Hvor gammel for at vaere fuldmyndig?
Fra : Kim Melchior

Dato : 03-05-03 22:42

Hvor gammel skulle man vaere i slutningen af 1600 tallet for ikk at
skulle have en vaerge i forbindelse med et skifte?

Jeg har en situation paa Bornholm i 1697 der giver de folgende
oplysninger:
1697. 29. Nov.
   Lars Larsen, 4. Vg. Rutsker.
   Dorthe Rasmusdatter. Laugv: Bror, Niels Rasmusen, Spedelgård, Aaker.
   7 søn.
   A: Rasmus Larsen, egen værge.
   B: Hans Larsen, egen værge.
   C: Anders Larsen, f. 1684. Værge: Toer Pedersen, Rutsker.
   D: Niels Larsen, f. 1686. Værge: Peder Hansen, Baggegård, Rutsker.
   E: Lars Larsen, f. 1689. Værge: Hans Svendsen, kirkeværge, Rutsker.
   F: Ohle Larsen, f. 1691. Værge: ”Bror”, Oluf Rasmusen,
Nylars.
   G: Jens Larsen, f. 1694. Værge: Hans Jensen, Rutsker.

Hvad jeg er ved at prove at etablere er hvor gamle de to aeldste
brodre er, og derefter se om jeg kan beregne ca hvornaar deres mor
Dorthe Rasmusdatter er fodt, da hun er en yngre soster afNiels
Rasmussen der er en af min kones direkte aner.

paa forhaand tak

Kim Melchior

Fra : Ivan jensen

Dato : 04-05-03 09:52

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dorthe Rasmusdatter er fodt, da hun er en yngre soster afNiels
> Rasmussen der er en af min kones direkte aner.

Ifølge Dansk kulturhistorisk opslagsværk indførtes i 1619 begrebet
'mindreårige' for personer fra 18-25 år. De skulle have en person som
kurator til at føre tilsyn med deres økonomiske dispositioner. Fuldmyndige
blev børnene stdigvæk som 18-årige.
Man er altså umyndig indtil det fyldte 18. år og derefter mindreårig indtil
det fyldte 25. år.
Jeg har ofte i skifter set, at de umyndige er repræsenteret ved en værge, og
de mindreårige ved en kurator.
Hvad der er tilfældet i dit skifte er alså lidt svært at fastslå, hvis er
ikke er angivet en kurator for de 2 ældste.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-03 11:12

On Sun, 4 May 2003 10:52:12 +0200, "Ivan jensen" <ij@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>Hvad der er tilfældet i dit skifte er alså lidt svært at fastslå, hvis er
>ikke er angivet en kurator for de 2 ældste.

Der er også en helt anden mulighed. De regler du nævner var jo en
markant ændring i forhold til tidligere. Siden vikingetiden havde
myndighedsalderen traditionelt ligget på 14 år; men i 1600-tallet
bliver den som du nævner sat markant op, hvorved Danmark kommer på
linie med det øvrige Europa.

Nu skal man nok regne med, at sådan en ændring ikke er slået igennem
fra den ene dag til den anden. Specielt på Bornholm, som dels lå
fjernt og dels var afstået til Sverige fra 1648-1658, har det sikkert
taget lang tid, før den nye myndighedsalder er slået igennem.

Jeg ved selvfølgelig ikke, om denne teori er rigtig; men når jeg
kigger på listen med de 7 sønner, så synes jeg en myndighedsalder på
14 ville virke naturlig. Så ville afstanden mellem børnene nemlig
kunne ligge på 2-3 år hele vejen igennem.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk