Hjælp til nybegynder
Fra : Morten

Dato : 04-05-03 23:08

Hej

Jeg er gået i gang med at lære noget om php og har fulgt en vejledning på
www.webcafe.dk

Vejledningen jeg har fulgt findes via dette link:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/htmlformularer/

Noget med, at lade php omdanne en simpel formular til variabler. Jeg synes
selv, at jeg har fulgt denne brugsanvisning nøje, men det virker alligevel
ikke.

Scriptet består af 2 sider:
Den ene ser sådan ud:

<form action="spis1.html" method="post">
Dit navn: <input type="text" name="navn">
Din alder: <input type="text" name="alder">
<input type="submit" value="Tag mit input">
</form>

Og den anden ser sådan ud:

<?php
$navn = $_REQUEST["navn"];
$alder = $_REQUEST["alder"];
echo "Så $navn er altså $alder år gammel.";
?>

Side 1 virker fint i min browser men side 2 giver følgende fejlmeddelse:

Method Not Allowed
The requested method POST is not allowed for the URL /spis1.html.

----

Apache/1.3.27 Server at 127.0.0.1 Port 80

Håber nogen kan hjælpe med at finde fejlen.
På forhånd tak.

M.v.h.

Morten

Fra : Aksel Spandet

Dato : 04-05-03 23:19

> Side 1 virker fint i min browser men side 2 giver følgende fejlmeddelse:
>
> Method Not Allowed
> The requested method POST is not allowed for the URL /spis1.html.
Hvad kalder du filerne?

Jeg tror det er noget med opsætningen på din webserver.... Jeg skal ik kunne
sige det men i mine øgne ser selve scriptet fint nok ud....

Mvh
Aksel

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 04-05-03 23:50

On Mon, 5 May 2003 00:18:41 +0200, "Aksel Spandet"
<akselspandet@hotmail.com> wrote:

>Hvad kalder du filerne?
>Jeg tror det er noget med opsætningen på din webserver.... Jeg skal ik kunne
>sige det men i mine øgne ser selve scriptet fint nok ud....

Jeg mener osse scriptet er ok, men du skal nok kalde side 2 for
"spis1.php", hvis ikke serveren er sat op til at fortolke html-sider
som php.
MVH Martin S

Fra : Aksel Spandet

Dato : 04-05-03 23:21

> <form action="spis1.html" method="post">
> Dit navn: <input type="text" name="navn">
> Din alder: <input type="text" name="alder">
> <input type="submit" value="Tag mit input">
> </form>
Hov lagde da lige mærke til det her... så glem mit andet indlæg!!!

Fejl! i første linie.... du henviser til en side der hedder spis1.html....
du skal jo hanvise til en php side.... så enten har du givet dine filer
forkerte endelser ellers har du skrevet forkert...

Mvh
Aksel

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 05-05-03 00:08

On Mon, 5 May 2003 00:21:06 +0200, "Aksel Spandet"

Netop!
MVH Martin S

Fra : Morten

Dato : 05-05-03 20:32

Hej igen

Tak for alle Jeres gode råd. Jeg har nu prøvet at ændre html til php, som
der blev foreslået, men det har desværre ikke hjulpet.

Nu lyder fejlmeddelelsen :

Method Not Allowed
The requested method POST is not allowed for the URL /spis1.php.

----

Apache/1.3.27 Server at 127.0.0.1 Port 80

Kan det have noget med serveren at gøre?

Jeg har installeret apache serveren, som foreslået på : www.webcafe.dk og
fulgt vejledningen derom.

I vejledningen står der: "For at få dine HTML-dokumenter til at blive vist
på serveren skal du placere dem i underbiblioteket "htdocs". I vores
eksempel skal det derfor være i biblioteket med stien "c:\apache\htdocs\"."

Jeg regner med, at php filen også skal gemmes der, ikk?

Vælger jeg "vis kilde" for html dokumentet, skriver den navnet+[1]. Trykker
jeg gem, gemmes den under midlertidige internet filer.
Dvs. at den fil, jeg redigerer i, ikke er den jeg har oprettet, men den der
er gemt under midlertidige internet filer.
Jeg har selvfølgelig rettet i den fil, jeg har oprettet, ved at vælge "gem
som" og så finde den i den rigtige mappe.

Håber at det er oplysninger nok, til at nogle kan komme på en løsning.

På forhånd tak.

M.v.h.

Morten

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-05-03 21:52

"Morten" <morten.broegger@get2net.dk> writes:

<snip en masse>

Et lille råd: det ville sikkert give en del flere svar hvis du prøvede
med en emnelinie der rent faktisk sagde noget om, hvad dit problem
er.

Du kan evt. læse mere om hvordan du bedst hjælper dig selv til at få
hjælp ved at læse på <http://www.usenet.dk>

- Jacob Atzen

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 06-05-03 02:00

On Mon, 5 May 2003 21:31:43 +0200, "Morten"
<morten.broegger@get2net.dk> wrote:

>Jeg har installeret apache serveren, som foreslået på : www.webcafe.dk og
>fulgt vejledningen derom.

Har du osse fulgt deres vejledning vedr. installation og konfiguration
af php?
MVH Martin S