Matrikelnumre
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-05-03 19:29

Kan tællingskommissærerne i folketællingerne have skrevet forkert to
tællinger i træk? Eller kan de have haft en liste, de ikke kunne læse?
Eller har den sidste skrevet af efter den første?

Jeg har matrikelkort over Varpelev. En bestemt gård (Aagaarden) har på
to forskellige matrikelkort fra 1799 og et udateret kort
matrikelnummer 19 eller 19a. Men i folketællingerne 1916 og 1921 er
gården angivet som matrikel 14a. I Mostrups vejviser (som jeg ikke
altid tror helt på) står gården også i dag som matrikel 19a.

Jeg ved 100%, at det er Aagaarden, for jeg kender dens slægt, som bor
der nu. Den nuværende ejer er datter af et af børnene, der står som
boende i husstanden i 1916 og 1921. Og husfaderen og husmoderen er den
nuværende ejers mormor og morfar. Slet ingen tvivl om det.

Nu kunne det strengt taget være ligegyldigt med et enkelt
matrikelnummer, men hvad skal jeg så tro om resten? Jeg forsøger at
stedfæste specielt gårdene ved hjælp af matrikelnumrene.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-05-03 17:05

Hej Kirsten!
Vi fik en ny matrikel i 1844, hvor mange huse og gårde fik nyt
matrikelnummer. Du kan derfor ikke følge en gård tilbage til 1600-tallet ved
hjælp af et matrikelnummer.
Der var også en ny matrikel i 1664 og 1688.

med venlig hilsen
Bodil Madsen