Hente Fødselsdage frem fra db
Fra : Kenneth Johansen

Dato : 04-05-03 13:33

Hey Ng,

Jeg har i tidernes godmorgen kvajet mig da jeg oprettede en Access DB,

Kvajerten består at hælde Jan, Feb, Mar osv osv ind i Db'en i stedet for
01,02,03 osv,

Nu sidder jeg og vil lave en Fødselsdags kalender ud fra det eksisterende
data der er i tabellen, og kan altså ikke lige lure hvad jeg kan gøre.

Det jeg helt precist vil er at liste dem der har fødselsdag i f.eks. april..

Er der en der vil være så rar at hjælpe mig, så vil jeg være meget
taknemmelig.

Mvh

Kjo

Fra : Sven Arne Steffensen

Dato : 04-05-03 15:14

Kenneth Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Kvajerten består at hælde Jan, Feb, Mar osv osv ind i Db'en i stedet for
> 01,02,03 osv,
>
> Det jeg helt precist vil er at liste dem der har fødselsdag i f.eks. april..

Noget i retning af
Forbind dig til Db.
Herefter:
SELECT Medlemmer.Fornavn, Medlemmer.Efternavn,Medlemmer.Fdag WHERE
Medlemmer.Fdag Like "Feb*"
ORDER BY Medlemmer.Fornavn;

Hilsen
Sven Arne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tom Jensen

Dato : 04-05-03 16:55

"Kenneth Johansen"

> [...]
> data der er i tabellen, og kan altså ikke lige lure hvad jeg kan gøre.
>
> Det jeg helt precist vil er at liste dem der har fødselsdag i f.eks.

Hvis du har stavet månedsnavnene konsekvent er der da ikke noget problem
i det. Jeg har en kundetabel (tblKunde) som bl.a. indeholder feltet
Foedselsdag
hvor fødselsdage findes på formen : xx-måned-år. F. eks. 5-maj-1900.
Når jeg så vil udsøge alle der har fødselsdag i april skriver jeg:

SELECT * FROM tblKunde WHERE Foedselsdag Like '%apr%';

Denne SQL sætning bruger jeg så som recordsource til et recordset
som jeg viser i en .asp side.

Du vil selvfølgelig bygge videre på den og oprette en variabel hvis indhold
er afhængig af dags dato. Du kan pille månedsnummeret ud af dags dato ved
hjælp af
Datepart() og så lave en SELECT CASE struktur til at finde månedens navn

intMaaned = DatePart("m", Date, vbUseSystemDayOfWeek, vbUseSystem)
Select Case intMaaned
Case 1: strMaaned = "Jan"
Case 2: strMaaned = "Feb"
Case 3: strMaaned = "Mar"
Case 4: strMaaned = "Apr"
Case 5: strMaaned = "Maj"
Case 6: strMaaned = "Jun"
' o.s.v

End Select

SQL sætningen vil så se sådan ud:

SELECT * FROM tblKunde WHERE Foedselsdag Like '%" & strMaaned & "%';

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 05-05-03 20:19

I er ganske simpelt for cool..

Mange tak for hjælpen.

Det er jo ikke så svært når bare man får lidt hjælp

Mvh

Kjo