Skotykkelse
Fra : Anet

Dato : 05-05-03 11:28

Hvor tykke sko har I på Jeres heste. Der findes to størrelser i tykkelse.
Jeg får de tynde sko på men min smed siger at de andre findes men at han
generelt ikke bruger dem så meget for de er en del tungere og når mine heste
kan gå på de andre sko i små 10 uger så har jeg ikke behov for tykkere sko
på mine heste. Så fik jeg også en lang forklaring om at især islændere får
tit tungere sko på bagbenene og de almindelig lette sko foran fordi de så
har lettere ved at tølte.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-05-03 13:00

Anet wrote:
> Hvor tykke sko har I på Jeres heste.

Det varierer meget.

> Der findes to størrelser i tykkelse.

Der findes flere. De mest normale hos os er 6, 8 og 10 mm.

> [...]
> tit tungere sko på bagbenene og de almindelig lette sko foran fordi de så

Ja, med mindre de er til fem-gænger-siden (pas agtige), så skal vægten
foran. Det kommer an på om man vil hjælpe hesten mod trav eller mod pas.

Da smeden var der igår mærkede jeg lige vægten på en aluminiums-sko. Ret
imponerende - men de holder så til gengæld ikke til ret meget/længe.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 05-05-03 13:25

> Ja, med mindre de er til fem-gænger-siden (pas agtige), så skal vægten
> foran. Det kommer an på om man vil hjælpe hesten mod trav eller mod pas.

(klip)

Det lyder ganske interessant i mine ører. Vi har den ene islænder som nemlig
godt kan lide at vælge passen men min mand kan godt lide når han indimellem
vælger traven. Måske jeg skulle snakke med min smed om det med skoene de
tungeste på forreste ben.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : matilde

Dato : 05-05-03 21:16

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message news:<3eb65828$0$89532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> vælger traven. Måske jeg skulle snakke med min smed om det med skoene de

Der er mange sko tykkelser.
Alt fra 5mm til 11-12 stykker.
De tunge arbejdsheste går med de tunge,både fordi de ellers slider dem
op i løbet af ingen tid,og fordi de ville give for meget efter hvis
skoene på sådan en hest er for lette.

Køreheste går også ofte med tunge sko.
Alm rideheste går oftest med 8 mm ,og galopheste med aluminium i
perioder hvor de går løb.
Travheste er en videnskab for sig,og det kræver at man sætter sig
meget ind i den enkelte hest.
Det har en virkning på gangen hvor tunge sko man giver hesten på,det
gælder ikke kun for islændere,men også andre heste,at jo mere vægt =
mere gang.

Hovvinklen har også en stor virkning

Men det er ikke sundt for hesten i det lange løb,at lade den gå rundt
med tunge sko,mht til Islænderne så har jeg den holdning,at det er
fint at lave gangarts skoning (så længe der ikke ændres på
hovvinklen,og laves brudte tåakser) op til et stævne,for fks at hjælpe
en pas-agtig hest ud af passen med 10 mm sko på forbenene.
Men rider man "bare" skovture mm,så er det ikke hensigtsmæssigt at
ride med 10 mm året rundt.
En hest der går "grissepas" gør det fordi den er smadder stiv i
ryggen,og der er det rytteren der må arbejde med hesten,og ikke sko
sig ud af problemet.
For det vil blive ved at komme igen og igen,hvis man ikke får løst
problemet ryttermæssigt.
Så hellere ride med klokker nu og da,dem kan man tage af hesten når
man kommer hjem,så den ikke skal gå med al den vægt altid.

Der er mange regler mht til skoning,når der er islænderstævner,og de
er blevet lavet fordi folk simpelthen kunne finde på de mest bizarre
ting.
Jeg har bla hørt om heste der fik boret bly op i hoven,og andre stygge
ting.

Tunge sko giver måske en virkning her og nu,men hesten bliver immun
overfor det på lang sigt.

Jeg har en veninde,der har en oldenborg der ikke har så god trav.
Jeg har prøvet at bruge noge der hedder Vettec,som noget man fylder
hoven op med,det virker på samme måde som en sål,men det bliver bare
fyldt op efter man har skoet hesten.
Det er meget stødabsorberende,og hesten fik tydeligt en bedre gang
(det er desværre meget dyrt,prisen i indkøb for mig var 600kr ex
moms).

Der kan gøres meget,men man skal bare huske for guds skyld (og ikke
mindst hestens) at gøre det med måde.

Matilde

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 11:47

> [...]
> sig ud af problemet.
> For det vil blive ved at komme igen og igen,hvis man ikke får løst

(klip)

ham her går nu ikke grissepas men en fuldstændig ren pas og han kan gå en
flyvepas så man føler at vingerne er ved at få hest og rytter til at lette
fra jorden af.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : MatildeB

Dato : 06-05-03 18:03

"Anet" skrev d. 06-05-03 11:47 dette indlæg :

> [...]
en
> flyvepas så man føler at vingerne er ved at få hest og rytter til at

Tunge sko kan hæmme at jeres hest går hurtig pas.
Så er det ikke sikkert at vingerne længere får hest og rytter til at
lette :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-05-03 12:49

"matilde" <matildebeslagsmed@msn.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så hellere ride med klokker nu og da,dem kan man tage af hesten når
> man kommer hjem,så den ikke skal gå med al den vægt altid.

