frustration ophørte.

Hos mennesker mener nogle psykologer at man kanalisere sin ubrugte
libido ud i fx sport, kunstneriske udfoldelser m.m. Om de så har ret i
dette er vel svært at bevise, men de har godt nok et ret væsenligt
argument: Der er ingen olympiske medaljetagere ( mennesker ) som har
været kastrater!
Så til præmieoverrækkelse til næste OL, kan man da tage de
humoristiske briller på, og istedet for tre dygtige sportsfolk vælge
at se tre stakler som får alt for lidt *gf*

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 01-06-03 08:58

> [...]

> humoristiske briller på, og istedet for tre dygtige sportsfolk vælge
> at se tre stakler som får alt for lidt *gf*

hihi, jeg glæder mig allerede til at sidde og grine over nogen, der får
endnu mindre end mig

mvh. tina