sprit/alkohol fremstilling
Fra : klaus nielsen

Dato : 03-05-03 18:46

hvordan laver man alkohol det er rent nok til at man kan have en flamme
eller en lille motor til at køre på det
methanol eller også det der svarer til husholdningssprit
kan man brygge det på have affald og forskelligt andet organisk affald ??
på forhånd tak
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk

Fra : SvenP

Dato : 03-05-03 19:10

Du laver nemmest alkohol med vand, gær og sukker. Med det kan du opnå an
alkohol% på ca 16%.
For at det kan brænde skal det derefter destilleres (det må man ikke bare
lige gøre, så kommer told og skat efter dig) du skal nok op på omkr 40% før
det brænder. Hvis du vil have en motor til at køre på dit produkt, skal du
nok endnu højere op i alkohol%. Det er ved de høje %'er det især kan blive
en farlig affære, hvis de brandfarlige dampe slipper ud og kommer i
forbindelse med varmekilden.
Smagsstoffer kan købes i Matas.

Mvh. Sven

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-05-03 19:10

"SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Smagsstoffer kan købes i Matas.

Hvordan harmonerer de med methanol..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : SvenP

Dato : 03-05-03 19:17

Han spørger også om det der svarer til husholdningssprit.
Hvordan læser du det?

Mvh. Sven

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-05-03 20:26

"SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan læser du det?

Som han også ville anvende methanol .... i motoren...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : klaus nielsen

Dato : 03-05-03 21:56

> Som han også ville anvende methanol .... i motoren...

pyt med smagen jeg har ikke tænkt mig at drikke det..
methanol eller husholdningssprit var bare de to slags sprit jeg lige kunne
huske.. jeg vil mene at motorer kan køre på begge tyber hvis det bare er
rent nok ( nogenlunde fri for vand)
hele ideen med det er, at folk ævler løs om energikrise osv. men vi er
overdynget med energi.. som mange bare smider på affaldspladsen .. men det
er ret upraktisk at fyre med vissent græs og nedfaldne grene.. det ville
være nemmere hvis man kunne smide det i en stor takn og lave sprit ud af
det. så kunne det være på lager til man får brug for energien. den manglende
energi i haven i form af gødning, vil delvis kunne dækkes af vores kloak
affald.. (lort og pis )
det vil kræve en meget stor have at dække ens energi behov 100% men det
kunne dække et XX antal procenter af feks ens el forsyning, hvis man brændte
spritten af i en motor og lod den trække en lille generator. og motorens
spildvarme kunne give en del af husets varme..resten kan i selv regne ud

klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : zigge

Dato : 03-05-03 22:25

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> pyt med smagen jeg har ikke tænkt mig at drikke det..

God dreng

> methanol eller husholdningssprit var bare de to slags sprit jeg lige kunne
> huske.. jeg vil mene at motorer kan køre på begge tyber hvis det bare er
> rent nok ( nogenlunde fri for vand)

Det er ikke noget problem at destilere til ca 97% med en
destilationskolonne, du kan finde princippet beskrevet masser af steder på
nettet hvis du kikker efter noget med råoliedestilation er olierafinaderier.
Fidusen er at man recirkulere destilatet til det har en ganske bestemt
temperatur. Det er ca 78 grader for sprit.

< snip >
> [...]
> spritten af i en motor og lod den trække en lille generator. og motorens
> spildvarme kunne give en del af husets varme..resten kan i selv regne ud

Det der er "gærbart" i organisk materiale er celulosen, dvs. plantefibrene
og cellemembranerne, celulose er faktisk et sukkerstof. Problemet består i
at omdanne celulosen til noget gæren let kan spise...
Hvis man bruger rent stødt melis (sukker fra en pose) mener jeg så vidt jeg
husker at man teoretisk kan få ca 3,5 liter alkohol ud af det pr. Kg? Hvis
det holder får du i bedste fald 3,5 ton = 4400 liter alkohol pr. ton
celulosefibre!!!
Det lyder ret vildt, men det kan være at der er andre herinde der er mere
vidende end jeg på området?

Mvh
//zigge

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 05-05-03 12:15

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse
snip...
> Hvis man bruger rent stødt melis (sukker fra en pose) mener jeg så vidt
jeg
> husker at man teoretisk kan få ca 3,5 liter alkohol ud af det pr. Kg?

Det lyder lige lovlig voldsomt....