Vi er vant til ind imellem at ride med sandfyldte (?) vandslanger på
hestenes forben. Det giver vel samme effekt.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

P.S. Du skrev i et tidligere indlæg, at du er islandshestefan. Har du selv
en islænder? Har du selv tid til at ride når du sådan render rundt til alle
andre folks heste?

Fra : MatildeB

Dato : 06-05-03 15:51

"Trond Øyvind Hermansen" skrev d. 06-05-03 12:49 dette indlæg :
> "matilde" <matildebeslagsmed@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Vi er vant til ind imellem at ride med sandfyldte (?) vandslanger på
> hestenes forben. Det giver vel samme effekt.

Ja ,det er nogenlunde det samme

> [...]
selv
> en islænder? Har du selv tid til at ride når du sådan render rundt til

Ja,jeg har altid haft islandske heste,jeg solge min sidste da jeg
startede i lære,og har ikke fået købt en ny endnu.
Man kan godt nå at have egen hest,med lidt god vilje,men for mig er det
også et valg om at jeg ikke ønsker at alting skal gå op i hest.
Jeg må da indrømme,at hver sommer når jeg kommer til stævner,får jeg
lyst til at ride igen :)

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 13-05-03 16:16

"matilde" skrev. Der er mange sko tykkelser.
> Alt fra 5mm til 11-12 stykker.

Lak er ved en påførsel 1/17 mm. Der findes også sko ned til 3 mm.

> De tunge arbejdsheste går med de tunge,både fordi de ellers slider
dem
> op i løbet af ingen tid,og fordi de ville give for meget efter hvis
> skoene på sådan en hest er for lette.

Nej! De tunge arbejdsheste går med tykke sko, da de i en a: giver en
lang skridtlængde og dermed et mere reglemæssigt og sejt træk. b:
Selve størrelsen på skoen kræver en vis tykkelse på materialet, da
skoen ellers vil brække i jernet.

> Køreheste går også ofte med tunge sko.

Her tænker du på køreheste af fx halvblod. Igen vælger man den tunge
sko for at få stor skridt gang med et dertil mere regelmæssigt træk.
Ved fx præsitionskørselskoncurencer ser man lige så ofte alle andre
typer af skoning.

> Alm rideheste går oftest med 8 mm ,og galopheste med aluminium i
> perioder hvor de går løb.

Gallopheste går med utallige typer sko og nogle går med sko i træning
og helt uden i løb.

> Travheste er en videnskab for sig,og det kræver at man sætter sig
> meget ind i den enkelte hest.

Alle former for skoning er en videnskab for sig, men desværre en
videnskab som næsten kun væddeløbsverdenen bruger krudt på at sætte
sig ind i.

> Det har en virkning på gangen hvor tunge sko man giver hesten på,det
> gælder ikke kun for islændere,men også andre heste,at jo mere vægt =
> mere gang.

Hesten får ikke mere gang af en tungere sko, den får bare en større
skridt længde.

> Hovvinklen har også en stor virkning

Ja, og den bør man ikke pille mere ved, når hesten er over 1½år, da
det kan medføre alvorlige sene og ledproblemer.

> Men det er ikke sundt for hesten i det lange løb,at lade den gå
rundt
> med tunge sko

Nu er vi næsten enige....... Men specielle forhold kan gøre sig
gældende. Fx vil en hest som skøjter sig kunne have stor stor gavn af
permanent at gå med både tunge forsko + evt. blylodder i tåen, så mere
akutte alvorlige lidelser og skader undgås.

> [...]
hjælpe
> en pas-agtig hest ud af passen med 10 mm sko på forbenene.

Også trottere med pacertendenser hjælper man til en ren trav med tunge
forsko.
Det er for så vidt fint nok, bare man husker at slitagen på hesten er
størrer med tunge sko, så man bruger det målrettet og ikke som en
permanent anordning.

> Men rider man "bare" skovture mm,så er det ikke hensigtsmæssigt at
> ride med 10 mm året rundt.

Jeps - nu er vi helt enige.

> [...]
> Så hellere ride med klokker nu og da,dem kan man tage af hesten når
> man kommer hjem,så den ikke skal gå med al den vægt altid.

Boots fås desuden i mange forskellige vægtklasser og udformninger. Og
er det ikke nok så kan man også få en blytå som skrues af og på efter
behov.

> [...]
> ting.
> Jeg har bla hørt om heste der fik boret bly op i hoven,og andre

Et blylod er ingen bizar ting. Der findes fast bly og løst bly. Det
løse bly skrues af og på en lille plade der monteres foran på hoven.
Selve pladen er som oftest nittet ned i hornet med små fine nitter
eller smeltet på. Bly er faktisk meget mere skånsomt at montere end en
sko, da hesten ikke engang behøves at løfte benet for at få det sat
på. Da blyet monteres i hornet er det selvfølgelig ikke forbundet med
hverken smerter eller ubehag for hesten.

> Tunge sko giver måske en virkning her og nu,men hesten bliver immun
> overfor det på lang sigt.

Vås! En hest som monteres med en tung sko vil øge sin skridtlængde.
Skridtes længde vil kun aftage hvis vægten ( pga. slidtage af skoen )
bliver mindre. En hest med pacertendenser vil tilstadighed hjælpes til
trot.

> [...]
> Det er meget stødabsorberende,og hesten fik tydeligt en bedre gang
> (det er desværre meget dyrt,prisen i indkøb for mig var 600kr ex

Samme effekt kan du opnå med en plasticsko der fyldes ud med silikone
som koster det glade ingenting. Man bruger denne udfyldning af hoven
til heste som er ømme i sålen. Denne ømhed kan have mange forskellige
årsager, men er næsten altid et spørgsmål om generel dårlig
hornkvalitet, med nedsunkne blodkar, fx ser man det meget tit ved
heste som har haft små forfangenhedsanfald.
Når man fylder sålen op, kan en tidligere halt hest faktisk blive
rengående som ved et mirakel. Derfor bør man altid se en hest uden
udfyldning før man køber den.

> Der kan gøres meget,men man skal bare huske for guds skyld (og ikke
> mindst hestens) at gøre det med måde.

Skal man lave specielle skoninger, så skal man have et formål med det
og vide hvad man gør. Og så skal man sandelig ikke gå efter at lave
tingene med måde, man skal lave tingene gennemført!

Mvh. Lene

Fra : MatildeB

Dato : 13-05-03 17:03

"Lene" skrev d. 13-05-03 16:16 dette indlæg :

> dem
>
> Nej! De tunge arbejdsheste går med tykke sko, da de i en a: giver en
> lang skridtlængde og dermed et mere reglemæssigt og sejt træk.

Så du mener ikke det har noget med slitage at gøre?

> Selve størrelsen på skoen kræver en vis tykkelse på materialet, da
> skoen ellers vil brække i jernet.

Tror du at en flere tons tung jyde eller belgier kan gå på alm rideheste
sko, eller for den sags skyld aluminium sko uden de giver efter for
vægten? Det tror jeg bestemt ikke.

> Alle former for skoning er en videnskab for sig, men desværre en
> videnskab som næsten kun væddeløbsverdenen bruger krudt på at sætte
> sig ind i.

Ja det er rigtigt at alle former for skoning er en videnskab for sig,
det jeg mente var, at for travheste især, da smeden ofte skal se dem
løbe efter de er skoet- igen og igen- og derefter skifte sko hvis de
"slipper banen for let" men det er ikke noget jeg ved så meget om, da
min interesse ikke er i travsporten, og jeg derfor ikke har den store
lyst til at bruge dagevis på banen.

Men at det kun er væddeløbsverdenen der sætter sig ind i hvordan en hest
skal skoes, har du bestemt ikke spor ret i. Sikke noget fis at skrive.
Væddeløbs folk sætter sig ind i hvordan deres hest løber bedst, hvilket
beslag der er mest optimalt for den enkelte hest - i løb-.

> Hesten får ikke mere gang af en tungere sko, den får bare en større
> skridt længde.

Nej det har du ikke ret i. Jo tungere sko, jo højere bevægelse.
Skridtlængden forøges samtidig, ja.

> Ja, og den bør man ikke pille mere ved, når hesten er over 1½år, da
> det kan medføre alvorlige sene og ledproblemer.

Er det ikke det travfolk gør tit? Giver travhestene en lang tå, så de
ikke slår over i galop når de går løb?

> [...]
> permanent at gå med både tunge forsko + evt. blylodder i tåen, så mere
> akutte alvorlige lidelser og skader undgås.

Vrøvl! Løsningen på det problem er bestemt ikke hverken blylodder eller
tunge sko.

> Jeps - nu er vi helt enige.

Det var godt.

> [...]
> på. Da blyet monteres i hornet er det selvfølgelig ikke forbundet med
> hverken smerter eller ubehag for hesten.

Det slider da også på hesten, at rende rundt med den slags, som du
nævner der.

Nu talte jeg ikke om bly lodder men bly der bliver boret op i hoven.

> [...]
> Skridtes længde vil kun aftage hvis vægten ( pga. slidtage af skoen )
> bliver mindre. En hest med pacertendenser vil tilstadighed hjælpes til

Nej det er ikke vås, man får en god virkning med det samme, men den
aftager med tiden.

> [...]
> Når man fylder sålen op, kan en tidligere halt hest faktisk blive
> rengående som ved et mirakel. Derfor bør man altid se en hest uden

Vi har skam prøvet alm såler med silicone, det var slet ikke den samme
effetkt det gav.
Også plastic sko, som bare "tog" en masse bevægelse ud af hesten.

> Skal man lave specielle skoninger, så skal man have et formål med det
> og vide hvad man gør. Og så skal man sandelig ikke gå efter at lave
> tingene med måde, man skal lave tingene gennemført!

Ja, så kan du jo definere gennemført for mig?

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-05-03 17:10

In article <3ec117b3$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, MatildeB wrote:
> "Lene" skrev d. 13-05-03 16:16 dette indlæg :

[klip]

> Tror du at en flere tons tung jyde eller belgier kan gå på alm rideheste

Vejer en jyde virkelig flere tons? Er det ikke kun op til 1 tons?

JonB

Fra : MatildeB

Dato : 13-05-03 17:59

"Jon Bendtsen" skrev d. 13-05-03 17:10 dette indlæg :

> [klip]

> Vejer en jyde virkelig flere tons? Er det ikke kun op til 1 tons?

Okay en anelse ude på overdrevet var jeg vist der. Den tungeste hest jeg
har været med til at sko, var en Belgier hingst på 1,5 ton.

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-05-03 18:12

In article <3ec124d2$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, MatildeB wrote:

> rideheste

> Okay en anelse ude på overdrevet var jeg vist der. Den tungeste hest jeg
> har været med til at sko, var en Belgier hingst på 1,5 ton.

ouch, det er også en del mere end jeg havde forestillet mig.

