Hænger sig i kæderne
Fra : MAIKEN.N

Dato : 04-05-03 21:01

Hej alle.

Jeg har brug for et godt råd. Min dejlige unghest har fået for vane at,
træde så langt tilbage i kæderne på staldgangen at hun "hænger sig". Vi har
selvfølgelig panikhager i kæderne, men det er en utrolig ubehagelig
oplevelse få både mig og min hest, og det kan jo gå frygtelig galt hvis hun
mister balancen når hun bliver frigjort. Er der nogen som kender til dette
problem, og i så fald hvordan kan man afhjælpe det?

Mange hilsner fra Maiken.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-05-03 21:36

"MAIKEN.N" <maiken@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er der nogen som kender til dette
>problem, og i så fald hvordan kan man afhjælpe det?

Hvis du endelig skal bruge kæder, så skal du kun binde kæderne fast
med halmsnor så de knækker nemt hvis der bliver trukket i kæderne

Bedst er det at lære din hest et blive stående hvor du stiller den og
ikke bare parkere den i kæder. Det kan godt lade sig gøre, især når
det er en unghest du har. Sæt i stedet et træktov i grimen og læg det
over armen. Så beder du hesten om at stå stille, men lad være med at
"holde tale" for den. Sig "stå" (det forstår den ikke, men så er det
sagt) og frys dine bevægelser. Stå urokkelig stille indtil din hest
også står stille. Derefter begynder du langsomt at arbejde. I samme
øjeblik hesten så meget som flytter et ben, siger du "a-a". (Det
forstår hesten nemlig) og du står igen urokkelig stille.

Det er ikke så svært som du måske tror! I dag har jeg vasket min
hest. Jeg "parkerede" ham ved vandslangen uden grime og han blev
stående medens jeg spulede ham over. Han er ellers en af de heste der
nemt "futter af" når det passer ham.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-05-03 10:53

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du endelig skal bruge kæder, så skal du kun binde kæderne fast
> med halmsnor så de knækker nemt hvis der bliver trukket i kæderne

Jeg var ellers af den opfattelse, at halmsnor (eller selvbinderstrik, som vi
kalder det heroppe i Nordjylland) er temmeligt stærkt og ikke er let at
rykke over!?

[klip]

> Så beder du hesten om at stå stille, men lad være med at
> "holde tale" for den. Sig "stå" (det forstår den ikke, men så er det
> sagt)

[klip]

Min hest forstår, hvad hun skal gøre (eller rettere: ikke gøre) når jeg
siger "stå".

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-05-03 13:44

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Jeg var ellers af den opfattelse, at halmsnor (eller selvbinderstrik, som vi
>kalder det heroppe i Nordjylland) er temmeligt stærkt og ikke er let at
>rykke over!?

Det vi kalder halmsnor her, er det der er rundt uden om en halmballe
[biggrin] altså de små af slagsen. Det rykkes over bare hesten vifter
med hovedet. Hvis det er den snor der er uden om bigballer, så kan det
holde en færge på plads og det er ikke den slags der skal bruges.

>Min hest forstår, hvad hun skal gøre (eller rettere: ikke gøre) når jeg
>siger "stå".

Sikkert men hemmeligheden er at du bruger en "lyd" som hesten kan
omsætte til hvad det er du vil have den til at gøre. Du kunne lige så
godt sige "hop", men så er det bare ikke så nemt at huske for
mennesket hvad det egentlig er man vil have hesten til, og så er
forvirringen komplet. Helt slemt er det når sætningen "kan du så stå
stille dit dumme dyr jeg kan da ikke rense hove på dig når du sådan
står og tripper hele tiden" bliver slynget ud mod det stakkels dyr

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 05-05-03 15:02

> [...]
> med hovedet. Hvis det er den snor der er uden om bigballer, så kan det
> holde en færge på plads og det er ikke den slags der skal bruges.

klip

Når jeg har stået med et bundt hø eller halm - de små - og slåsset med at få
snore af, har jeg absolut ikke haft på fornemmelsen, at det er noget, der
umiddelbart har lyst til at gå fra hinanden overhovedet. Det kan godt være,
at der findes venligere halmsnore, men jeg har endnu ikke mødt dem

> [...]
> stille dit dumme dyr jeg kan da ikke rense hove på dig når du sådan
> står og tripper hele tiden" bliver slynget ud mod det stakkels dyr

Ja, det gælder om ikke at gemme ordren mellem en hel masse blidderbladder,
for så kan de faktisk ikke høre den, de stakkels dumme kræ.

