Problemer med news adgang på Sunsite
Fra : Onkel Ond

Dato : 04-05-03 17:57

Hej

Jeg sidder og prøver at fjernstyre en opsætning af sunsite som
newsserver for en kammerat -kommunikationen foregår via messenger :)
Hun har sat alt op som det skal være, men prøver hun at poste, får hun
følgende besked:

Outlook Express could not post your message. Subject 'test til mig',
Account: 'sunsite.dk', Server: 'sunsite.dk', Protocol: NNTP, Server
Response: '441 You are not allowed to post to dk.test', Port: 119,
Secure(SSL): No, Server Error: 441, Error Number: 0x800CCCA9

Og hvorfor nu det?
Jeg er ret blank, har været igennem FAQ'en hos Sunsite, og fået hende
til at slå HTML mv. fra, så der burde ikke være noget der forhindrer
hende i at poste, men det er der altså alligevel.
Nogen gode idéer?
Det er OE 6 på winXP der er tale om

Med venlig hilsen

Jakob Færch-Jensen

--
"Og hvis det er OT, så giv en venlig henvisning til rette sted,
istedet for at svinge det hellige sværd og starte en laaaang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-03 18:08

"Onkel Ond" <jafj_usenet@hahahotmail.com> writes:

> [...]
> Response: '441 You are not allowed to post to dk.test', Port: 119,
> Secure(SSL): No, Server Error: 441, Error Number: 0x800CCCA9

Jeg har af og til samme problem. Dog ikke altid. Det sådan kommer og
går og altid med samme besked: '441 You are not allowed to post to
dk.test'. Erstat evt. test med noget andet.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt og hvordan man gør
noget ved det? Altså andet end at vente på at det går over.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-05-03 18:23

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Jeg har af og til samme problem. Dog ikke altid. Det sådan kommer og
> går og altid med samme besked: '441 You are not allowed to post to
> dk.test'. Erstat evt. test med noget andet.

Du har vel ikke tilfældigvis en internetforbindelse med en dynamisk
IP-adresse, vel?

Jeg vil nemlig tro at det kommer af at folk der ikke har reverse DNS
på et domæne under dk ikke kan poste til SunSITE.dk. Din udbyder har
så måske glemt at sætte reverse DNS op for nogle af de adresser din
computer får tildelt.

For at løse problemet skal man blot være registreret hos
SunSITE, så kan man poste uanset hvilken IP-adresse man kommer fra. Se
mere på <http://sunsite.dk/node/id/14>.

--
Jacob - www.bunk.cc
You buttered your bread, now lie in it.

Fra : Onkel Ond

Dato : 04-05-03 18:27

Jacob Bunk Nielsen skrev bl.a.:

> Du har vel ikke tilfældigvis en internetforbindelse med en dynamisk
> IP-adresse, vel?

Jeg har dynamisk IP, og kan fint poste på Sunsite

> For at løse problemet skal man blot være registreret hos
> SunSITE, så kan man poste uanset hvilken IP-adresse man kommer fra.

Men det er da sært, at nogle kan og andre bliver nødt til at registrere
sig, er det ikke?

Med venlig hilsen,
/Jakob Færch-Jensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-03 18:22

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Du har vel ikke tilfældigvis en internetforbindelse med en dynamisk
> IP-adresse, vel?

Jo, jeg vil ikke give 49 kroner om måneden for en fast, selvom det
ville være meget nemmere.

[snip]

> For at løse problemet skal man blot være registreret hos
> SunSITE, så kan man poste uanset hvilken IP-adresse man kommer fra. Se
> mere på <http://sunsite.dk/node/id/14>.

Det er jeg også. En enkelt gang forsøgte jeg endda at genregistrere
mig, for der kunne jo være gået et eller andet galt, men det hjalp
heller ikke.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-05-03 18:31

> Jeg har dynamisk IP, og kan fint poste på Sunsite

Det har som sådan ikke noget at gøre med om du har dynamisk IP eller
ej. Det kan blot forklare hvorfor det somme tider virker for Trine, og
somme tider ikke virker.

Det er reverse DNS der gør udslaget, og din udbyder har tydeligvis sat
reverse DNS op for de IP-adresser du får.

Vær i øvrigt opmærksom på at du forbryder dig imod SunSITE's
abonnementbetingelser når du ikke skriver under dit rigtige navn og
bruger en forfalsket emailadresse.

> Men det er da sært, at nogle kan og andre bliver nødt til at registrere
> sig, er det ikke?

Nej.

--
Jacob - www.bunk.cc
The idle man does not know what it is to enjoy rest.

Fra : Onkel Ond

Dato : 04-05-03 19:11

> Det har som sådan ikke noget at gøre med om du har dynamisk IP eller
> ej. Det kan blot forklare hvorfor det somme tider virker for Trine, og
> somme tider ikke virker.

Ok!

> Det er reverse DNS der gør udslaget, og din udbyder har tydeligvis sat
> reverse DNS op for de IP-adresser du får.

Ok -hvordan finder man ud af om udbyderen har det, og hvis ikke, hvordan
får man dem så til det? Det drejer sig om en opkobling via
firkantnet.dk...

