Buske(r)huset i Enslev, Randers Amt
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 02-05-03 17:13

Er dette det samme "Buskerhus" omtalt følgende steder:

I folketællingerne for Enslev sogn i Randers amt omtales det som

FT 1787 Buskerhuuset, Enslef Bye (Søren Madsen, skovfoged og tilsynsmand
ved Skærvad)
FT 1801 Budsker Huuset (Søren Madsen fortsat)
FT 1834 Enslev By, Buskerhuset (Anders Sørensen (Søren Madsens søn)
husmand og ejer af Villersø Kirke)
FT 1840 Buskerhuset (Anders Sørensen fortsat)
FT 1845 Buskehuset (Anders Sørensen fortsat)

I Anders Bødkers bog: Fra Djursland, Grenå 1928, omtales på en af de
sidste sider et "Buskehuset": Det lå nær Skærvad Ås udløb i Kolindsund
og var fra gammel tid skovriderbolig under grevskabet Scheel. Senere
blev det et almindeligt husmandssted, og da jorden blev solgt fra "afgav
det i mange Aar et tarveligt Husly for en Arbejderfamilie" (Åens udløb
må vel i dag være ændret ved udtørringen af Kolindsund?)

Endelig i Else Lassens "Nørre Djurs i gamle postkort", 1997, er der på
side 55 et postkort af "Buskegården, som i dag ligger Mastrupvej 5". Når
jeg på Krak leder på Mastrupvej 5 i Enslev får jeg plottet lokaliteten
UDENFOR Enslev halvvejs mod Ørum (FT'erne har som lokalitet Enslev By).

mange tak på forhånd
Tom Brøndsted

Fra : Krabsen

Dato : 02-05-03 19:53

Den nuværende 'Nordkanal' følger omtrent kanten for det tidligere
Kolindsund, så mon ikke åudløbet er ca. samme sted. Broen over Skærvad å
lige vest for Enslev hedder nu Buskebro, så det smager da af fugl.

mvh

Krabsen

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 03-05-03 10:17

Krabsen wrote:

> [...]
>Kolindsund, så mon ikke åudløbet er ca. samme sted. Broen over Skærvad å
>lige vest for Enslev hedder nu Buskebro, så det smager da af fugl.

Tak for svaret. Folketællingernes Buskerhus og Anders Bødkers Buskehus
må være det samme. Men mon ikke Else Lassens Buskegaard må være noget
helt andet? Jeg har vha. Krak plottet lokaliteten (ca. 4 km vest for
Enslev) på

http://tom.brondsted.dk/buskergrd.gif

mange hilsner
tom

Fra : Jean Seeberg

Dato : 07-05-03 20:55

Hej Tom.

Jeg havde set din efterlysning for nogle dage siden, men fik lige lyst til
at fortælle dig at der på egnen omkring Enslev ved Havndal er personer med
navnet Busk, om de har noget med Buskehuset at gøre, ved jeg ikke, men måske
!!.
Men det drejer sig vist ikke om dette Enslev, men om Enslev på Djursland.

Så gik jeg ind på Google og søgte på - busk enslev - og så bl.a. : 8
Mathias Nielsen Schiøt i Buskerhuset 20.4.1722 fol. 84b

Det er på siden Scheel gods skifter 1719-1752 :
http://www.milloup.dk/hvh/download/skifter/scheel_gods_skifter1.htm

Hvor også flere personer med navnet Busk er nævnt.

En enkel af navnet Busk på : http://www.brejl.dk/hosp.htm
102 Peder Olufsen Kaag i Voldby. 7.4.1768, fol.58B.
E: Anne Jensdatter. LV: Rasmus Jensen Busk sst. B: Peder i Lyngby på Århus
Hospitals gods, Kirsten g.m. Søren Lauridsen i Voldby på Løvenholm gods,
Anne Margrethe 14, Anne Marie 8, Maren 3. FM: fars halvbror Oluf Nielsen i
Voldby.

Om du kan hente noget her ved jeg heller ikke, men måske.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 08-05-03 13:32

Jean Seeberg wrote:

>Hej Tom.

>Så gik jeg ind på Google og søgte på - busk enslev - og så bl.a. : 8
>Mathias Nielsen Schiøt i Buskerhuset 20.4.1722 fol. 84b

Mathias Schiøt nævnes også af Anders Bødker. Der er vist et pænt
gravmonument over ham på Enslev kirkegård. Men han er næppe en forfar
til beboerne der træffes i Buskerhuset fra 1787.

>Det er på siden Scheel gods skifter 1719-1752 :
>http://www.milloup.dk/hvh/download/skifter/scheel_gods_skifter1.htm
>
>Hvor også flere personer med navnet Busk er nævnt.

Jeg er ikke bekendt med at nogen har afledt Busk-navnet af Buskerhuset,
- eller omvendt at Buskerhuset skulle have sit navn efter en oprindelig
beboer Busk (så ville Anders Bødker nok også have nævnt det).

Men da huset fra gammel tid har været skovriderbolig under Skærvad
kommer jeg til at tænke på noget jeg læste på bagsiden af Politiken
(ATS-rubrikken) for mange år siden (citeret efter hukommelsen): "VIDSTE
DE AT: Det er de færreste skovridere der er startet som buskmænd?"

mange hilsner
Tom