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-05-03 07:42

taina wrote:
> [...]
> umiddelbart har lyst til at gå fra hinanden overhovedet. Det kan godt være,
> at der findes venligere halmsnore, men jeg har endnu ikke mødt dem

Hestene kan ødelægge en del, hvis de vil. Det er lykkedes dem at rykke
et par af de kraftige panikhager fra hinanden hos os. Og jeg vil tro, at
de kan holde til mere end de fleste typer halmstrik.

Men de har jo også nogle kræfter at lægge i.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-05-03 07:56

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Hestene kan ødelægge en del, hvis de vil. Det er lykkedes dem at rykke
>et par af de kraftige panikhager fra hinanden hos os. Og jeg vil tro, at
>de kan holde til mere end de fleste typer halmstrik.

Nemlig. Hvad vi opfatter som en genstridig halmstrik, er for hesten
bare en tynd tråd man bare knækker hvis den er i vejen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-05-03 12:41

> [...]
> med hovedet. Hvis det er den snor der er uden om bigballer, så kan det
> holde en færge på plads og det er ikke den slags der skal bruges.

Jeg er klar over, at heste har flere kræfter end jeg selv. Det lærte jeg på
den hårde måde sidste sommer, da en hest rykkede hovedet bagud og sprængte
begge karabinhager på tøjlerne (som jo så røg lige ned på min hånd som en
pisk - avav!). Men ellers synes jeg da, at selvbinderstrik er temmeligt
stærkt i mange andre henseender.

> [...]
> stille dit dumme dyr jeg kan da ikke rense hove på dig når du sådan
> står og tripper hele tiden" bliver slynget ud mod det stakkels dyr

Jeps! Det gælder om at komme frem til essensen i det man vil have hesten
til; stå!, kom!, fuss! osv.
Mon jeg skal til at prøve med: "ild!"? *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-05-03 13:52

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Mon jeg skal til at prøve med: "ild!"? *G*

Du risikerer bare at den futter af!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-05-03 14:14

> Du risikerer bare at den futter af!

Der er heller ikke for meget fut i hende i forvejen! *GG*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 06-05-03 13:25

> [...]
> mister balancen når hun bliver frigjort. Er der nogen som kender til dette
> problem, og i så fald hvordan kan man afhjælpe det?

(klip)

Jeg har redet på en ung hest for nogle år siden som også gjorde noget
tilsvarende og det var ubehageligt. Men så da jeg tænkte lidt over det så
stillede jeg en hjælper klar i situationen bag hesten med en kost vendt om
sådan at når hesten trådte langt tilbage så fik den de stive hår på kosten
at mærke mod sine lårbasser. Hjælperen stod bare helt stille med kosten(ikke
noget med at "koste" hesten). Når hesten så mærkede noget ubehageligt så
trådte den frem igen. Sådan gjorde vi nogle gange. Hesten fandt selv ud af
trådte den langt tilbage så var der noget der "stak" den og blev den stående
så var der ikke noget ubehageligt. Men jeg er også tilhænger af en hest man
bare kan sætte og sige stå. Bole´ som jeg havde stod bare og stod når jeg
sagde stå om det så var ude, inde eller når jeg vaskede hende. Men vores
araber det er helt håbløst med ham. Han skal lige strække halsen og ja, så
tager det ene lille skridt det næste og han bliver så forskrækket når han
bliver "AAAAA.....", Så ham ligger vi bare en løs snor på og så står han
*SSS*. De to små islændere vi har er også forskellige. Den ene står bare og
bliver stående mens den anden går lidt. Vi opdrager videre på dem da de ikke
har været her så længe endnu.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : jette.s@pedersen.mai~

Dato : 18-05-03 01:20

MAIKEN.N <maiken@nielsen.tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
>det kan jo gå frygtelig galt hvis hun
>mister balancen når hun bliver
>frigjort. Er der nogen som kender til dette

Hej Maiken.
Min unghest(3-4 år)har også gjort det nogle gange.
Jeg har simpelthen gået ned bagved/på siden af hende,og så givet
hende et smæk bag i.Det har jeg gjort med flad hånd,ikke at det
egentlig skal gøre ondt,men for at få hende til at tænke fremad.
I det øjeblik hun er sprunget frem,har jeg selvfølgelig rost hende
kort,og derefter fortsat det,jeg var igang med,som om intet var
hændt.Treide gang var lykkens gang.
Det skal lige siges at hun er en dame på ca.600kg,så man skal
selvfølgelig tænke sig om.