> Vær i øvrigt opmærksom på at du forbryder dig imod SunSITE's
> abonnementbetingelser når du ikke skriver under dit rigtige navn og
> bruger en forfalsket emailadresse.

Ja, jeg bruger normalt TDC's newsserver, men da det handlede om SunSite
var jeg ikke klogere end at jeg tænkte det nok ville være bedst at poste
på deres server...
Iøvrigt er mit rigtige navn Jakob Færch-Jensen... :)

> Nej.

Det må du uddybe, den var lige kort nok til mig...

Med de venligste hilsner
Jakob Færch-Jensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-05-03 18:33

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Det er jeg også.

Men du bruger tydeligvis ikke dit login. Fra headerne på dit indlæg:

Så hjælper det jo ikke så meget at du har registreret dig

--
Jacob - www.bunk.cc
Stay together, drag each other down.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-03 19:15

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Men du bruger tydeligvis ikke dit login. Fra headerne på dit indlæg:

> Så hjælper det jo ikke så meget at du har registreret dig

Det har du da fuldstændig ret i. Argh, det er det man får ud af at
være doven og lade andre gøre arbejdet. Nu må jeg jo selv til at lære
hvordan jeg sætter gnus rigtigt op. Hints modtages gerne. :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-03 19:32

> [...]

> være doven og lade andre gøre arbejdet. Nu må jeg jo selv til at lære
> hvordan jeg sætter gnus rigtigt op. Hints modtages gerne. :)

Nu fik jeg det til at virke, men der må altså være en nemmere måde!
Det tager for lang tid og er for besværligt at skulle logge ind hver
gang man starter gnus.

Det jeg har gjort, er at jeg har tilføjet linjen:
(add-hook `nntp-server-opened-hook `nntp-send-authinfo)
i .gnus.el.

Men kan det ikke lade sig gøre at gøre det lidt nemmere.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-03 19:37

> [...]

> gang man starter gnus.
>
> Det jeg har gjort, er at jeg har tilføjet linjen:
> (add-hook `nntp-server-opened-hook `nntp-send-authinfo)

Og jeg har naturligvis en .authinfo, som skulle være sat rigtigt op,
altså:
machine sunsite.dk login news@trinekc.dk password XXXXXX

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-05-03 20:07

> Ok -hvordan finder man ud af om udbyderen har det, og hvis ikke, hvordan
> får man dem så til det?

Det slår man op med sit foretrukne program til at lave DNS-opslag. Jeg
plejer at bruge host(1) eller dig(1). Du kan sikkert også finde
diverse webdimser der kan sådan noget.

Hvis ikke det er sat op må man kontakte sin udbyder og bede dem sætte
det op.

> Ja, jeg bruger normalt TDC's newsserver, men da det handlede om SunSite
> var jeg ikke klogere end at jeg tænkte det nok ville være bedst at poste
> på deres server...

Jeg har ikke læst TDC's abonnementsbetingelser, så jeg ved ikke om du
forbryder dig mod dem, men du forbryder dig i hvert fald mod RFC1036.

> Det må du uddybe, den var lige kort nok til mig...

Hvad er det du vil have uddybet?

Har du reverse DNS i .dk så kan du både læse og poste uden at være
registreret, har du ikke reverse DNS i .dk, så skal du registrere dig
for at måtte poste.

Jeg vil fx skulle registrere mig for at kunne poste til SunSITE.dk, da
den maskine jeg poster fra ikke har reverse DNS i .dk.

Reverse DNS er i øvrigt bare en mapping af IP-adresser til hostnavne,
hvor "normal" DNS er en mapping den anden vej.

--
Jacob - www.bunk.cc
Last week's pet, this week's special.

Fra : Onkel Ond

Dato : 06-05-03 23:21

Jacob Bunk Nielsen skrev bl.a.:
En masse tekniker hokuspokus, som jeg ikke forstod så meget af. Men tak
alligevel :)

Ha' en fortsat dejlig uge

Mvh
Jakob Færch-Jensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-05-03 20:13

> [...]

> være doven og lade andre gøre arbejdet. Nu må jeg jo selv til at lære
> hvordan jeg sætter gnus rigtigt op. Hints modtages gerne. :)

Jeg kan se at du fandt ud af det. Jeg sparer mine hints (som nok
alligevel bare ville bestå af henvisninger til manualen :).

--
Jacob - www.bunk.cc
Everything ends badly. Otherwise it wouldn't end.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-03 20:18

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg kan se at du fandt ud af det. Jeg sparer mine hints (som nok
> alligevel bare ville bestå af henvisninger til manualen :).

Ja, men kan du forklare hvorfor den ikke læser .authinfo, men i stedet
spørger efter brugernavn og password? Det er lidt trælst, man har
ligesom nok at holde styr på af den slags i forvejen.

Fra : Jesper Harder

Dato : 04-05-03 19:49

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Og jeg har naturligvis en .authinfo, som skulle være sat rigtigt op,
> altså:
> machine sunsite.dk login news@trinekc.dk password XXXXXX

Tilføj

force yes