Noget check om bruger har stemt!, med noge~
Fra : Thomas Brejner

Dato : 02-05-03 21:56

Jeg er ved at lave et lille stemme system men det skal jo være så
man ik kan stemme flere gange og jeg har prøvet med noget her men
det er som om den springer det hvor den checker med if over hvad
er fejlen?
<%
if request.querystring("type") = "send" then
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("vits.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * from stemme"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

if request.form("navn") = rs("navn") then
response.write "Du har stemt"
else

SQL = "insert into stemme (vitsid, stjerne, navn) values ('" &
request("vitsid") & "', '" & request("stjerne") & "', '" &
request("navn") & "' )"
Conn.Execute(SQL)
response.redirect "vitsliste.asp"
end if
end if
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 02-05-03 22:33

"Thomas Brejner" <brejner@grineflippet.dk> wrote in message
> [...]
> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
> DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("vits.mdb")

Lige nu checker du jo kun den første post i databasen... i stedet skulle du
prøve
Overvej også om du ikke skulle bruge en cookie til at checke om folk har
stemt i stedet...

Do While NOT rs.EOF OR rs.BOF
If Request.Form("navn")=rs("navn") Then
harstemt=True
End If

rs.Close
Set rs=Nothing

If harstemt=True Then

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 03-05-03 00:42

"Henrik Hejbøl Jensen" <spam@GOAWAYhbw.dk> wrote in message

> [...]
du
> prøve
> Overvej også om du ikke skulle bruge en cookie til at checke om folk har

Jøsses det var sjusket... rettelser

> Do While NOT rs.EOF OR rs.BOF
> If Request.Form("navn")=rs("navn") Then
> harstemt=True
> End If
rs.MoveNext
Loop

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-03 22:39

Thomas Brejner skrev:

> det er som om den springer det hvor den checker med if over hvad
> er fejlen?

Du sammenligner kun navnet med den første post i databasen.

> strSQL = "Select * from stemme"

Sætningen herover udvælger alle poster i tabellen stemme.

> Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Nu lægges posterne i postsættet rs.

> if request.form("navn") = rs("navn") then

rs("navn") indeholder værdien af feltet "navn" for den første post
i rs - og ingen andre.

Du kan i stedet skrive din sql-sætning om så den kun leder efter
poster med det submittede navn:

strSQL = "SELECT navn FROM stemme WHERE navn = '" & _
       Request.Form("navn") & "'"

Nu behøver du ikke at tjekke om formnavnet er det samme - hvis der
er poster i rs er navnet også registreret. Du kan i stedet skrive:

Set rs = Conn.Execute (strSQL)

If Not rs.EOF Then
   ' Navnet findes i forvejen
Else
   ' O.k.
End If

NB: Ovenstående vil forhindre flere registreringer med samme navn,
men ikke registreringer med falske navne. Email-adresser kan lidt
bedre bruges - her har man bedre mulighed for at tjekke om de er
gyldige, og man kan evt. sende en bekræftelsesmail som skal
besvares før at stemmen kan godkendes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen