Musik av och för ettåringar
Fra : Stan D.

Dato : 01-05-03 23:47

Finns det någon musikintresserad förälder här? Vårt ettåriga barnbarn
verkar jätteintresserad av musik, fast barnvisorna går inte alltid hem så
bra hos honom. Finns det något bra instrument för honom att själv musicera
med? Och att lyssna på? Thanks for reply.

Sten

Fra : Dyler Turden

Dato : 02-05-03 07:07

Jeg er selv musiker og vi først købte vi en pianoxylofon, fordi jeg mente,
den ville være bedre til ham end et legetøjskeyboard. Men keyboardet er en
større succes, fordi den har forprogrammede melodier og lyde - xylofonen
bruger han kun til at hamre i. Nogle gange tager jeg ham op til klaveret og
så spiller vi små melodier - men kun meget kort tid ad gangen.

Fra : Stan D.

Dato : 02-05-03 09:51

Tack för svar. Det där med hamrandet känner man igen!

Sten

Fra : Halina

Dato : 04-05-03 16:33

"Stan D." <essge@swipnet.se> wrote in message news:<Uiqsa.421$C93.600@nntpserver.swip.net>...
> Tack för svar. Det där med hamrandet känner man igen!
>
> Sten

Jeg er også musiker, og har arbejdet i en musisk børneinstitution.
Så det med at hamre kender jeg også godt!
Nu er det lidt længe siden, men sådan som jeg husker det, så var det
forskelligt fra barn til barn hvordan de eksperimenterede med lyd.
Nogle foretrak at hamre og andre at undersøge de stille lyde. Det er
vel både temperament og humør-spørgsmål...

Børn reagerer helt klart på musik, harmoni osv. En CD som Inner
Harvest har nærmest ændret nogle børns liv.
Men når det gælder ganske små børns eget "musik-udøvelse" tænker jeg,
at vi måske skal passe på med ikke at overføre vores forståelse og
oplevelse af musik/lyd over på dem?
Jeg tror, at det bedste vi kan gøre er at give dem så
righoldige/varierede muligheder for at skabe lyd som muligt. At lade
dem udforske lydens verden i størst mulig grad.
Hvis deres kreativitet kan udfolde sig frit, og hvis de kan udforske
lydens univers frit (hvilket jo desværre også inkluderer hamre-lyde
, har man så ikke givet dem alt hvad de behøver?
Jeg tror ikke det kommer an på instrumentet som sådan.
Og slet ikke i en alder, hvor ALT er genstand for undersøgelse, og alt
bliver brugt på alle mulige spændende måder vi voksne end ikke har
kunnet forestille os?

Jeg kan godt se, at et keyboard med de mange forskellige lyde kan være
herligt.
Men hvis det spiller en hel melodi ved at man trykker på en tangent,
så forvandler det sig vel i praksis fra at være musikinstrument til at
være CD-afspiller?

Spændende diskussion, synes jeg!

Mange hilsener

Halina
www.hjertemusik.dk

Fra : Stan D.

Dato : 04-05-03 22:44

Hej Halina!

Vad är Inner Harvest? (Säkert en dum fråga, men tänk på att vi är
pensionärer!)

Jag tycker också att de av ettåringen (ett år och en månad idag söndag)
producerade ljuden måste accepteras även om de inte är "sköna", och att det
är bättre med ljudproduktion än sådan ljudavspelning, som ettåringen själv
triggar - fast det känns nog som en triumf att de små fingrarna kan ge
upphov till alla dessa ljud när han/hon bara trycker på en knapp!

Något jag tror på är att barnet får höra olika sorters musik, även s.k.
"fin" musik typ Mozart, Beethoven.

Sten

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-05-03 11:52

Stan D. wrote:
> Hej Halina!
>
> Vad är Inner Harvest? (Säkert en dum fråga, men tänk på att vi är
> pensionärer!)

Nej det er ikke et dumt spørgsmål. Jeg ved det i al fald heller ikke. Og
vil også gerne vide det.

> [...]
> upphov till alla dessa ljud när han/hon bara trycker på en knapp!
>
> Något jag tror på är att barnet får höra olika sorters musik, även s.k.

Bestemt. Forsøg med forskellige typer musik, og vær opmærksom på, hvad
han lytter til. Og husk, at det ændrer sig over tid.

Vores søn var i lang tid fascineret af en af Mozart klaversonater - men
kun den langsomme sats. Det var allerede fra han var ½-1 år. For nylig
(nu snart 2½ år) udsatte jeg ham for Ravels Bolero: krudtuglen sad
bomstille i 15 minutter.

Når han selv skal spille, så foregår det på en tromme - eller på mors
klaver. På klaveret spiller han alene eller (på det seneste) sammen med mor.

Når han spiller alene skal man bare være lidt opmærksom på at han ikke
bliver for grebet af det - så kan han godt blive lidt for voldsom.

Og så spiller han naturligvis "trommer" på alt hvad der kan givec lyd -
og som han må slå på.

Og så "spiller" han på sin legetøjsfagot - en stump af et kosteskaft med
en bambuspind boret ind på tværs ca 1/3 nede.

Kristian Damm Jensen | Life is short. If you can't be bothered
kristian-damm.jensen@cgey.com | to make your posting readable, I can't
ICQ# 146728724 | be bothered to read it.

Fra : Stan D.

Dato : 05-05-03 20:58

Intressant att höra om Mozarts pianosonat, och om Ravel. När jag
amatörspelade (efter gehör) den gamla harmoniskt och tonartsmässigt
komplicerade signaturmelodin Vals Illusion häromdan på keyboarden så visade
han faktiskt intresse. När jag då gick över till att spela barnvisor så
vände han ryggen åt keyboarden.

Sten

"Kristian Damm Jensen" <REkristian-damm.jensenMOVE@cgey.com> skrev i
meddelandet news:b95q4v$fr4mu$1@ID-146708.news.dfncis.de...

Fra : Halina

Dato : 11-05-03 17:35

"Stan D." <essge@swipnet.se> wrote in message news:<wqzta.599$C93.721@nntpserver.swip.net>...
> [...]
> han faktiskt intresse. När jag då gick över till att spela barnvisor så

Selvfølgelig er det ikke et dumt spørgsmål, jeg er bare lidt
miljøskadet... undskyld!

Inner Harvest er en af de mest solgte New Age CDer i Skandinavien, og
er (blandt andet) blevet brugt i mange børneinstitutioner, ved
graviditet, fødsler, og i måneder og år derefter.
Mere om den her:

http://www.hjertemusik.dk/inner_harvest_laes.htm

Og så vil jeg bare sige endnu en gang, at det er spændende at læse om
jeres erfaringer med børn og musik!

Kærlig hilsen

Halina