Hvad vejer de tungeste rideheste ?

Fra : MatildeB

Dato : 13-05-03 19:05

"Jon Bendtsen" skrev d. 13-05-03 18:12 dette indlæg :
MatildeB

> ouch, det er også en del mere end jeg havde forestillet mig.
>
> Hvad vejer de tungeste rideheste ?

Godt spørgsmål, men ligger det ikke omkring 650-750 kg?

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 31-05-03 16:49

Tillader mig for en gangs skyld at svare øverst:

Hele indlægget er så rodet i opbygningen at jeg må bede dig skrive
igen.

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-05-03 08:37

On Tue, 13 May 2003 17:16:25 +0200, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

> [...]
>Når man fylder sålen op, kan en tidligere halt hest faktisk blive
>rengående som ved et mirakel. Derfor bør man altid se en hest uden

   Hov! Forfangenhed? Små anfald? Forfangenhed optræder på
forbenene så vidt jeg husker - det vil altså sige at en hest med ømme
såler fortil kan have været forfangen i mindre grad? Er det noget en
smed ville kunne se? =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-05-03 10:29

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Hov! Forfangenhed? Små anfald? Forfangenhed optræder på
> forbenene så vidt jeg husker -

Vel også på forbenene?

> det vil altså sige at en hest med ømme
> såler fortil kan have været forfangen i mindre grad? Er det noget en
> smed ville kunne se? =)

Ja, det vil de ofte kunne. Især ved en beskæring.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-05-03 10:31

On Wed, 14 May 2003 11:29:01 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

> [...]
^^^^^^^^^^^^
>Vel også på forbenene?

   Tjaeh ;)

>Ja, det vil de ofte kunne. Især ved en beskæring.

   I dette tilfælde er det sjældent ved beskæring - men når
hesten mister en sko - eller træder på noget :/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-05-03 10:47

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> ^^^^^^^^^^^^

>    Tjaeh ;)

Årh, crap. Så de forben der sidder bagerst og vender omvendt, da... :)

>    I dette tilfælde er det sjældent ved beskæring - men når
> hesten mister en sko - eller træder på noget :/

Jeg tænkte på, at smeden nok især ville kunne se det, når han/hun
beskærer sålen.

-dennis

Fra : MatildeB

Dato : 14-05-03 14:33

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev d. 14-05-03 08:37 dette indlæg :

> [...]
> forbenene så vidt jeg husker - det vil altså sige at en hest med ømme
> såler fortil kan have været forfangen i mindre grad? Er det noget en

Ja, det vil smeden kunne se. Men der er mange heste, der har ømme såler
(især fuldblod) uden at de nogensinde har været forfangen, det er ikke
u-normalt, at en hest ømmer sig hvis den har tabt en sko.
Så ingen grund til panik :)

Fra : Lene

Dato : 31-05-03 17:34

> [...]
ømme
> såler fortil kan have været forfangen i mindre grad? Er det noget en

Hvis du vil have en helt sikker konstatering, så skal have fat i din
dyrlæge, da en røngtenfotografering kan være nødvendig.
Forfangenhed er næsten altid på alle 4 sutter, men mest udtalt på
forbenene.
Tværgående ringe i hoven kan være en indikation på at hesten på et
tidspunkt har haft en forfangenhedsforgiftning.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 31-05-03 19:07

> Tværgående ringe i hoven kan være en indikation på at hesten på et
> tidspunkt har haft en forfangenhedsforgiftning.
>
> (klip)

Tværgående ringe i hoven kan også ses hvis man har skiftet foder og flyttet
hesten nyt sted hen med andet hø og halm. Altså ikke altid et sygdomstegn.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : MatildeB

Dato : 01-06-03 16:09

> [...]
> dyrlæge, da en røngtenfotografering kan være nødvendig.
> Forfangenhed er næsten altid på alle 4 sutter, men mest udtalt på

Forfangenhed rammer kun i sjældne tilfælde også bagbenene

> Tværgående ringe i hoven kan være en indikation på at hesten på et
> tidspunkt har haft en forfangenhedsforgiftning.

Tværgående ringe, der vel og mærke går tydeligt nedad til slut, alm
ringe der bare går rundt, er ganske normalt, og kan være tegn på mange
ting, bla foderskift.
De ringe der går tydeligt nedad til slut, kan dog også skyldes sur
stråle.

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 10-06-03 13:15

"MatildeB" skrev:

> Forfangenhed rammer kun i sjældne tilfælde også bagbenene

Forfangenhed rammer altid bagbenene! Ved et forfangenhedsanfald kan
man via en blodprøve konstatere toksin i hele hesten og alle fire hove
via en vævsbiopsi. Når du alligevel har lidt ret, så skyldes det at
der meget sjældent er me´n efter forfangenheden i baghovene. Når der
er me´n så er det typisk en nedsænkning af sålen, og det viser sig ved
ømhed for tryk som kan afhjælpes med sål eller helsko. Man ser kun
yderst sjældent en disideret drejning af hovbenet i bag, mens det
meget oftere ses i for.

Mvh. Lene

Fra : matilde

Dato : 10-06-03 22:15

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message news:<3ee5cb60$0$97254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
> ømhed for tryk som kan afhjælpes med sål eller helsko. Man ser kun
> yderst sjældent en disideret drejning af hovbenet i bag, mens det

Nej nej nej- forfangenhed rammer kun bagben i svære tilfælde, og meget
meget sjældent er det kun bagbenene der rammes, og ikke forben.

Matilde

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-05-03 12:44

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Da smeden var der igår mærkede jeg lige vægten på en aluminiums-sko. Ret
> imponerende - men de holder så til gengæld ikke til ret meget/længe.

Men så kan man gå rundt og blære sig med, at man har fået alu-sutter på
hesten...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-05-03 13:02

In article <3eb79ff4$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men så kan man gå rundt og blære sig med, at man har fået alu-sutter på
> hesten...

hehe :)

Hvis man endelig vil have noget der holder længere og som er let kunne
man overveje titanium.

JonB

Fra : Lene

Dato : 13-05-03 15:34

"Dennis Thrysøe" skrev:
> Da smeden var der igår mærkede jeg lige vægten på en aluminiums-sko.
Ret
> imponerende - men de holder så til gengæld ikke til ret meget/længe.
>
> -dennis

Hej Dennis, en aluminiums- sko har næsten den samme holdbarhed som, en
tilsvarende i tykkelse, jernsko. Det samme gælder i øvrigt for de
fleste plasticsko. Kun gummisko slides mærkbart hurtigere, men det
drejer sig måske om at få skoet en uge eller 14 dage tidligere end man
ellers ville.

Når man vælger aluminiums-sko, så er det et spørgsmål om at man vil
spare på vægten. Hvis det drejer sig om at spare vægten i
koncurenceøjemed, vil man kunne opnå gode resultater med Lak.

Mvh. Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-05-03 10:30

Lene wrote:

> [...]
> fleste plasticsko. Kun gummisko slides mærkbart hurtigere, men det
> drejer sig måske om at få skoet en uge eller 14 dage tidligere end man

Det var så ikke smedens opfattelse. Han mente at en aluminiumssko ville
holde omkring 3 uger, hvis hesten "blev brugt". Men jeg ved ikke hvor
meget erfaring der lå bag udtalelsen.

-dennis

Fra : MatildeB

Dato : 14-05-03 18:19

"Dennis Thrysøe" skrev d. 14-05-03 10:30 dette indlæg :

> Det var så ikke smedens opfattelse. Han mente at en aluminiumssko
ville
> holde omkring 3 uger, hvis hesten "blev brugt". Men jeg ved ikke hvor

> meget erfaring der lå bag udtalelsen.

Ca 3 uger er normalt for alu sko. En galop hest får i væddeløb sæsonen
skiftet alu`erne ud ca hver 3. uge.

Matild

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 31-05-03 17:46

"MatildeB" skrev:

> Ca 3 uger er normalt for alu sko. En galop hest får i væddeløb
sæsonen
> skiftet alu`erne ud ca hver 3. uge.

Hvis de gør det så tjener udskiftningen kun et formål: At sende en
regning til hesteejeren. Vores travheste på alu får skiftet sko hver
6-8 uge - nøjagtig samme interval som ved jern eller plastic af samme
tykkelse.

Mvh. Lene

Fra : MatildeB

Dato : 01-06-03 16:11

"Lene" skrev d. 31-05-03 17:46 dette indlæg :

> [...]
> regning til hesteejeren. Vores travheste på alu får skiftet sko hver
> 6-8 uge - nøjagtig samme interval som ved jern eller plastic af samme

Måske er der forskel på hvad dine travheste, og andres heste har brug
for.
Min erfaring er ihvertfald ca 3 uger for en galophest i løb.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 10-06-03 13:22

"MatildeB" skrev:
> Måske er der forskel på hvad dine travheste, og andres heste har
brug
> for.

Ja måske, vi træner jo også kun mellem 30- 70 km pr dag langsomt. Og
giver dem kun 20 km langsom som opvarmning til intervaltræning. Selve
intervaltræningen er minimum 6 stk af 1000meter ved en hastighed af ca
35-40 km i timen. Gisp, nu er der gået et lys op for mig, nu ved jeg
hvorfor vores sko holder længere: Vi træner for lidt!

Mvh. Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-06-03 13:37

In article <3ee5cd01$0$97163$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lene wrote:

> [...]
> 35-40 km i timen. Gisp, nu er der gået et lys op for mig, nu ved jeg
> hvorfor vores sko holder længere: Vi træner for lidt!

Jamen, kan du så lægge mus og tastatur fra dig og gribe tømmen ;-P

JonB

Fra : Lene

Dato : 31-05-03 17:41

"Dennis Thrysøe" skrev:

Men jeg ved ikke hvor
> meget erfaring der lå bag udtalelsen.

Skarp iagttagelse *blinker kækt* - når vi taler væddeløbere som trænes
og går løb, så er der overhovedet ingen forskel! Jeg ved ikke om der
evt. ville være en forskel, hvis man konsekvent red på hård asfalt
hele tiden, men hvem vil dog udsætte sin hest for det?