En lille hurtig regner siger at et mol melis bliver til 2 mol glucose som
bliver til 4 mol ethanol. Molmassen af "melis" er 358g/mol så:

1000/358*4 = 11,17 mol ethanol/kg melis, som så igen bliver til 514g eller
642ml.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-03 06:30

klaus nielsen skrev:

>hele ideen med det er, at folk ævler løs om energikrise osv. men vi er
>overdynget med energi.. som mange bare smider på affaldspladsen ..

Alkohol er næppe et smart mellemtrin. Det skal jo destilleres ved
en energikrævende proces. De eksperimenter jeg kender til, lader
affaldet gære så der dannes gas der kan brændes direkte af.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-05-03 12:40

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> pyt med smagen jeg har ikke tænkt mig at drikke det..

Methanol smager direkte modbydeligt og er du allergisk, resikerer du at
blive blind...

> methanol eller husholdningssprit var bare de to slags sprit jeg lige kunne
> huske.. jeg vil mene at motorer kan køre på begge tyber hvis det bare er
> rent nok ( nogenlunde fri for vand)

Methanol anvendes i i forbrændingsmotorer den dag i dag (hvilket du sikkert
ved i forvejen).

Visse typer dragsters brænder methanol og nogle af os som "leger" med
modelmotorer, anvender methanol i "stor" stil til disse. (jeg har da selv 25
liter stående...forsvarligt opbevaret til brug for samme)...)

Jeg mener at huske at "vores" methanol holder en renhed på ca. 95 til 96 %
.... resten er vand.

Dette vand er naturligvis en katalysator for korrosion og iblander du
nitromethan i brændstoffet, skal du smøre og eftersmøre godt for at modvirke
korrosionen, da nitromethan er et endog meget virksomt opløsningsmiddel.

Held og lykke med de evt. videre forsøg...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : medic!

Dato : 04-05-03 13:13

--KLIP--

> Methanol smager direkte modbydeligt og er du allergisk, resikerer du at
> blive blind...

Hører nok til i dk.videnskab.sundhed, men såhut jeg hvisker så har det intet
med allergi at gøre. Når leveren nedbryder methanol dannes der er ret giftig
intermediær metabolit som nedbrydes langsomt. På hospitalerne bruger man
faktisk sprit til at forhindre for hurtig nedbrydelse af methanol i kroppen
og derved ophobning af denne giftige metabolit. Dvs. hvis du drikker
methanol og bliver indlagt giver lægerne dig en ordentlig koger på og lader
dig dampe ganske langsomt af mens du koger :) I øvrigt så ja det smager
forfærdeligt, men det synes jeg nu også ethanol gør rent :)

mvh

Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-05-03 13:21

"medic!" <XjabocsX@sol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
lader
> dig dampe ganske langsomt af mens du koger :)

Da jeg ikke er mediciner, må jeg hellere spørge min genbo om jeg har taget
fejl mht. allergien.

I tidernes morgen har der ellers været utallige (i pressen) historier om
finnere som netop er blevet blinde af at drikke træsprit.

> I øvrigt så ja det smager
> forfærdeligt, men det synes jeg nu også ethanol gør rent :)

Det har du så evigt ret i, men diverse smagsstoffer og fortyndingsgrader kan
naturligvis råde bod på dette..;)

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-05-03 22:46

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev
i en meddelelse news:3eb505b3$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I tidernes morgen har der ellers været utallige (i pressen) historier
om
> finnere som netop er blevet blinde af at drikke træsprit.

Ja, men man skal ikke have en allergi for at risikere dette.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-05-03 22:47

KLIP

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-05-03 21:38

> [...]

> I tidernes morgen har der ellers været utallige (i pressen) historier om
> finnere som netop er blevet blinde af at drikke træsprit.

Også nordmænd og personer tilhørende homo sapiens kan blive
blinde af overindtag af metanol/træsprit.

Det er en smagssag - det er i øvrigt meget vanskeligt at smage forskel
på, om der er metanol eller ætanol-forurening i drikkevarer.

> Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil
> Foreningens hjemmesider:
> http://www.dkfritidbil.dk

Tak for indbydelsen - efter sigende skulle man blive en bedre
bilist med en lille ætanol-ansats. Er det korrekt?

Per A. Hansen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-03 22:40

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for indbydelsen - efter sigende skulle man blive en bedre
> bilist med en lille ætanol-ansats. Er det korrekt?

Velbekomme ---- godt nok er genbo ekspert bl.a.i det område (plastisk
kirurgi), men om eks. urin/blæreskyllevæske skulle være medvirkende til
det.... det ved jeg ikke...))

