Masking med opengl
Fra : Klaus Petersen

Dato : 04-05-03 17:26

Hej ng.

Kan nogen forklare mig i hovedtræk hvor man lave dele af sin texture
gennemsigtigt? (altså at f.eks. den blå farve ikke tegnes - så baggrunden
kan ses).

Fra : Jakop Nielsen

Dato : 04-05-03 19:03

> Kan nogen forklare mig i hovedtræk hvor man lave dele af sin texture
> gennemsigtigt? (altså at f.eks. den blå farve ikke tegnes - så baggrunden
> kan ses).

Ikke at det har noget med c at gøre, men svaret er eksempelvis at lave en
RGBA texture. A=Alpha kanal. Den vil så indeholde 4 bytes pr pixel og aplha
giver soliditeten af farven. Aplha=0=> gennemsigtig Alpha=0xFF (hvis det er
en byte)=>solid

Fra : Klaus Petersen

Dato : 04-05-03 19:33

> [...]
aplha
> giver soliditeten af farven. Aplha=0=> gennemsigtig Alpha=0xFF (hvis det

Har du selv prøvet det?

Jeg har vist forsøgt den metode på et tidspunkt uden held.

Der er sikkert også nogle "states" der skal slåes på. Ved du hvilke det er?

Fra : Lasse Westh-Nielsen

Dato : 04-05-03 22:40

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote in message

> Der er sikkert også nogle "states" der skal slåes på. Ved du hvilke det
er?

"glEnable(GL_ALPHA_TEST);" ??

- Lasse

--
<signature>
Lasse Westh-Nielsen

Fra : Thomas Krog

Dato : 04-05-03 23:33

> Der er sikkert også nogle "states" der skal slåes på. Ved du hvilke det
er?

glEnable(GL_BLEND);
glBlendFunc(GL_SRC_ALPHA,GL_ONE_MINUS_SRC_ALPHA);

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 06-05-03 08:34

> Hej ng.
>
> Kan nogen forklare mig i hovedtræk hvor man lave dele af sin texture
> gennemsigtigt? (altså at f.eks. den blå farve ikke tegnes - så baggrunden
> kan ses).

Prøv at fræse lidt rundt på nehe.gamedev.net, han har lavet en tutorial om
netop masking.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 06-05-03 12:14