Mvh. Lene

Fra : Lene

Dato : 13-05-03 15:24

"Anet" skrev:> Hvor tykke sko har I på Jeres heste. Der findes to
> [...]
mine heste
> kan gå på de andre sko i små 10 uger så har jeg ikke behov for

Hej Anette, der findes utallige tykkelser på sko. Fra Lak til 12 mm.
Der findes sko i forskellige former for plastic, aluminium,
forskellige legeringer af jern, guld og sølvlegeringer, forskellige
typer gummi, + de flade, flapperne, de runde, de halvrunde,
idiotskoene, sprederskoende og og og og og........
Når smedene ofte kun har ganske få typer sko med, så skyldes det ofte
at de passer til de fleste rideheste, og at det er næsten
uoverkommeligt at slæbe samtlige typer at tilgængelige sko med.
Enkelte smede fraråder konsekvent brugen af plastic og gummisko, med
et hav af mærkværdige undskyldninger, men det drejer sig næsten altid
om, ati de er sværer at få til at ligge rigtigt - og at smeden hellere
vil ligge en ( for ham ) nemmere type på.

Der er nogle generelle balanceregler når man taler sko, og her får du
de vigtigste:
1. Vægten på skoen har indflydelse på skridtlængden og på slitagen på
hesten. - jo tungere sko, jo længere skridt og jo større slitage på
hesten.

2. Materialets bevægelighed har først og fremmest indflydelse på
hovens evne til at arbejde. - jo stivere sko, jo mindre kan hoven
arbejde, jo mere belastning på hesten.

Er det så altid den letteste sko med den største fleksibilitet som bør
foretrækkes? Nej!

Og de vigtigste grunde hertil er:
1. Skoens udformning bør altid vurderes i henhold til hele hestens
anatomi. - jo flere anatomiske helhedsbetragtninger som tages med i
overvejelserne når beslaget skal vælges, jo større sandsynlighed får
man for et godt skoningsresultat.

2. Hestens brug er altafgørende for hvilken sko man vælger. Fx. så vil
en tung ufleksibel sko gøre det svære for en travhest med
galloptendenser, at rulle over. En plasticsko på bagbenene vil ofte
skabe for lidt banekontakt for både trav, gallop og springhesten.
Plasticsko på forbenene til en springhest eller jagthest burde
forbydes af sikkerhedshensyn. Tunge bagsko til en hest som smeder er
et absolut FY! Lette forsko er FY for heste som bærer knæaktionen
højt. Gummisko og såler duer ikke til fx distanceheste, hvis der skal
rides i smat osv osv osv

3. Pålægningen af skoen. Ingen sko, ligegyldig hvor velvalgt den er
til hesten, vil opfylde de forventninger man har til den, hvis den
ikke ligges korrekt på - og her taler i både om den forudgående
beskæring, og den egentlige pålægning.

Og der kunne nok skrives tykke bøger om skoning og balance, meeen det
må en anden så gøre *s*

Mvh. Lene

Fra : MatildeB

Dato : 13-05-03 18:50

"Lene" skrev d. 13-05-03 15:24 dette indlæg :

> [...]
> at de passer til de fleste rideheste, og at det er næsten
> uoverkommeligt at slæbe samtlige typer at tilgængelige sko med.

Det er rigtigt, og udover det har vi heller ikke grund til at have 100
forskellige typer sko med.

> [...]
> om, ati de er sværer at få til at ligge rigtigt - og at smeden hellere
> vil ligge en ( for ham ) nemmere type på.

Det er noget af et udsagn du kommer med der. Personligt vil jeg gerne
selv ligge gummisko (visse typer, det er ikke alle typer jeg selv kan
stå inde for) på, men de koster en "bondegård" og det er ikke alle
hesteejere der er int. i at betale 400 eller mere ekstra for 4 sko
(hørte for nyligt om en smed der ville have 3500 for at ligge 4 stk
easywalker på).

Plasticsko eller såler lægger jeg helst ikke på, fordi plastic er dårlig
at bruge, og det af flere grunde, de slider ekstremt på hoven, og hoven
kan ikke ånde i plastic.

Tunge bagsko til en hest som smeder er
> et absolut FY!

Det siger vel sig selv?

Lette forsko er FY for heste som bærer knæaktionen
> højt.

Hvorfor?

Gummisko og såler duer ikke til fx distanceheste, hvis der skal
> rides i smat osv osv osv

Hvorfor? Jeg skoer flere distanceheste med gummisko, fordi de er
stødabsorberende, og fordi de er mere skridsikre end jernsko, når de
rider på bla asfalt.
Såler er der masser af distanceheste der går med.

> [...]
> til hesten, vil opfylde de forventninger man har til den, hvis den
> ikke ligges korrekt på - og her taler i både om den forudgående

Det siger vel også sig selv?

> Og der kunne nok skrives tykke bøger om skoning og balance, meeen det
> må en anden så gøre *s*

Og det er der heldigvis mange der allerede har gjort.

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 31-05-03 17:26

"MatildeB" skrev:Personligt vil jeg gerne
> [...]
> stå inde for) på, men de koster en "bondegård" og det er ikke alle
> hesteejere der er int. i at betale 400 eller mere ekstra for 4 sko

Sko kan købes til rimelige penge i bla. travdiscount. Af de typer vi
har brugt går prisen fra 12 kr til 70 kr pr sko.

> (hørte for nyligt om en smed der ville have 3500 for at ligge 4 stk
> easywalker på).

Tjah, der er ikke grænser dumhed! Pålægningsprisen for Easywalker er
hos min smed nøjagtig samme pris som andre sko - han har nemlig både
kunnen og rutine i de mere specielle skoninger.

