Advarsel om farlige skydebaner
Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 08:00

Kære sejlervenner

Som mange af jer sikkert allerede ved, blev en lystbåd i sommeren 2002
beskudt, da den passerede tæt forbi Mandehoved på Stevns.
Kuglerne kom fra en hjemmeværnsskydebane, der hverken er aftegnet på
søkortet eller anført i "Efterretninger for Søfarende".

Denne rystende oplevelse fik bådens ejer til at undersøge ikke bare
denne skydebane, men også de mange andre tilsvarende baner rundt
omkring i landet.
Resultatet var skræmmende - det viste sig at sikkerheden var
alarmerende ringe, og at gældende regler konsekvent blev tilsidesat.

Der er derfor al mulig grund til kraftigt at advare mod disse baner og
oplyse om de sejlende om deres beliggenhed, så det kan undgås at andre
uforvarende sejler ind i en livsfarlig kugleregn.

Jeg har i samarbejde med ejeren af båden, der blev beskudt ved
Mandehoved, udarbejdet en internetside hvor du kan se banernes
nøjagtige beliggenhed, og læse mere om hvordan du bør forholde dig,
hvis du skal passere en af disse baner.

Du finder siden på denne URL: http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/

--
_/) _/) _/)

Venlig hilsen -og ønsket om god vind og sikker sejlads i den nye sæson

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 03-05-03 09:20

"Lars Poulsen" <lpolp@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lars Poulsen
>
> -se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk
> Denne sag er jo ganske enkelt en skandale..
Omtalte lystsejler har ganske tilsidesat alle regler om godt sømandskab,
idet han ikke har erkendt skydebanens afmærkning, og reageret herefter.
Man har INTET at gøre i et fareområde.
Faktisk overtræder han gældnde lov ved at sejle som han har gjort.

Skydebaner med fareområde over søen er altid afmærket med rød kugle eller
stroboskoblys fra een time før skydningens påbegyndelse, og det påhviler
skipper at sejle uden om. Ved uden om forstås en afstand på 2700 meter, som
er fareområdet for håndvåben.

For en del år siden var jeg ude for en tilsvarende sag. (1978) Her blev
sejleren idømt en bøde på 2300,- for at have besejlet fareområdet.
(forøvrigt samme bane, mandehoved)
Det er vel alene fordi landkrabben har hylet højt nok i pressen, at han har
undgået samme skæbne?

Hjemmesiden er et godt initiativ, men en del af indholdet tjener jo
udelukkende som undskyldning for det udviste dårlige sømandsskab, ligesom
den røber ukendskab til gældende love og regler for skydebaner og deres brug
og afmærkning.
Der findes, for hver enkelt bane, en detailleret instruks for banens brug.
Herunder afmærkningen af denne. Det er, i følge loven, vores pligt som
sejlere, at undgå at besejle fareområder..!!

Bortset fra dette, er det mig ubegribeligt, at godkendte skydebaner ikke er
aftegnet i vore søkort, samt at love og regler for disse tilsyneladende ikke
er fast pensum i duelighedsbeviset.

Til slut: Instruks for banens brug er i dette tilfælde ikke overholdt, på
grund af defekt pejleapparat. Beklageligt, men den slags kan ske, ligesom
det kan ske, at en GPS går ned. Netop derfor er det vigtigt, at vi som
sejlere også er vores ansvar bevidst, og følger gældende love og sejler uden
om fareområder.

Heldigvis skete der ikke skade på noget som helst, og jeg anser den megen
blæst der er rejst af landkrappen som et forkælet menneskes overreaktion i
forsøget på at bortforklare egen grov forsømmelighed.

MVH
Egon

Fra : Peter Unold

Dato : 03-05-03 10:57

Hej

On Sat, 3 May 2003 10:19:49 +0200, "Egon Stich" <stich@get2net.dk>
wrote:
[...]
> [...]
>skipper at sejle uden om. Ved uden om forstås en afstand på 2700 meter, som
Men værdien af disse visuelle advarselssignaler er naturligvis
begrænset på dage med dårlig sigtbarhed.

[....]
>Der findes, for hver enkelt bane, en detailleret instruks for banens brug.
>Herunder afmærkningen af denne. Det er, i følge loven, vores pligt som
>sejlere, at undgå at besejle fareområder..!!
Kan du henvise til et sted hvor man kan se disse instrukser?

[...]
>Til slut: Instruks for banens brug er i dette tilfælde ikke overholdt, på
>grund af defekt pejleapparat. Beklageligt, men den slags kan ske, ligesom
>det kan ske, at en GPS går ned.
Jeg kender ikke til sagen, men det kan undre mig hvis hjemmeværnet
ikke overvåger området ved at udstationere folk med kikkerter.

med venlig hilsen
Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 03-05-03 12:35

"Peter Unold" <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
KLIP:
> Hej
> Men værdien af disse visuelle advarselssignaler er naturligvis
> begrænset på dage med dårlig sigtbarhed.

Rigtigt.
Det er derfor instruks for banens brug kræver mindst sigtbarhed i
fareområdets udstrækning..!! I modsat fald må der ikke skydes.
Så det argument bygger på ukendskab til de reelle forhold.

> Kan du henvise til et sted hvor man kan se disse instrukser?

Findes på enhver skydebane. Dit lokale hjemmeværnsdistrikt eller den lokale
skytteforening vil sikkert hellere end gerne være dig behjælpelig med et
exemplar.
Men de er forholdsvis simple. De vigtigste:
Der er angivet en vinkel, der angiver sidebegrænsningerne for fareområdet.
Der er angivet en afstand, som regel 2700 meter som længden på fareområdet.
Forskellige baner har forskellige måder at angive vinkel og afstand på for
posten.

> [...]

> Jeg kender ikke til sagen, men det kan undre mig hvis hjemmeværnet
> ikke overvåger området ved at udstationere folk med kikkerter.

Afhængig af de lokale forhold og oversigtsforhold er der en eller flere
poster udstationeret til at overvåge fareområdet. Alene for at kunne standse
skydningen hvis en eller anden lovbryder overtræder forbudet mod at sejle i
skydeområder når signalerne er hejst.
I det pågældende tilfælde har auditøren tillagt det defekte pejleapparat
"skylden", skønt jeg, der kender omtalte skydebane, mener at posten burde
have set faren selv uden pejleapparat. En ulykkelig hændelse, men en
hændelse der opstår først og fremmest på grund af uforsvarlig sejlads.

Måske lidt skarpt. Men jeg kan ikke acceptere at en boldværksmatros lægger
både HJV og medlemmer af skytteforeninger for had på grund af egen
uvidenhed.
Det han har opnået er at fungere som "nyttig idiot" for de mennesker der
ønsker at forbyde skydning som sportsgren.
I stedet burde han være lykkelig for at der ikke skete noget, han havde
INTET at gøre hvor han var, og lade det være godt med det. Hvis vi er
heldige, har han nu lært at overholde reglerne for forsvarlig færdsel til
søs.

MVH
Egon

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 13:32

> [...]
> Det han har opnået er at fungere som "nyttig idiot" for de mennesker der
> ønsker at forbyde skydning som sportsgren.

Nå der kom så dit egentlige ærinde frem.
Det vi her startede med at diskutere var sikkerheden på søområder i
nærheden af visse skydebaner for at undgå ulykker for alle parters
skyld. Nu drejer du det i en helt anden retning og beskylder andre for
skjulte dagsordener. Men der er ingen i denne diskussion der ønsker at
lukke skydebaner endsige lægge nogen for had - ja det skulle da lige
være dig selv. Du bruger konsekvent en omtaleform der udviser
manglende respekt for almindelige omgangsformer og regelsættet herfor.

> [...]
> INTET at gøre hvor han var, og lade det være godt med det. Hvis vi er
> heldige, har han nu lært at overholde reglerne for forsvarlig færdsel til

Du vil meget gerne give indtryk af at du er ekspert på området omkring
regler og bestemmelser for skydebaner. Men i dette tilfælde har du
blandet reglerne sammen, så jeg er desværre nødt til at korrigere din
opfattelse om hvorvidt "han" havde ret til at besejle området eller ej.

Det fremførte er kun gældende for en del af Forsvarets faste
skydepladser, som er markeret på søkort og i de af Forsvaret udgivne
publikationer.

”Forsvarets faste skydepladser” er et begreb i forhold til
bekendtgørelse i Efterretninger for Søfarende nr. 1., samt i
Farvandsefterretninger. Forsvaret har en række andre – også faste
skydepladser, der ikke er optaget i Efterretninger for Søfarende.

Forskellen er, at fareområder efter bekendtgørelsen kan afspærres og
overtrædelse kan sanktioneres, medens skydninger på ” ikke optagne
skydepladser” skal respektere anden benyttelse af området.

Den omtalte plads på Mandehoved er at sammenligne med den sidste
kategori, hvorfor skydninger her skal respektere anden benyttelse af
området - herunder selvfølgelig også lystsejlads. Sagt på en anden
måde: skydning skal altså indstilles når et fartøj bevæger sig ind i
fareområdet for en sådan skydebane, der ikke er optaget i
"Efterretninger for Søfarende" eller afmærket på et søkort.

Med dette indlæg synes jeg vi har bevæget os helt ud på kanten af hvad
emnet for denne gruppe er - jeg ønsker ikke at indgå i en
forvarspolitisk diskussion, det har aldrig været intentionen med mit
tiltag omkring internetsiden om skydebanerne, og jeg betragter derfor
denne del af diskussionen som afsluttet

--
_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 12:10

Egon

Inden du kaster dig ud i et stærkt engageret indlæg som dette burde du
nok læse lidt på lektien og sætte dig bedre ind i den konkrete sag.

Tillad mig at kommentere dit indlæg som følger:

>Denne sag er jo ganske enkelt en skandale..

Det er den - men jeg tror ikke vi mener det samme.

> Omtalte lystsejler har ganske tilsidesat alle regler om godt sømandskab,

Nej - det har han flere instansers ord for at han ikke har.

> idet han ikke har erkendt skydebanens afmærkning, og reageret herefter.
> Man har INTET at gøre i et fareområde.

Korrekt - men problemet er blot at det i det konkrete tilfælde ikke
var muligt selv med rettidig omhu at erkende fareområdet på grund af
mangelfuld afmærkning.

> Faktisk overtræder han gældnde lov ved at sejle som han har gjort.

Nej - det har flere instanser allerede afgjort.

> [...]
> skipper at sejle uden om. Ved uden om forstås en afstand på 2700 meter, som

Der blev ikke anvendt stroboskoplys ved den nævnte episode - den røde
kugle kunne ikke ses fra søen pga. dækkende bevoksning.
I øvrigt er det vel sådan at den røde kugle fortrinsvis er til
landværts advarsel. En kugle med en diameter på 50 cm er i hvert fald
meget vanskelig, ja faktisk umulig at observere på en afstand på op
til 3100 m som er udstrækningen af fareområdet for de omtalte baner.

> For en del år siden var jeg ude for en tilsvarende sag. (1978) Her blev
> sejleren idømt en bøde på 2300,- for at have besejlet fareområdet.
> (forøvrigt samme bane, mandehoved)

Var det den samme bane - eller evt. den militære i nærheden ?

> Det er vel alene fordi landkrabben har hylet højt nok i pressen, at han har
> undgået samme skæbne?

Nej -han blev pure frikendt længe før sagen fik stor omtale i pressen.

> Hjemmesiden er et godt initiativ,

Tak - meningen med siden er først og fremmest oplyse om pladsernes
beliggenhed, så tilsvarende ulykkelige episoder kan undgås fremover.
Derudover skulle den gerne være med til at sikkerheden omkring de
nævnte baner strammes op -noget som alle involverede parter har
erkendt er tiltrængt.

> [...]
> den røber ukendskab til gældende love og regler for skydebaner og deres brug

Jeg er absolut ikke enig - Harding E. Larsen -det er ham du kalder
"landkrabben"- har gjort et stort og godt arbejde og har sat sig
grundigt ind i gældende regler og bestemmelser.

> Der findes, for hver enkelt bane, en detailleret instruks for banens brug.
> Herunder afmærkningen af denne.

Undersøgelserne efter episoden har jo netop godtgjort at det netop er
her der sløses fra de ansvarliges side på mange af banerne. Så hvad
hjælper det at der findes instrukser hvis ikke de overholdes ?

> Det er, i følge loven, vores pligt som
> sejlere, at undgå at besejle fareområder..!!

Jeg kan kun gentage: Ja hvis vi ved hvor de befinder sig - indtil
videre har disse pladsers beliggenhed været ganske ukendte for os
sejlere - måske bortset fra nogle enkelte lokale. Det er jo netop
derfor Hardings arbejde er så godt -nu får langt flere kendskab til
fareområderne og kan tage deres forholdsregler.

> Bortset fra dette, er det mig ubegribeligt, at godkendte skydebaner ikke er
> aftegnet i vore søkort, samt at love og regler for disse tilsyneladende ikke
> er fast pensum i duelighedsbeviset.

Helt enig.

> Til slut: Instruks for banens brug er i dette tilfælde ikke overholdt, på
> grund af defekt pejleapparat. Beklageligt, men den slags kan ske, ligesom
> det kan ske, at en GPS går ned.

Du får det til at lyde som om at pejleapparatet lige præcis svigtede
den dag - det er jo desværre ikke tilfældet. Undersøgelser viste at
det ikke havde virket længe - jeg citerer fra skrivelse fra
Hjemmeværnskommandoen af den 04 feb. 2003:

-----citat-----
Forsvarets Auditorkorps' undersøgelser skulle klarlægge om ansatte i
hjemmeværnet havde begået strafbare handlinger. Undersøgelserne viste,
at sikkerhedsudstyret på Mandehoved Skydebane ikke er blevet
vedligeholdt tilstrækkeligt i tidens løb. Det har medført, at blandt
andet det til rådighed værende pejleapparat er blevet upålideligt og
til sidst uanvendeligt.
------citat slut-----

> Netop derfor er det vigtigt, at vi som
> sejlere også er vores ansvar bevidst, og følger gældende love og sejler uden
> om fareområder.

Så må jeg jo også gentage: Ja hvis vi ved de eksisterer og har
mulighed for at erkende dem.

> Heldigvis skete der ikke skade på noget som helst, og jeg anser den megen
> blæst der er rejst af landkrappen som et forkælet menneskes overreaktion i
> forsøget på at bortforklare egen grov forsømmelighed.

Efter min mening er denne sidste bemærkning groft fornærmende og helt
unødvendig overfor et menneske, der har brugt megen tid og kræfter på
at afdække sagen, netop for at undgå at der i fremtiden skal ske
ulykker med langt større og tragiske konsekvenser.

Lad mig til slut slå helt fast at det på ingen måde har været
intentionen med siden om skydebanerne at genere eller nedgøre
Hjemmeværnet -det har det svært nok for tiden. Det har blot været mit
ønske udbrede informationen om disse skydebaner til så mange af mine
sejlerkolleger som muligt, så vi ikke skal opleve tragiske ulykker i
fremtiden.
De kritiske bemærkninger i citatet fra Harding E.Larsens rapport skal
ses i sammenhæng med de nævnte ønskede ændringer omkring skydebanerne
-igen blot fordi jeg meget gerne vil medvirke til at sikkerheden
omkring banerne bliver bedst mulig -for alle parters skyld.

--
_/) _/) _/)

Fra : Egon Stich

Dato : 03-05-03 13:07

"Lars Poulsen" <lpolp@netscape.net> skrev i en meddelelse

Klip:

> Nej - det har han flere instansers ord for at han ikke har.

Passer ikke. Loven er klar på området. Færdsel i militære skydetærrener er
forbudt under skydning.
Det er vel også derfor sagen er afgjort uden konsekvenser for den
skydeansvarlige.

> Korrekt - men problemet er blot at det i det konkrete tilfælde ikke
> var muligt selv med rettidig omhu at erkende fareområdet på grund af
> mangelfuld afmærkning.

Lodret løgn.
Afmærkningskuglen var hejst efter reglerne. Her er ganske enkelt tale om
svigtende udkik samt sansynligvis ukendskab til reglerne for skydepladser.

> Nej - det har flere instanser allerede afgjort.

Det kan de umuligt have gjort, idet loven er ganske klar. Færdsel i
skydeterræn er forbudt.

> [...]
> til 3100 m som er udstrækningen af fareområdet for de omtalte baner.
>
> Passer ikke. Som sejlende fra Rødvig kender jeg ganske glimrende
afmærkningen som er ganske klart synlig fra søsiden, idet den er placeret
yderst på klinten.
Kuglen opfylder lovens krav om synlighed på 2700 meter som er gældende for
omtalte skydebane.

> Var det den samme bane - eller evt. den militære i nærheden ?

Nøjagtig samme bane som jeg i en periode på 12 år, fra 1973 til 1985 var
ansvarlig skydeleder på.
Den anden du omtaler har været stevnsfortets skydebane, som nu er nedlagt.

> Jeg er absolut ikke enig - Harding E. Larsen -det er ham du kalder
> "landkrabben"- har gjort et stort og godt arbejde og har sat sig
> grundigt ind i gældende regler og bestemmelser.

Med det jeg kender til sagen samt de udsagn jeg har set, er jeg aldeles
uenig.

Undersøgelserne efter episoden har jo netop godtgjort at det netop er
> her der sløses fra de ansvarliges side på mange af banerne. Så hvad
> hjælper det at der findes instrukser hvis ikke de overholdes ?

Selvfølgelig skal instrukser overholdes. Og det er beklageligt, når det
svipser. Men husk på, at instruksen først og fremmest er til for at beskytte
de tumper, der ikke respekterer skydeområder. Så fejlen er jo ikke
eensidig..!

> [...]
> derfor Hardings arbejde er så godt -nu får langt flere kendskab til
> fareområderne og kan tage deres forholdsregler.

ja, men måden...
I mine år som ansvarlig gjorde jeg, hvad jeg kunne for at få banen opført på
søkortene.
Muren man ramte ind i hed: "militære hemmeligheder". Af hensyn til
stevnsfortet som husede marinedistriktet ønskede man ikke at oplyse "den
onde fjende" om anlæggenes beliggenhed.
Dette argument burde vel være forældet, og måske kan vi se frem til
rettelser på søkortene?

> [...]
> vedligeholdt tilstrækkeligt i tidens løb. Det har medført, at blandt
> andet det til rådighed værende pejleapparat er blevet upålideligt og

Ak ja. Der er en hel historie om omtalte "pejleapparat".
I sin tid blev det, som forøvrigt var hjemmelavet, aldeles uaftoriseret
opsat af en person i den bedste mening. Det virkede aldrig, og vi klarede os
med kompas og afstandsbedømmelse efter bundgarn og udlagt bøje.
På et tidspunkt blev omtalte "pejleapparat" af en skydebaneinspektør indsat
i instruks for banens brug. En klar fejl, idet føromtalte metode klart var
mere sikker.
Og stadig bliver brugt. At "Apparatet" i det hele taget indgår i
konklutionerne er mig ikke forståeligt.
Men: Som en positiv ting i hændelsen sker der nu det at der bliver opsat et
autoriseret og dueligt pejleapparat.

> [...]
> ulykker med langt større og tragiske konsekvenser.
>
>Jeg kan godt forstå, hvad du mener. Men den mediehetz der opstod kunne godt
være undværet. Der findes jo andre måder at klare sager på, end at rende til
boulevardpresse med løse påstande. dette idet jeg fastholder, at sejleren
har været på gale veje fra starten af.

Og jeg anerkender til fulde en indsats for at udbrede kendskabet til vore
"hemmelige" skydebaner.

MVH
Egon

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 13:47

> Passer ikke. Loven er klar på området. Færdsel i militære skydetærrener er
> forbudt under skydning.

Jeg har allerede svaret dig under et andet indlæg, men vil gerne
gentage: du blander tingene sammen - her er ikke tale om et område
hvor adgang kan forbydes:

> [...]

> svigtende udkik samt sansynligvis ukendskab til reglerne for skydepladser.

Ved skydebanen på Mandehoved var der på en flagstang og bag ved nogle
træer opsat en skydekugle på 0,5 m diameter. Denne kugle kunne ikke
ses fra havet og heller ikke fra dele af skydebanens areal. En sådan
kugle hvis den ikke var dækket af træerne ikke synlig på hverken den
afstand fra kysten hvor vi befandt sig eller derfor ikke synlig på den
maksimale fareafstand på 3100 meter som forsvarets skydeinspektorat
opgiver som fareområdets udstrækning.

Men i øvrigt er det slet ikke relevant for det er jvf. ovenstående
stadig skydeledelsens pligt at indstille skydningen på en bane som
Mandehoved når et fartøj bevæger sig ind i fareområdet.

I øvrigt vil jeg henvise til mit tidligere svar, hvor jeg redegør for
hvorfor jeg ikke ønsker at fortsætte denne diskussion.
Du kæmper en helt anden kamp end jeg gør, og jeg ønsker ikke at blive
part i en sag om for eller imod skydebaner og hjemmeværn.

--
_/) _/) _/)

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 15:36

> [...]

overtrædelse kan sanktioneres, medens skydninger på ” ikke optagne
skydepladser” skal respektere anden benyttelse af området.

Den omtalte plads på Mandehoved og alle de andre hjemmeværnsbaner, der
ikke er optaget i Ef.f.sf, er at sammenligne med den sidste kategori,
hvorfor skydninger her skal respektere anden benyttelse af området -
herunder selvfølgelig også lystsejlads.
Sagt på en anden måde: Det er skydeledelsens ansvar at skydning straks
indstilles når et fartøj bevæger sig ind i fareområdet for en skyde
plads af denne type.

> [...]
træer opsat en skydekugle på 0,5 m diameter. Denne kugle kunne ikke
ses fra havet og heller ikke fra dele af skydebanens areal. En sådan
kugle vil ikke, også selvom den ikke var dækket af træerne, være
synlig på den maksimale fareafstand på 3100 meter som forsvarets
skydeinspektorat opgiver som det aktuelle fareområdes udstrækning.

Fra : TEAS

Dato : 03-05-03 19:11

"Egon Stich" skrev d. 03-05-03 09:20 dette indlæg :

> [...]

overreaktion i
> forsøget på at bortforklare egen grov forsømmelighed.

Vi har haft en sag om en skydebane på Odense Fjord der ligger på
Mesinge Mark med skydefelt mod dæmningen
til Bregnør havn.Skydefeltet går der hvor folk fisker.Det var kun de
lokale der vidste at den lå der.Der blev rejst en
rød kugle men der er ingen udenforstående der ved hvordan banen vender
og der var ingen både eller personer til
at advare folk eller standse skydningen.Banen er ikke afmærket.Efter
anmeldelse til politimesteren i Nyborg blev banen
lukket.Der blev så opsat bøjler så skud fra rifler ikke gik hen over
jordvolden.Når der skydes nu bliver det opslået i de lokale aviser og
der er folk til at stoppe skydningen og jage dem væk.
Hvis der er folk der går eller sejler ind i feltet når der er skydning
må de betale den bøde de får for at overtræde loven.
For ca 10 år siden var der en sag fra Vordingborg politikreds.En
lystsejler fik nedslag af kugler i vandet omkring båden
der sejlede i en afmærket sejlrende.Efter anmeldelse af det hos
Vordingborg politi oplyste politiet at der ikke var nogen
skydebane i området.Men politiet fandt en bane der var oprettet efter
krigen af hjemmeværnsfolk på en privat matrikel
og at banen aldrig har været registreret og godkendt.
Der findes mange skydebaner rundt omkring oprettet efter krigene 1864 og
1945 af forsvarsvilje.
Men ikke alle er i brug mere og nogle
bliver kun brugt en gang om året.
teas

http://www.kandu.dk/

Fra : Tim Sørensen

Dato : 03-05-03 22:22

> [...]
> Omtalte lystsejler har ganske tilsidesat alle regler om godt sømandskab,
> idet han ikke har erkendt skydebanens afmærkning, og reageret herefter.

Rigtigt!

> Faktisk overtræder han gældnde lov ved at sejle som han har gjort.
Også rigtigt.

Men nu er det jo sikkert sjovere at klage og pive end at lære reglerne!

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 22:57

Tim Sørensen wrote:

> Rigtigt!

> Også rigtigt.
>

> Men nu er det jo sikkert sjovere at klage og pive end at lære reglerne!

Jeg kunne godt tænke mig at høre din version af reglerne for
skydebaner med fareområde over søterritoriet,
som ikke er anført i Efterretninger for Søfarende - men jeg tror
faktisk slet ikke du kender dem, for så ville du ikke komme sådanne
dumsmarte bemærkninger.
Men lad høre - jeg glæder mig til at lære noget nyt...........

--
_/) _/) _/)

Fra : Egon Stich

Dato : 04-05-03 10:01

> [...]
> dumsmarte bemærkninger.
> Men lad høre - jeg glæder mig til at lære noget nyt...........

Hej.
Du kikker det forkerte sted.
Du skal have fat i lovene der gælder for forsvarets aktiviteter. Love og
forordninger for forsvaret.
Start eventuelt med: Reglement for brug af infanteriets våben i fredstid,
SIKKAV.
Din henvisning til efterretninger for søfarende osv holder ikke, da man af
forskellige årsager har ønsket at "hemmeligholdt" existensen af skydebaner,
ligesom "efterretninger" ikke kan overtrumfe vedtagne love.
Husk også på, at ukendskab til loven ikke fritager for ansvar.

For øvrigt har jeg ingen anden dagsorden, end at vi alle skal være her. Også
skytterne.
Du ville korse dig, hvis du vidste hvor mange dage der i årenes løb er
blevet ødelagt for sportsskytter og HJV på grund af sejleres "ikke
overholden af loven" på grund af manglende kendskab til denne eller
ubetænksomhed/ligegladhed.

Det er jo også derfor jeg glæder mig over initiativet med hjemmesiden,
således at kendskabet til placeringer af skydebaner kan udbredes.. Blot bør
i undersøge sagen til bunds, før i udtaler jer om påståede "rettigheder" til
at færdes i fareområder.

MVH
egon.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-05-03 10:21

Jeg havde jo ellers meddelt at diskussionen for mit vedkommende var
afsluttet - men jeg kan ikke lade dine påstande stå uimodsagte.
Det er dig der læser de forkerte steder - de regler du henviser til
gælder ikke for den type baner vi taler om -og det ved du forhåbentlig
godt, for ellers står det ringere til med uddannelsen blandt
hjemmeværnets befalingsmænd end jeg frygtede.
Men jeg kan godt se jeres interesse i at lade det fremstå som om man
kan bruge militære regler på private skydepladser.

Og så er det for øvrigt slut fra min side - jeg gider ikke bruge mere
af min kostbare tid på frustrerede søndagssoldater, der ser deres
legepladser truede.

ps. jeg har skam også en fortid i forsvaret - men det var alle dage
ikke kun om søndagen........

LP

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 04-05-03 13:02

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet ødelagt for sportsskytter og HJV på grund af sejleres "ikke
> overholden af loven" på grund af manglende kendskab til denne eller

Hvis disse sportsskytter og HJV folk korser sig så meget over
sejlerne........så skulle de nok have gjort noget ved det. I stedet for at
sidde på deres flade og sige "Nå...... ja de sejlerer er da også nogle
fjolser......." De kunne have henvendt sig til søfartsstyrelsen, så ville
der måske være sket noget.

> [...]
bør
> i undersøge sagen til bunds, før i udtaler jer om påståede "rettigheder"

Hmm.... så har du da skiftet rille i pladen.....positivt!!

Fra : Sune

Dato : 04-05-03 18:16

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
og
> forordninger for forsvaret.
> Start eventuelt med: Reglement for brug af infanteriets våben i

Hvis det er rigtigt hvad du siger, at man "lovene der gælder for
forsvarets aktiviteter" og "Reglement for brug af infanteriets våben i
fredstid" for at være lystsejler, er det så langt ude som det kan være.

Når man som sejler gør en dyd ud af at virke ansvarlig og tage
duelighedsbevis, speedbådskort eller hvad det nu er, så må det være nok.
Ellers er der noget galt med de krav søfartsstyrelsen stiller til
uddannelserne, og ikke sejlerne.

> [...]
skydebaner,
> ligesom "efterretninger" ikke kan overtrumfe vedtagne love.

Hvordan kan man ønske hemmeligholdt exsistensen af skydebaner, når man
samtidig skal kende dem som sejler for at overleve ? Det hænger ikke
sammen.

> Husk også på, at ukendskab til loven ikke fritager for ansvar.
>
> For øvrigt har jeg ingen anden dagsorden, end at vi alle skal være
her. Også
> skytterne.

Enig.
Men i alles interesse bør man nok finde kammertonen, og arbejde sammen
på at finde en løsning.
Initiativet er jo kanongodt (ups. utilsigtet vits og alene det, at
man gør et arbejde for at tydeliggøre problemet, er jo første skridt på
vejen.
Næste kunne jo være at sejlerorganisationer bliver klar over problemet
og i samarbejde med søfartsstyrelsen og forsvaret får koordineret
tingene, så de bliver indarbejdet i vores søkort.

vh Sune
(som iøvrigt er positiv over for hjemmeværnet og selv har været mange år
i forsvaret)

Fra : TEAS

Dato : 06-05-03 03:40

"Tim Sørensen" skrev d. 03-05-03 22:22 dette indlæg :
> "Egon Stich" <stich@get2net.dk> wrote
>
> Rigtigt!

> Også rigtigt.
>

> Men nu er det jo sikkert sjovere at klage og pive end at lære
reglerne!

> --
> Mvh.... Tim Sørensen
> 56º 24'209 N / 10º 55'631 E
>----------------------------------------------------------
> Hej Tim.
Når skydebanen ikke er afmærket i søkort eller afmærket med speciel
afmærkning gule bøjer eller stager med gult kryds
samt ikke er i efterretninger for søfarende og den røde kugle ikke kan
ses eller falder i med baggrunden.Så må man antage at der ingen
skydebane er.
Og lige et spørgsmål om den røde skydekugle.
DEn røde skydekugle der marker at der er en skydning! Hvilken vej vender
banen i forhold til kuglen??
mvh
TEAS

http://www.kandu.dk/

Fra : TEAS

Dato : 04-05-03 15:19

Egon!
Du skriver følgende om hjemmeværnets skydebaner.

Fra : Hans Olsen

Dato : 03-05-03 09:24

"Lars Poulsen" <lpolp@netscape.net> skrev i en meddelelse
> Kære sejlervenner
>
> Som mange af jer
KLIP
Hej
Det er da helt klart en ulykkelig hændelse, men dit angreb er meget ensidig,
og
kun set fra dit synspunkt, du prøver at piske en stemning op, og i giver
ikke
HJV og forsvaret plads til et eneste indlæg, en påstand om at udstyret er
hjemmelavet, og
der ikke føres nogen som helst kontrol med udstyret er ikke rigtig, hvis i
var bare
lidt seriøse, lod i også modparten komme til orde, og fik belyst sagen udfra
flere
vinkler, i stedet for den ensidige angreb i fører.
MVH
Hans Olsen

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 12:29

Hans

Der er ikke tale om noget angreb på noget eller nogen - men blot et
forsøg på at undgå tragiske ulykker i fremtiden.
Sagen er belyst og grundigt behandlet på allerhøjeste sted og jeg kan
love dig at alle involverede parter er blevet hørt.

Jeg gør dette for sejlernes skyld, men så sandelig også for
hjemmeværnsfolkenes skyld -jeg ønsker ikke at en hjemmeværnsmand skal
have sit liv ødelagt fordi han bliver skyld i at et andet menneske
bliver lemlæstet eller dræbt som følge af mangelfuld sikkerhed på en
skydebane.

--
_/) _/) _/)

Fra : Egon Stich

Dato : 03-05-03 13:08

> [...]
> have sit liv ødelagt fordi han bliver skyld i at et andet menneske
> bliver lemlæstet eller dræbt som følge af mangelfuld sikkerhed på en

Heri kan vi kun være enige

MVH
Egon

Fra : john_lundsgaard

Dato : 03-05-03 17:11

"Lars Poulsen" skrev d. 03-05-03 08:00 dette indlæg :

Hej Lars

Tak for hjemmesiden - Kanon godt initiativ.

Det er dejligt, at vi nu endelig kan få informationer om hvor de
skydegale søndagspartisaner gør livet farligt for alle andre end dem
selv.

Nu mangler vi bare, at der kommer noget afmærkning op så vi kan se hvor
stor en del af søteritoriet de beslaglægger med deres underlige hobby.

Hilsen John

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 17:49

Hej john

Selv tak - jeg er glad for at du kan bruge den.

> Nu mangler vi bare, at der kommer noget afmærkning op så vi kan se hvor
> stor en del af søteritoriet de beslaglægger med deres underlige hobby.

Faktisk beslaglægger de ikke søterritoriet - de låner det bare når der
ikke er andre til stede. Som reglerne er, skal man på den type baner
indstille skydningen når vi kommer sejlende.
Problemet er så bare, at erfaringerne desværre viser, at det kan man
ikke altid stole på at de gør. Man kunne godt få en fornemmelse af, at
der måske er folk i systemet, der ikke er 100% klar over hvordan
reglerne egentlig hænger sammen.
Så indtil videre er det bedste råd, at man altid kontakter
HJV-kommandoen for at forhøre sig om programmet for skydningerne, når
man planlægger at passere et sådant område.
Anvisninger på hvordan du gør det, finder du på hjemmesiden.

--
_/) _/) _/)

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 03-05-03 18:13

Ja, kanon hjemmeside........
Jeg forstår ikke de ikke er på søkortene.........
Spændende diskussion i havde (Lars og Egon)....... meget underholdene.....på
et tidspunkt syntes jeg det mindede om en Amerikansk "Ricky Lake agtig"
diskussion.

Vh Christian

Fra : Ole P.

Dato : 03-05-03 18:46

"Christian Gammelgaard" skrev i en meddelelse> Ja, kanon hjemmeside........

> Spændende diskussion i havde (Lars og Egon)....... meget
underholdene.....på
> et tidspunkt syntes jeg det mindede om en Amerikansk "Ricky Lake agtig"
> diskussion.

Ja, men bare synd at når Lars Poulsen m.fl. har lagt et stort arbejde i en
god og brugbar hjemmeside, så skal han efterfølgende bruge megen fingerkraft
på tastaturet i en *politisk* diskusion.
Men flot at han tog den op på så værdig vis, det ville de fleste andre nok
have svært ved.

mvh Ole P.

