Ang. skovflåt
Fra : Louise Viborg

Dato : 02-05-03 16:24

Hej med jer!
Jeg har lige fjernet en lidt stor skovflår fra Balukas pote. Den sad
lige ved kloen der sidder længere oppe ad benet. Der sad den lige ved
kloen. Men rundt om hans klo er han blevet helt bar og rød. Hvordan
kan det være? Kan det være ham selv der har gjort det fordi flåten har
irriteret, eller kan det være flåten der har gjort det?

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)

Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-05-03 12:03

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan det være? Kan det være ham selv der har gjort det fordi flåten har
> irriteret, eller kan det være flåten der har gjort det?

Hej Louise

Det lyder som den, er det Borelia bakterie, den hedder, som flåter af og til
medbringer, så snak med dyrlægen hurtigere end straks, om han er enig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-03 10:48

Hej Louise !

Er helt enig med Benny - kom til dyrlægen hurtigst muligt !!

Vores den "gamle" hund blev bidt af en flåt med Borelia, og han blev så syg
at vi i 3 dage ikke vidste om han ville overleve eller ej

Så - hurtigst muligt afsted !

Mvh
Jo-Ann

Fra : Louise Viborg

Dato : 05-05-03 20:00

Hej med jer!
Jeg ringede til dyrlægevagten i lørdags, som beroligede mig med, at
når Baluka ikke havde nogle symptomer, så var det nok bare en reaktion
på bidet han havde fået. Så idag fik jeg tid hos min egen dyrlæge og
han sagde det samme. Han var endda så sød at vi ikke skulle betale for
konsultationen Så vores Baluka er helt ok

Fra : J. Jakobsen

Dato : 06-05-03 01:32

Her er et lidt sent svar men jeg håber det er noget du kan bruge.
De der flåter der har virusen Borelia er udbredt på Bornholm, Sverige og
vist nok i Tysklang og du skriver ikke noget om hvor du bor, but annyway
vores hund bliver angrebet kraftig af skovflåter hver dag og daglig fjerner
vi mellem to og fem flåter fra ham. nogle er lige til at dreje rundt og
fjerne mens andre skal nuleres først. Dem der skal nulres er dem der har
siddet i længere tid og rigtig har fået boret hovedet dybt ned i flæsket.
Til dem bruger vi en tang for ikke at stå tilbage med bagkropen og hovedet
stadig sidder inde under huden. Men flåter er meget sammensatte og hovedet
skilles ikke sådan lige fra kroppen så der kan rives ret kraftig i dem uden
at de tager skade. Dog er det en enkelt gang gået galt og hovedet blev inde
under huden, vi valgte så at holde øje med hunden for at se om der gik
betændelse i skidtet eller om det blev udskildt naturligt. Det endte med at
rundt omkring "hovedet" blev der dannet arvæv og en lille bule (vorte) blev
dannet og denne vorte var pludselig væk en dag uden de store armbevægelser.
Vi skal jo ikke glemme at hunde er et naturligt dyr med de fra naturen
dannede forsvar mod sygdomme og andre unoder der findes der, og dyrlægen kun
skal konsulteres når kræet er syg. Jeg kan se, på dit eget svar, at du har
været ved dyrlæge og han sagde ok for dyret hvilket jo er fint; men hvis
dyret har det godt og ikke viser svaghedstegn er der ingen grund til at
betale dyrlægen for et lille smil og en godbid.
Vi bruger nogle dråber, kan ikke huske hvad de hedder, som vi drypper ned i
nakken på hunden for at forhindre at flåterne bider, men med en 65 kg
langhåret pyrineerhund er det svært at holde helt væk men han har lært at
vise os hvor de sidder ved at "styre" vores hænder når vi nusser ham og på
den måde finder vi dem. Mange af dem vi har fjernet har efterladt et rødt
irreteret område som du beskriver, eller efterladt er nok så meget sagt for
det er hunden selv der har slikket og gnubbet sig der for at fjerne flåten.
Derfor er det en fin øvelse at efter hver tur i specielt højt græs eller i
granskov at eftergå hunden på ben og mave for flåter og fjerne dem med det
samme. Tit har de ikke bidt sig fast endnu og er lige til at fjerne og dem
der har fået sig hægtet på er nemme at fjerne ved lige at tage fat, dreje
rundt og rykke ud. Et andet sted de godt kan lide at sætte sig er ved
øjenbrynene og ved snuden, når hunden ligger ned er der fri bane til disse,
for flåter, herlige steder med blød hud. Under halsbåndet er der også frit
spil og på brystkassen hvor der på de fleste hunde er en masse hår. Nu
skriver du at du har en Golden Retriever og jeg regner ikke med at den
kommer op i jeres seng eller sofa; men flåter angriber også mennesker og de
har det fint under en dyne der er godt "fislunken" og du mærker ikke at den
borer hoved ind i dit skind for det foregår meget langsom og den kan side
der et par dage før den er stor og mæt, når det sker slipper den af sig selv
igen og finder et græsstrå for at vente på næste offer.
Håber det er noget du kan bruge
Moralen er: husk at nusse din hund ikke kun for din eller hundens skyld men
også for at finde flåter.
/Jørgen.