> [...]
dårlig
> at bruge, og det af flere grunde, de slider ekstremt på hoven, og

Sikke noget sludder! Hoven ånder upåklageligt og pumpefunktionen er
meget bedre end ved en jernsko, når der af og til opstår sure stråler
med plasticsko, så skyldes det manglende hovhygiene. Alt for mange
mennesker tror at de ikke behøves kigge til hovene når der er sål
eller helsko under.
Skidt og snavs fjernes nemt med en udspuling, hvorefter man tørrer med
en hårtørrer.

> Tunge bagsko til en hest som smeder er
>
> Det siger vel sig selv?
>
> Lette forsko er FY for heste som bærer knæaktionen
>
> Hvorfor?

Fordi de kan risikere at smaske hoven op i albue og bug, samtidig med
at interferensens påvirkningen øges betragteligt = forhøjet risiko for
fejltråd og forvridninger.
Tag en tur på travbanen, så vil du kunne se heste som går med
læderpuder netop for at skåne mod den høje gang. Bemærk så, at de
aldrig aldrig aldrig belemres med lette sko.

> [...]
> rider på bla asfalt.
> Såler er der masser af distanceheste der går med.

Jeg red selv mange distancestævner på gummi og plastic, men ikke når
der var risiko for smat. Der dannes nemlig et undertryk når hesten
skal hive benet op af mudderet og så kan man være uheldig at hele
skoen bliver nede i mudderhullet. Selv hvis skoen ikke hives af pga.
vacum, så gør opblødningen af hoven + den større pumpevirkning i hoven
at sømmene arbejder sig løse.

> Det siger vel også sig selv?

Ja, så hvorfor kommentere du det?

> Og det er der heldigvis mange der allerede har gjort.

Ja, og du har sikkert læst dem alle sammen, men har ikke den
nødvendige praktiske viden.

Mvh. Lene

Fra : MatildeB

Dato : 01-06-03 16:05

"Lene" skrev d. 31-05-03 17:26 dette indlæg :

> "MatildeB" skrev:Personligt vil jeg gerne
> kan

> Sko kan købes til rimelige penge i bla. travdiscount. Af de typer vi
> har brugt går prisen fra 12 kr til 70 kr pr sko.

Okay, jeg har været i travdiscount 1 gang, og det var ikke alle typer
sko, jeg selv ville kunne finde på at lægge på, slet ikke dem til 12 kr.

> Tjah, der er ikke grænser dumhed! Pålægningsprisen for Easywalker er
> hos min smed nøjagtig samme pris som andre sko - han har nemlig både
> kunnen og rutine i de mere specielle skoninger.

Det er da din smed der er for god af sig, hvis han tager samme pris for
easywalker som for jernsko, for 4 stk easywalker koster det samme som 20
stk jernhestesko.

> [...]
> eller helsko under.
> Skidt og snavs fjernes nemt med en udspuling, hvorefter man tørrer med

Det er bestemt ikke min opfattelse, hverken hvad jeg har set i praksis
eller hvad jeg har lært teoretisk.

> [...]
> læderpuder netop for at skåne mod den høje gang. Bemærk så, at de
> aldrig aldrig aldrig belemres med lette sko.

Okay jeg har nok misforstået dig så, jeg troede at du mente at det var
fy! at lægge lette sko på, men okay at lægge tunge sko på, og tunge sko
vil kun gøre tingene meget værre, da vægt forstærker enhver "dårligdom"
som fks at ekstra vægt også ville forstærke et forkert bevægemønster,
som fks hvis hesten stryger sig.

> [...]
> skoen bliver nede i mudderhullet. Selv hvis skoen ikke hives af pga.
> vacum, så gør opblødningen af hoven + den større pumpevirkning i hoven

Fordi du lyder til at være så klog, at du kunne undvære dit hovede.

> det

> Ja, og du har sikkert læst dem alle sammen, men har ikke den
> nødvendige praktiske viden.

Jamen så skal jeg da have mine skolepenge tilbage, for 4 års læretid som
beslagsmed.
Underligt at jeg kunne få 10 i teori.

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-06-03 16:27

In article <3eda16a3$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, MatildeB wrote:

[klip]

> Det er da din smed der er for god af sig, hvis han tager samme pris for
> easywalker som for jernsko, for 4 stk easywalker koster det samme som 20
> stk jernhestesko.

Bemærk at Lene skrev "Pålægningsprisen". Jeg tror at i går forbi hinanden.
De 3500 du fortalte om var vel for både pålægning og betaling for 4 sko?

JonB

Fra : MatildeB

Dato : 01-06-03 21:03

"Jon Bendtsen" skrev d. 01-06-03 16:27 dette indlæg :

> [...]
hinanden.
> De 3500 du fortalte om var vel for både pålægning og betaling for 4

Ja, Okay det jeg mente med de 3500 ,- en ville have, var for 4 sko incl
at sætte dem på hesten.
Jeg har nok misforstået, men det koster ikke extra at få dem sat på,
hvis man nu fks selv har skoene, de er ligeså nemme at sætte på som alle
andre sko.

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : MatildeB

Dato : 01-06-03 18:19

"MatildeB" skrev d. 01-06-03 16:05 dette indlæg :

> [...]
> >
> Fordi du lyder til at være så klog, at du kunne undvære dit hovede.

> Jamen så skal jeg da have mine skolepenge tilbage, for 4 års læretid

Hovsa, du beskylder mig for at have manglende praktisk erfaring, det
havde jeg ikke lige set, jamen jeg kan da indskyde endnu et 10 tal i
skoning fra KVL, og mht til erfaring så mener jeg at jeg har den
nødvendige erfaring til at kunne udføre mit erhverv som beslagsmed
tilfredsstillende, og lidt til.