Fra : AJ

Dato : 03-05-03 19:42

"Ole P." <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> wrote in message

> [...]
> på tastaturet i en *politisk* diskusion.
> Men flot at han tog den op på så værdig vis, det ville de fleste andre nok

Jep, Lars udviser her en sjælden grad af tålmodighed (overfor en skydegal
fritidssoldat

Fra : Tim Sørensen

Dato : 03-05-03 22:20

> [...]
> god og brugbar hjemmeside, så skal han efterfølgende bruge megen
fingerkraft
> på tastaturet i en *politisk* diskusion.

Jaaeh - Stor fucking helt!

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Jørn

Dato : 03-05-03 22:57

ja kom ikke og sig at sejlsportsfolk ikke er dumme
De er som oftes dem der ikke har redningsvest på.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 23:40

Jørn wrote:
> ja kom ikke og sig at sejlsportsfolk ikke er dumme
> De er som oftes dem der ikke har redningsvest på.

Det er et velkendt faktum at jo senere på natten det bliver, jo mere
velgennemtænkte og velformulerede bliver indlæggene - her har Jørn
givet os et glimrende eksempel på dette fænomen.

Men helt ærligt, hvis man ikke orker at læse hvad jeg har skrevet i de
tidlige indlæg og kan forstå at det her ikke handler om krig mod HJV,
skytteforeninger ..osv. , så kan jeg åbenbart ikke udtrykke mig
tilstrækkeligt klart, og så må jeg jo give op.
Men for sidste gang: mit ærinde var simpelthen at komme med nogle
faktuelle oplysninger, der måske kunne bidrage til at forhindre
tragiske ulykker - noget som alle involverede parter -uanset
tilhørsforhold- burde kunne blive enige om var en god ting.

Men som sædvanlig skal der straks stilles op til skyttegravskrig
mellem hjemmeværnstilhængere og -modstandere, sejlsportsfolk og
motorbådsfolk, EU tilhængere og -modstandere, ......ja vi mangler bare
dem der er for og imod fri hastighed på motorvejene.

Så jeg nu hejser det hvide flag og begiver mig ud på de store have
hvor der gudskelov stadig er mere frisk luft end her i den lokale
muddergrøft - fortsat god mudderkastning.

--
_/) _/) _/)

Fra : Lars Poulsen

Dato : 03-05-03 23:46

-og hjemmesiden bliver hvor en er. Jeg tror den virker - trods alt.

Go' vind til jer alle - modstandere og tilhængere.

Lars

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 04-05-03 13:07

Kanon afslutning...... jeg har læst alle indslagene...... og jeg synes det
har været en god diskussion. Jeg har ihvertfald tænkt lidt over at søkortene
ikke fortæller alt. endnu engang tak for en god hjemmeside

Christian

Fra : AJ

Dato : 04-05-03 03:08

"Jørn" <dsl2780@vip.cybercity.dk> wrote in message
> ja kom ikke og sig at sejlsportsfolk ikke er dumme
> De er som oftes dem der ikke har redningsvest på.

Det eneste der duer er kevlar

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-05-03 17:29

AJ wrote:
> "Jørn" <dsl2780@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det eneste der duer er kevlar

Jeg er nu mest til dacron

--
_/) _/) _/)

Fra : PB

Dato : 03-05-03 22:22

Godt gået, Lars Poulsen.
Jeres kortudsnit vil få plads blandt de andre søkort.

hilsen Peter

Fra : Mikkel Troest

Dato : 04-05-03 09:37

Hej Lars,

Det var da en herlig og nyttig lille side!
- Det ser ud som om at kort-udsnittene er lavet i Det Levende Søkort (1
eller 2)...
Du har vel ikke lavet et DLSK-tema, som du kunne lægge til download?

Mikkel

Fra : PB

Dato : 04-05-03 11:39

Hej Lars Poulsen

Fine kort med påtegninger på hjemmesiden. Der er dog et par ting, jeg
gerne vil have forklaret nærmere:

1) Skudretning. Jeg forstår ikke det tal, der angiver, hvad jeg går ud
fra er vinklen eller udbredelsen på fareområdet. F.eks. nr 1 -
Børstinggård, skudretning angives til 6060 TS. Hvad betyder dette?

2) På kort 14 og fremad er koordinater angivet i et andet format end
længde-bredde. Nr. 14 angiver 1511 IV 765 880. Hvordan omsætter jeg
dette til lgd - br. til indtegning i søkort?

Jeg mener stadig at det er et kanon godt initiativ, du (I) har taget
til at informere os alle.

mvh Peter

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-05-03 12:06

> 1) Skudretning. Jeg forstår ikke det tal, der angiver, hvad jeg går ud
> fra er vinklen eller udbredelsen på fareområdet. F.eks. nr 1 -
> Børstinggård, skudretning angives til 6060 TS. Hvad betyder dette?

Ja det skal jeg jo nok se og få omskrevet til civilt sprog - 17,66 TS
svarer til 1 grad - så hvis du dividerer TS tallet med 17,66 får du
kompasretningen.

> 2) På kort 14 og fremad er koordinater angivet i et andet format end
> længde-bredde. Nr. 14 angiver 1511 IV 765 880. Hvordan omsætter jeg
> dette til lgd - br. til indtegning i søkort?

Det er nu rettet - de tidligere angivelser var UTM

> Jeg mener stadig at det er et kanon godt initiativ, du (I) har taget
> til at informere os alle.

TAK

--
_/) _/) _/)

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-05-03 12:12

> 1) Skudretning. Jeg forstår ikke det tal, der angiver, hvad jeg går ud
> fra er vinklen eller udbredelsen på fareområdet. F.eks. nr 1 -
> Børstinggård, skudretning angives til 6060 TS. Hvad betyder dette?

Ja det må jeg jo nok se og få omskrevet til civilt sprog når jeg
kommer hjem - men indtil videre må du bruge lommeregneren.

Fra : PB

Dato : 14-05-03 23:46

Hej Lars

Tak for svar (og rettelser)

mvh Peter

Fra : Lars Helboe

Dato : 04-05-03 11:43

Godt arbejde Lars

Og sjov underholdning på sådan en helt almindelig lørdag aften hvor ungerne
sover sødt.
De samme unger, som vi i øvrigt prøver at lære, at selv om man er uenig, så
er det altså helt grundlæggende, at man taler ordentligt til hinanden.

Det er åbenlyst at nogle forældre har sprunget lidt let hen over denne del
af opdragelsen!

Jeg har i øvrigt ingen fortid i militær eller hjemmeværn....... og er imod
fri hastighed på motorvejene
Fortsæt du bare det gode arbejde Lars

--
Lars Helboe
www.uller-matic.dk

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 04-05-03 13:10

"Lars Helboe" <post@uller-matic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> er det altså helt grundlæggende, at man taler ordentligt til hinanden.
>
> Det er åbenlyst at nogle forældre har sprunget lidt let hen over denne del

Hvem mon den var henvendt til????

Fra : Ole P.

Dato : 04-05-03 17:34

Små 40 indlæg i tråden på under 1½ døgn. .Imponerende
Ekstremt flot at tonen kunne holdes nogenlunde sober.
Stort bifald til Lars Poulsen for hans hjemmeside. Det var også en kanon god
ide at få lavet et tema til DLSK.
Jeg synes også at det fortjener en nærmere omtale i bådbladene (Sejler
Bladet, Båd Nyt etc)

God vind

mvh
Ole P.

Fra : Lars Helboe

Dato : 04-05-03 20:00

"Christian Gammelgaard" <cgammel@stud.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ok. Kunne måske godt ha' været placeret heldigere.

Måtte lige drøne indlæggene igennem igen for at se om min hukommelse
svigtede.

Visse ord og sætninger springer i øjnene:
Bolværksmatros
Landkrabbe
Nyttig idiot
Et forkælet menneske
Stor fucking helt
-Sikkert sjovere at klage og pive end at lære reglerne

Derudover en stærkt nedladende tone i visse indlæg (specielt fra Egon og
Tim).
Det må da være grundlæggende at behandle andre ordentligt også selv om man
er uenig med dem.
En sådan tone skræmmer folk væk herfra....

Lars Helboe

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 04-05-03 20:27

Helt sikkert..... det er noget mærkeligt noget. Det må være muligt at
underbygge argumenter med andet end skældsord....

Christian

Fra : AJ

Dato : 05-05-03 05:19

"Lars Helboe" <post@uller-matic.dk> wrote in message
> Visse ord og sætninger springer i øjnene:
> Bolværksmatros
> Landkrabbe
> Nyttig idiot
> Et forkælet menneske
> Stor fucking helt

Men "boldværksmatros" og "landkrappe" springer endnu mere i øjnene...

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 04-05-03 22:44

<snip>

Det er en herrego' hjemmeside du har lavet !

Blot skal man ikke tage den som endegyldigt udtryk for hvor en skydebane kan
befinde sig.....

Der kan oprettes midlertidige skydebaneanlæg hvorsomhelst, blot skal de
basale sikkerhedskrav opfyldes (sikkerhedsområde i skyderetningen med
minimum 30 graders vinkel til begge sider og en afstand på 3200 meter (der
af forsvaret anses for normal skydeafstand med f.eks. gevær/maskingevær)).
Dette skydeområde kan også være et søområde, hvor skydeplatformen kan være
et Marinehjemmeværnsfartøj. Her gælder principielt de samme regler (med
tilføjelse omkring bølgehøjde).. Og her er udkiggen støttet af
radarudstyr... Hver gang ! (hold tillige øje med signalflag BRAVO.. på halv
skydes der indenfor en halv time; på hel... så kan man nok høre det..). MHV
fartøjer kan tillige kaldes op direkte på VHF.. Jeg kan iøvrigt tilføje, at
selvom 3200 meter var/er sikkerhedsafstanden når vi skød til søs, så
stoppede jeg eller drejede rundt til anden skyderetning, hvis der i den
oprindelige skudretning dukkede fartøjer op 3-4 sømil ude..

Om hjemmeværnskommandoen kender til alle skydninger skal jeg ikke kunne
sige... dengang jeg selv stod som skydeleder på land/vand-skydninger blev
det tillige meldt "opad" som anført nedenfor. Men ikke helt op til
Hjemmeværnskommandoen (det kan godt være de gør det nuomdags...men jeg
tvivler), da de ikke har operativ myndighed over f.eks. MHV fartøjer og
såvidt jeg ved heller ikke er døgnbemandet.

Et midlertidigt anlægs sikkerhedsområde SKAL selvfølgelig kunne overvåges
(d.v.s. sigtbarheden skal muliggøre visuel overvågning, evt. med radarvogn
som "ekstraudstyr"). Og et midlertidigt skydeanlæg skal tillige anmeldes for
det lokale politi, der normalt herefter indrykker annoncer i de lokale
blade. "Normalt" ophænges tillige opslag i de nærliggende havne, så de
lokale sejlere/fiskere m.m. kan se skydetidspunkter og områdets udstrækning.
Internt i militæret blev skydninger tillige meldt opad i hierarkiet
(søværnets marinedistrikter o.l.)..

Hvad der er sket i Mandehoved - sagen er uhyggelig; udkiggen skulle have
varskoet allerede inden sejleren nåede ind i skydeområdet, men lad nu det
ligge; godt at der ikke skete noget.

Og forhåbentlig bliver sagen til en "husker" til alle der arrangerer og er
ansvarlige for skydninger ud over "æ haw", civile såvel som militære...

Men uanset hvor mange opslag, annoncer osv. man laver, kan der jo stadig
dukke "fremmede" sejlere op, som ikke kender til skydningen... og ansvaret
for at stoppe skydningen mens sejleren passerer ligger stadig ved den
skydende enhed..! (at "man" så kan retsforfølge en sådan sejler er en anden
ting...)

Go' vind !

/Keld "marinehjemmeværner"....