Om indtagelse af 'DuraPrep Hibitanesprit' i passende mængder, inden der skal
føres automobil, skulle gøre man bliver en bedre bilist, tror jeg ikke
......... men kørslen vil garanteret blive meget mere underholdende...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-05-03 21:30

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en meddelelse news:3eb6da3c$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]

> føres automobil, skulle gøre man bliver en bedre bilist, tror jeg ikke
> ........ men kørslen vil garanteret blive meget mere underholdende...

Sikkert - det var også ment som en joke i den del af
tråden, der løb i en anden retning end spørgsmålet.
"Man kører bedst med en lille blæser på" - vist nok
en af J. Ryg / Kjeld Petersen m.fl. sikre vittigheder.

Stoffet har da dokumenteret sundhedseffekt
hos voksne - indtil ca. 21 genstande/uge.
Men det er derimod ikke det optimale stof til
iblanding i benzin - her er metanol langt bedre.
Det er min pointe.

Per A. Hansen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-05-03 21:36

> [...]

> "Man kører bedst med en lille blæser på" - vist nok
> en af J. Ryg / Kjeld Petersen m.fl. sikre vittigheder.

O.k. .. jeg opfattede heller ikke dit indlæg som andet end en vits..

> Men det er derimod ikke det optimale stof til
> iblanding i benzin - her er metanol langt bedre.
> Det er min pointe.

O.k. ..men anvender man ikke methanol rent som brændstof i biler...?

Jeg mener kun man blander "sprit" i benzinen for nemmere at fjerne et evt.
vandindhold i tanken samt modvirke iskrystaller i karburatoren om
vinteren... er det ikke rigtigt..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-05-03 14:30

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en meddelelse news:3eb81c9c$0$48905$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k. ..men anvender man ikke methanol rent som brændstof i biler...?

Metanol anve4ndes vistnok kun i motorsporten, hvor det
meget høje oktantal gør det muligt med et meget
stort kompressionsforhold.
Ren metanol har en lille brændværdi, ved at blande det i benzin
forbedres oktantallet - og der spares fossil energi.

> Jeg mener kun man blander "sprit" i benzinen for nemmere at fjerne et evt.
> vandindhold i tanken samt modvirke iskrystaller i karburatoren om
> vinteren... er det ikke rigtigt..?

Det er korrekt - vi anvender ren sprit til at fjerne vand.
Og det er netop problemet med anvendelse af etanol i
større mlngder, det skal destilleres ret kraftigt så det kun
indeholder minimale vandmængder - hvilket fordyrer varen.
Det er navnligt på dette område, hvor metanolen er bedre.

Formålet med alkoholtilsætning skulle dog være at spare på
de fossile brændsler, hvilket navnlig Brazilien har gjort via
lovgivning - de har en masse sukkerrørsaffald, der er egnet til
formålet. Det bruges ofte som et lysende eksempel, men det
kan ikke sammenlignes med vore forhold - sukkerrrør udnytter
solenergien langt mere effektivt end vore kulturplanter
( ca. 8% mod 2% af sollysets energi udnyttes áf fotosyntesen) .

Jeg tror ikke at isopropanol er en god ide - men jeg ved for
lidt om den som brændstof mht. oktantal, flammepunkt etc.

Per A. Hansen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-05-03 15:34

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror ikke at isopropanol er en god ide - men jeg ved for
> lidt om den som brændstof mht. oktantal, flammepunkt etc.

Mig bekendt kaldes isopropanol også 'Karburatorsprit'...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-03 10:52

Per A. Hansen skrev:

>Tak for indbydelsen - efter sigende skulle man blive en bedre
>bilist med en lille ætanol-ansats. Er det korrekt?

Nej, det er noget sludder når man siger det generelt. Men der
findes faktisk mennesker der kører bedre efter indtagelsen af en
pils eller to. Det er undersøgt (men ved dog ikke hvor
videnskabeligt).

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-05-03 10:58

> Nej, det er noget sludder når man siger det generelt. Men der
> findes faktisk mennesker der kører bedre efter indtagelsen af en
> pils eller to. Det er undersøgt (men ved dog ikke hvor
> videnskabeligt).

Er det ikke bare et spørgsmål om at de i helt ædru tilstand er for anspændte
og nervøse? Man må jo håbe at det gælder for et fåtal.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-03 11:36

Jakob Nielsen skrev:

>Er det ikke bare et spørgsmål om at de i helt ædru tilstand er for anspændte
>og nervøse?

Jo, det er oplagt at udlægge det sådan, men det er ikke undersøgt
mig bekendt.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-05-03 20:29

medic! :
> [...]
giftig
> intermediær metabolit som nedbrydes langsomt.

Methanol nedbrydes til methanal (=formaldehyd i vandig opløsning) og
methansyre (=myresyre). Nethinden er følsom over for methansyre, og derfor
kan indtagelse af træsprit føre til blindhed.
Processerne svarer til omdannelse af ethanol, der omdannes til ethansyre (en
svagere syre end methansyre).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-05-03 22:24

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kan indtagelse af træsprit føre til blindhed.
> Processerne svarer til omdannelse af ethanol, der omdannes til ethansyre

Hjertelig tak for informationen.

Jeg havde ellers spurgt min genbo (godt nok kun en kirurg) om det. Hun
skulle lige hjem og slå det op for en sikkerheds skyld..

Så jeg må tage til efterretning .... det har intet med allergi at gøre.

PS: Kan det ikke give hjerneskade også..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : zigge

Dato : 03-05-03 22:09

"SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk> wrote in message

> Du laver nemmest alkohol med vand, gær og sukker. Med det kan du opnå an
> alkohol% på ca 16%.

Najaaa. Hvis man gider vente lidt længere kan man faktisk komme op på ca 21%
før gæren dør af skrumpelever Men det er ikke helt ved siden af at den
optimale tid/procent ligger på ca 16%

> [...]
> nok endnu højere op i alkohol%. Det er ved de høje %'er det især kan blive
> en farlig affære, hvis de brandfarlige dampe slipper ud og kommer i

Det er jo heller ikke det store problem, hvis man bruger el til opvarmningen
vel? Desuden er trykket helt atmosfærisk og iltfrit inde i kedlen, hvorefter
man kondensere alkoholdampene.

> Smagsstoffer kan købes i Matas.

Hvordan kan du opfordre til den slags :-/ Det er livsfarligt at drikke
metanol! Det med at man bliver blind af det - er kun når man overlever...
Hvis ikke man har check på gæringsprocessen og er sikker på at det ikke
bliver til metanol, skal man holde sig langt fra at eksperimentere med
smagsprøver.
Derfor vil jeg også opfordre til at der ikke er nogen der giver gode råd om
det her. Hvis ideen med en motor er et skalkeskjul for at brygge drikkevare
må manden selv finde ud af det - Efter min mening...

Angående spørgsmålet om køkkenaffald ol. kan bruges, så tror jeg det er
begrænset hvad man kan få ud af det ved gæring da det er sukker gæren
omdanner til sprit under iltfrie forhold. Desuden er gær ret ømfindligt
overfor de konserveringsmiddler der er i madvare.
Et mere realistisk forsøg ville være at lave metangas (naturgas) ud af
affaldet. Men her må du søge råd hos andre end mig...

Mvh
//zigge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-05-03 19:02

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3eb4003b$0$72348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> methanol eller også det der svarer til husholdningssprit
> kan man brygge det på have affald og forskelligt andet organisk affald ??

Glem alt om gæring til ethanol - eller omdannelse
til metanol, der kræver en del teknik, hvis det skal
løses effektivt.
Det er rigtigt som Sven nævner, det er ulovligt at
destillere ætanol fra - men man kan så i stedet fryse
det ud - det er billigere, mere effektivt og
mindre ulovligt ( metoden duer måske ikke til andet
end komsumformål?)

Det nemmeste, billigste og mest lovlige metode er at producere
metan - altså etablere et biogasanlæg.
Du kan se adskillige anlæg i større format langs de tyske
motorveje, hvor store membraner dækker over store
affaldsbjerge - her produceres metan i nogen stil.

Alt i alt må man sikkert konstatere, at anvendelse af
fossil brændsel er endog meget konkurrencedygtigt -
endda med diverse afgifter, skatter, moms på afgifterne
og skatterne etc. En del af disse afgifter kan man så glæde
sig over bliver anvendt til gode formål.

Per A. Hansen

Fra : Jimmy

Dato : 04-05-03 20:37

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Det er rigtigt som Sven nævner, det er ulovligt at
> destillere ætanol fra - men man kan så i stedet fryse
> det ud - det er billigere, mere effektivt og
> mindre ulovligt

Kan man gradbøje lovligheden af at destillere alkohol?

> ( metoden duer måske ikke til andet
> end komsumformål?)

