Navn på korttype
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-05-03 16:14

Håber ikke det er OT.

Hvad hedder den korttype, hvor længde- og breddegraderne er vinkelrette på
hinanden (hvilket giver et rektangulært verdenskort)?

Mvh. Bjarke

Fra : Jesper Harder

Dato : 02-05-03 16:18

"Bjarke Walling Petersen" <bwp.news@fjern-dette.bwp.dk> writes:

> Hvad hedder den korttype, hvor længde- og breddegraderne er
> vinkelrette på hinanden (hvilket giver et rektangulært verdenskort)?

Det er Mercators projektion.

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-05-03 16:36

Scripsit Jesper Harder <harder@myrealbox.com>

> Det er Mercators projektion.

Det er en af flere mulige. Det generelle navn er cylinderprojektioner,
og der er flere forskellige, alt efter hvordan man vælger afstanden
mellem breddegraderne. I Mercatorprojektionen er de valgt så kortet
bliver vinkeltro.

Der er også fx "Peters' Projektion" hvor de er valgt så kortet bliver
arealtro. Den var en del omtalt for 5-10 år siden fordi et eller andet
forlag udgav et altas med alle kortene i den projektion og påstod at
den var mindre "imperialistisk" end traditionelle kort. Især
sammenlignedes med Mercatorkort (som altså ikke er særlig almindelige
som verdenskort), hvor Grønland er for stor og Afrika for lille.

I de omtalte Peters-kort er Grønland derimod mast flad fra toppen og
Afrika fra siden, og det eneste sted hvor kortet er nogenlunde
vinkeltro er her på de civiliserede breddegrader. Særdeles
antieurocentrisk...

Google gav en (så vidt jeg lige kunne se ved en hurtig skimning)
udmærket gennemgang som første resultat på søgningen "kortprojektioner":
http://www.246.dk/kortproj.html

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 02-05-03 16:45

Henning Makholm skrev:
> [...]
> og der er flere forskellige, alt efter hvordan man vælger afstanden
> mellem breddegraderne. I Mercatorprojektionen er de valgt så kortet
[klip]

Jeg skal bruge et verdenskort til at "mappe" på en kugle i et 3D program -
når man taler med andre om det, ville det være rart at vide hvad korttypen
helt præcist hed. Nogen der ved hvilken korttype det er? - det er måske også
forskelligt fra program til program.
Jeg må lige se programmets dokumentation igennem for at se hvordan den
"mapper" et billede på en kugle. Jeg ved kun at det skal være kvadratisk.

Mvh. Bjarke