Matilde

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 10-06-03 12:59

"MatildeB" skrev:
Klip.

> [...]
for
> easywalker som for jernsko, for 4 stk easywalker koster det samme

Lene: En god smed behandler sine kunder anstændigt - og vi taler her
pålægningspris og ikke skoens pris.

> Det er bestemt ikke min opfattelse, hverken hvad jeg har set i
praksis
> eller hvad jeg har lært teoretisk.

Der er meget stor forskel på den teori som smedelærlinge lærer og så
skoning i praksis. Rigtig mange eksaminerede smede nægter pure at sko
travheste, da de mangler praktisk kunnen til specielle problematikker.

Den ubestridt bedste travsmed er således slet ikke smed men tømrer.

Klip.

> [...]
"dårligdom"
> som fks at ekstra vægt også ville forstærke et forkert

Lene: Og igen tager du fejl! Lette forsko til en hest med ekstremt høj
knæaktion er en dødssynd! Hesten skal have tunge sko på så den i
opvarmningen trættes i knæløftet og ikke smasker sig i løb.
En tung sko forstærker ikke et uhensigtsmæssigt bevægelsesforløb.
Tunge sko gør skridtlængden længere og mere stabil og sej i trækket i
trav.
Hvis hesten stryger sig, så kan der alt efter strygningens placering
blive tale om forkellige vægttyper af skoene - stryger hesten fx kun
indvendig bagben i svingene, så kan en let sko i for kombineret med en
tung i bag på indvendig diagonal hjælpe hesten fri af sin gang.

> Fordi du lyder til at være så klog, at du kunne undvære dit hovede.

Lene: Er problemet ikke bare at du har bevæget dig ud i noget du ikke
ved nok om, og at det gør ondt på dig at indrømme det?
Skoning af travheste er kun en videnskab for dem som ikke ved hvordan.

> Jamen så skal jeg da have mine skolepenge tilbage, for 4 års læretid
som
> beslagsmed.
> Underligt at jeg kunne få 10 i teori.

Lene: Flot karakter! Nu mangler du bare praktisk viden - og den får du
aldrig, hvis du ikke får de udfordringer som praktisk skoning og
specielle opgaver giver.

Mvh. Lene

Fra : matilde

Dato : 10-06-03 22:03

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message news:<3ee5cb5f$0$97254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> for
> som 20
>
> Lene: En god smed behandler sine kunder anstændigt - og vi taler her

Jeg tror da at vi alle behandler vores kunder anstændigt, men derfor
er der ikke grund til at være direkte dum, og miste penge på at sko
folks heste.
Jeg misforstod dig forøvrigt.

> [...]
> travheste, da de mangler praktisk kunnen til specielle problematikker.
>
> Den ubestridt bedste travsmed er således slet ikke smed men tømrer.

Okay travsmed- men så er det kun travheste vi taler om.

> [...]
> indvendig bagben i svingene, så kan en let sko i for kombineret med en
> tung i bag på indvendig diagonal hjælpe hesten fri af sin gang.

Ikke enig, og det bliver vi nok aldrig.

> Lene: Er problemet ikke bare at du har bevæget dig ud i noget du ikke
> ved nok om, og at det gør ondt på dig at indrømme det?
> Skoning af travheste er kun en videnskab for dem som ikke ved hvordan.

Nej, jeg ved hvad jeg taler om, og jeg må indrømme, at jeg synes meget
at jeres trav fusk er lige på grænsen af hvad man kan tillade sig at
byde et dyr.

> Lene: Flot karakter! Nu mangler du bare praktisk viden - og den får du
> aldrig, hvis du ikke får de udfordringer som praktisk skoning og
> specielle opgaver giver.

Jeg er ikke lærling, og skoer mange heste hver dag, ikke travheste, og
det er af een simpel grund- sporten interesserer mig ikke.
Travheste er ikke de eneste der skræver noget specielt, men "alm"
heste, har det bedst når de bliver skoet af en beslagsmed, og ikke en
tømrermester.

Matilde

Fra : Lene

Dato : 09-07-03 09:53

"matilde" skrev:
Okay travsmed- men så er det kun travheste vi taler om.

Lene: Næe, han skoer alle typer heste, men har specialiseret sig i
travere, da han her får flere udfordringer.

Klip.

> Nej, jeg ved hvad jeg taler om, og jeg må indrømme, at jeg synes
meget
> at jeres trav fusk er lige på grænsen af hvad man kan tillade sig at
> byde et dyr.

Lene: Aha, og hvad er det lige for en slags fusk vi her snakker om?
Hvormange travheste er det lige, at du skoer min pige?

> Travheste er ikke de eneste der skræver noget specielt, men "alm"
> heste, har det bedst når de bliver skoet af en beslagsmed, og ikke
en
> tømrermester.

Lene: Og hvorfor er det så lige at mange dyrlæger nægter at behandle
for hovbyld, hvis ikke det er denne tømre som skærer den ud? Og
hvorfor er det ikke en eksamineret smed som bliver fløjet med
privatfly til Lexington USA for at sko? Kan det tænkes at han bare er
bedre til det? Kan det tænkes at 40 års erfaring alligevel er mere
værd end jeres uddannelse?

Mvh. Lene