Tvivler - Alkoholprocenten bliver lav og urenheder som smagsstoffer ryger
med over.

Mvh
Jimmy

Fra : zigge

Dato : 04-05-03 21:36

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

frysedestilation....

> Tvivler - Alkoholprocenten bliver lav og urenheder som smagsstoffer ryger
> med over.

Tricket er at bruge en røremasine og en fryser
Man sætter røremaskine med mæsken ned i fryseren, når vandet fryses bliver
det til det man kender som slosh-ice, eller fine iskrystaller med sprit
indimellem. Nu tager man så og filtrere, simpelt og ganske effektivt.
Men korrekt nok så smutter alle de uheldige smagsstoffer med over.
Skal det være rigtigt effektivt må man bruge en ionbytter.

Mvh
//zigge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-03 08:19

Jimmy skrev:

>Kan man gradbøje lovligheden af at destillere alkohol?

Nej, men mon ikke Per har hæftet sig ved ordet "destillere" og
tror at det er lovligt at rense den med andre metoder. Det er det
ikke. Rensningen er ulovlig uanset metoden.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-05-03 21:32

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:iZdta.119$qv1.59@news.get2net.dk...

> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Kan man gradbøje lovligheden af at destillere alkohol?

Nej - i loven står det er ulovligt at destillere - der står
derimod ikke noget om udfrysning ( såvidt jeg ved).
Man må heller ikke gære importerede frugter ( herunder rosiner,
som er udmærkede til formålet), men gerne danske.
Men det er et sidespring.

> Tvivler - Alkoholprocenten bliver lav og urenheder som smagsstoffer ryger
> med over.

Smagsstofferne skulle gerne med, det er dem, der giver karakteren.
Men spørgsmålet gik på alkohol til energiformål, her er de nævnte
stoffer vel indifferente ( hmm, du oversætter vel ikke spørgsmålet til
komsumvaren ætanol - fyda, da !)

( Jeg har prøvet engang som forsøg - efter opskrift i en vinbog - det
går faktisk lettere end destilleringen - smagen var herlig efter
min egen mening - jeg var noget uforstående over andres mindre
gode smag for varen - det viste sig at være alm. brødnid ;)"

Per A. Hansen

Fra : Jimmy

Dato : 05-05-03 22:28

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Kan man gradbøje lovligheden af at destillere alkohol?

Det kaldes frysedestillation og indgår naturligvis på lige linie med andre
destillationsformer og er således ulovligt.

> Tvivler - Alkoholprocenten bliver lav og urenheder som smagsstoffer ryger
> med over.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med ovenstående, men vi er vel enige om,
at frysedestillation ikke egner sig til energiformål, da den destillerede
alkohol vil indeholde smagsstoffer, som vil forringe brændbarheden af
alkoholen.

Mvh
Jimmy

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-05-03 21:42

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:lHAta.3066$%v1.1375@news.get2net.dk...

> [...]

> Det kaldes frysedestillation og indgår naturligvis på lige linie med andre
> destillationsformer og er således ulovligt.

Du har uden tvivl ret - ( så er der en vinbog, der bør opdateres )

> [...]
> at frysedestillation ikke egner sig til energiformål, da den destillerede
> alkohol vil indeholde smagsstoffer, som vil forringe brændbarheden af

Smagsstofferne var møntet til en bemærkning, der vist gik på
komsumvaren.
Vi er enige i, at metoden ikke egner sig til energiformål.

Problemet med ætylalkohol i benzin er at den indeholder
vand - den skal faktisk være næsten vandfri, hvis blandingen skal
have en rimelig kvalitet.
Destillering er ikke en optimal metode til brændstofformål, men
der er udviklet bedre metoder, så måske får ætanol en vis
betydning som drivmiddel.

Per A. Hansen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-05-03 21:51

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Destillering er ikke en optimal metode til brændstofformål, men
> der er udviklet bedre metoder, så måske får ætanol en vis
> betydning som drivmiddel.

Kan man køre på ren isopropanol og er det billigere at fremstille end ætanol
(jeg mener at isopropanol er et biprodukt i oliindustrien)...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Per A. Hansen

Fra : Rado

Dato : 07-05-03 20:26

On Sun, 4 May 2003 20:02:25 +0200, "Per A. Hansen"
<xxper.hansen@get2net.dk> wrote:

>Det nemmeste, billigste og mest lovlige metode er at producere
>metan - altså etablere et biogasanlæg.

Eller hvad med den her metode:

http://www.discover.com/may_03/gthere.html?article=featoil.html

--