Line.
Fra : Thunder

Dato : 03-05-03 20:58

Hejza jeg har i lang tid bare brugt en ganske normal line men er nu kopmmet
i tanke om at jeg mulig vis vil prøve en Bedre line vilken er bedst og jvor
købes den.
Knæk og Bræk

Thunder

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-03 03:38

"Thunder" <kurtkk@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kopmmet
> i tanke om at jeg mulig vis vil prøve en Bedre line vilken er bedst og

Fireline fra Berkeley

Købes overalt. Enten på 110 m. ruller hos Bilka eller som "løsmeter" hos en
grejforhandler.

Fireline 0.17 mm. er et rimeligt bud på noget som dækker det meste fiskeri.
Jeg mener at brudstyrken befinder sig i omegnen af 10 kg.
Husk at dit hjul bør have krydsoplæg, da du i modsat fald kommer til at
bruge mere tid på at redde line ud end på selve fiskeriet.

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-05-03 08:47

On Sun, 4 May 2003 04:38:08 +0200, "Mogens Christensen" <ingen> wrote:

> [...]
>Husk at dit hjul bør have krydsoplæg, da du i modsat fald kommer til at
>bruge mere tid på at redde line ud end på selve fiskeriet.

Den er udemærket til spinnefiskeri over 10 gram, men hvis du, som jeg
går med meget småt grej ( jeg går med en 4,6" stang og max 6 gram ) så
er fireline 0.17 for stiv. Den lægger sig ikke stramt nok på spolen,
fordi at agnen ikke giver nok modstand i vandet, tror jeg.
Så jeg bruger en 0.16 Ron Thompson Dynasoft.
Men jeg har tænkt mig at prøve fireline i 0.10, det kan være den kan
lægge sig lidt strammere på spolen. Jeg har kun prøvet 0.17.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Michael

Dato : 04-05-03 11:29

> [...]
> er fireline 0.17 for stiv. Den lægger sig ikke stramt nok på spolen,
> fordi at agnen ikke giver nok modstand i vandet, tror jeg.

Jeg bruger FireLine 0.12 med brudstyrke på 6,8 kg og den har jeg ikke
problemer med ved spinnefiskeri med 4-5 gram. Den line skal jeg ha en meget
god grund til at kasere, før jeg kunne finde på at købe en anden type!

Brudstyrken mener jeg er rigeligt til det meste fiskeri... En stor fisk kan
sagtens hives ind med den... Hvis det kniber - så er det sq altid godt med
noget spænding, når der kun er spoleknuden tilbage at holde i... : ) Men har
dog ikke været ude for at en fisk har revet alle 110 metre af spolen?

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-05-03 12:18

On Sun, 4 May 2003 12:29:04 +0200, "Michael" <currant@mail.dk> wrote:

>Jeg bruger FireLine 0.12 med brudstyrke på 6,8 kg og den har jeg ikke
>problemer med ved spinnefiskeri med 4-5 gram. Den line skal jeg ha en meget
>god grund til at kasere, før jeg kunne finde på at købe en anden type!

Så prøver jeg Fireline 0.10 næste gang jeg køber line.
Kender du noget til Whiplash pro?
Den har jo en meget højere brudstyrke, men er den så også meget
stivere?
Der er en 0.06 med en brudstyrke på 10,6 kg, man skulle tro at det var
ståltråd

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Michael

Dato : 04-05-03 16:00

> [...]
> stivere?
> Der er en 0.06 med en brudstyrke på 10,6 kg, man skulle tro at det var

Huuhh, det var noget af en brudstyrke... Jeg har aldrig hørt om det før og
lavede en søgning på google, men uden held... Hvis du kan finde link til
dette er jeg da interesseret... Men nu er vi vel også snart dernede hvor man
ikke behøver en tyndere line - jeg synes ihvertfald at FireLine 0.12 er
tyndt nok...

Når jeg skriver at jeg fisker med 4-5 gram, så er det somregel spinnere -
disse har jo lidt mere modstand i vandet end f.eks. blink... Men jeg har da
fisket med en 7 gram Tasmanian Devil uden problemer... Det var 0.12 ikke for
stift til...

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-05-03 20:37

On Sun, 4 May 2003 16:59:39 +0200, "Michael" <currant@mail.dk> wrote:

>Huuhh, det var noget af en brudstyrke... Jeg har aldrig hørt om det før og
>lavede en søgning på google, men uden held... Hvis du kan finde link til
>dette er jeg da interesseret...

Det er en Tysk side, men det er i det nye katalog fra berkley.

0.06-10,6 kg
0,10-14,1 kg
0,17-21,7 kg
0,21-26,4 kg
1,24-37,8 kg
0,28-46,9 kg
så det er noget der holder
Jeg tror også jeg skal have en 0,21 på det ene af mine havhjul.

https://ssl.kundenrechner.net/public/shop/51ac95fd0314813b1f785c9d61413480/2058/cshartdetails.php?cshArtKat=4&cshArt01Nr=1434&cshArtGp=4

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-05-03 20:46

> [...]

>fisket med en 7 gram Tasmanian Devil uden problemer... Det var 0.12 ikke for

Jeg bruger hovedsagligt små blink og pirke, og dem er der ikke meget
modstand i, men jeg har lige været ude i mosen efter lidt gedder ( nej
jeg fik ikke nogen fisk ), og der fiskede jeg med 7 grams spinner og
små flydende Rapala wobler på en 0,17 Spiderwire, og der var heller
ingen problemer.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Thunder

Dato : 04-05-03 20:14

Hvad mener i med kryds oplæg.....?
Hvh Thunder.

Knæk og Bræk

Mogens Christensen <ingen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb47d0f$0$52202$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-03 04:16

> Hvad mener i med kryds oplæg.....?

Det er et bestemt system, som jeg mener Shimano har opfundet(?), hvor armen
på hjulet bevæger sig op og ned med forskellige hastigheder, alt efter
hvilken retning den lægger linen på selve spolen. Du kan sagtens rulle
FireLine op uden krydsoplæg - problemet opstår når du skal kaste og linen
ligger forkert.

Mogens

Fra : *¨* Kent *¨*

Dato : 05-05-03 06:25

On Mon, 5 May 2003 05:16:08 +0200, "Mogens Christensen" <ingen> wrote:

> [...]
>hvilken retning den lægger linen på selve spolen. Du kan sagtens rulle
>FireLine op uden krydsoplæg - problemet opstår når du skal kaste og linen

"Krydsopläg" innebär bara att linan läggs i kryss när den läggs på
spolen, så att den inte skär ner i lagren under. Och det finns på alla
moderna fiskerullar, oavsett fabrikat.

Fra : Thunder

Dato : 05-05-03 22:28

Har lige tjekket alle mine hjul. Det de gør er når man drejer rundt på dem
flytter spolen sig op og ned og linen vil blive spundet pænt på hele vejen
op og ned igen. Jeg har ron thomson og daiva hjul. Håber at i kan fortælle
mig om det virker med den line eller ej. Jeg er lidt træt så jeg forstår
ikke rigtig hvad der menes med de svar som er blivet sendt.

Knæk Og Bræk Thunder
Mogens Christensen <ingen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb5d779$0$89541$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-03 04:31

"Thunder" <thunder2000@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig om det virker med den line eller ej. Jeg er lidt træt så jeg forstår
> ikke rigtig hvad der menes med de svar som er blivet sendt.

Når linen rulles op skal den krydse den sidste "runde" der blev rullet op.
Det må ikke ligge oven i hinanden i samme retning. Hvis du strammer linen
meget vil den bore sig ned i det du allerede har på spolen, når du ikke har
krydsoplæg. Hvis det er ældre hjul, du har, er det ret sandsynligt, at de
ikke er anvendelige. Hvis du er i tvivl, kan du måske tage dem med til
grejforhandlere, hvis du vil købe din nye line hos sådan en.

Mogens

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 05-05-03 07:47

Fireline var den første superline der kom frem, og var ikke flettet. Derfor
flosser den en del. De nyere liner, også dem fra Brkley, er alle flettede.
Jeg mener at fireline var første generation af disse svuppeliner, og er
blevet overhalet senere.

Desuden kan man ikke regne med tykkelsen på linerne. De har målt dem så de
bliver så små som muligt. Men en 0,12 superline fylder som en 0,15 nylonline
eller mere.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse