"Nej!"
Fra : Dyler Turden

Dato : 01-05-03 22:31

Vi har en dreng på 1 et år og 4 md. Jeg ved ikke, om det er standarden for
den alder, men udover at han er meget nysgerrig er det umuligt for os at få
ham vænnet fra visse vaner. F.eks. er han meget fascineret af computeren,
gør alt for at kravle op til den, skubber rundt med mit keyboard, osv. Jeg
kan slet ikke sidde ved den mens han er i værelset, så kommer han og tigger
og trækker for at komme op på skødet så han kan hamre i tastaturet. Eller
også går han ud på badeværelset for at trække lidt i cisternen. Uanset hvor
ofte vi siger "nej" med fast stemme og seriøs mine, gør han det alligevel,
da han ofte opfatter det som en leg. Snart bliver det fysisk, det her.

I lang lang tid havde jeg hele tiden ommøbleret for at han ikke skulle få
fingre i klemme, slå hovedet, osv. Men i dag var jeg tæt på et
nervesammenbrud...hvis han ødelægger computeren eller keyboardet er jeg på
spanden, da jeg er proff. musiker og har faktisk brug for udstyret. Vores
lejlighed er kun en 2-v. så jeg kan ikke rigtigt gemme grejet væk. Vi havde
også et tv-bord met e TV og en DVD-afspiller stående, men nu er de flyttet
højere op, da han aldrig lod dem være. Det er ikke fordi vi ikke elsker ham
højt, men man må for fanden trække en grænse eller hvad? Jeg tog ham lidt
mere håndfast og førte ham væk gang på gang, men stadigvæk kom han
tilbage...nu vil jeg ommøblere for 4. gang i år. Det her skal absolut ikke
forstås, som om jeg sætter computeren højere end barnet, men jeg føler nogen
gange, min fantasi er løbet tør for møbleringsideer, jeg kan ikke mere, ikke
mere nej ikke flere instruktioner.....og i dag var det særligt slemt

Mine spørgsmål:

1. Hvad skal man gøre, hvis han trodser vores "nej" gang efter gang efter
gang?

2. Er DET trodsealderen?

3. Skal han have mere fred og ro før sovetid (vores tv har nærmest
døgnåbent)?

4. Er det normalt, at han foretrækker elektroniske og mekaniske ting fremfor
legetøj? Legoklodser går an, men der er ikke noget som en mobil (den vi
bruger, altså - ikke en udtjent mobil) eller en fjernbetjening.

På forhånd tak

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 22:56

Dyler Turden wrote:

> Mine spørgsmål:
>
> 1. Hvad skal man gøre, hvis han trodser vores "nej" gang efter gang
> efter gang?

jeg sidder og tænker på... har i overvejet at skifte "NEJ" ud med
"Forsigtigt" eller "Stille"??
prøve at lære ham at behandle tingene med en smule omtanke ( så meget en et
årig nu kan*G*) i stedet for bare at råbe og irettesætte ham negativt, så
rose ham hvis han kan gøre det lige så stille, og bruge god tid på det??

> 2. Er DET trodsealderen?

nope*G* det er "hvad sker der hvis jeg gør sådan?" alderen...... han oplever
at hvis han gør et eller andet (hamrer i tastaturet, piller ved DVD'en) så
får han en form for opmærksomhed.... gør han også det hvis han gør noget som
i gerne vil have??
mange har desværre en tendens til at når ungerne gør noget galt, så får
barnet en frygtelig masse (negativ) opmærksomhed...... mens hvis de gør
noget rigtigt så får de et lille klap på hovedet og evt et "iih hvor er du
dyyyygtig", og så er det det.......
den tendens skal vendes om ;)
trodsaldern kommer først hen omkring 3 års alderen...... den vil du sagtens
kunne genkende når den ankommer, for det resulteer i at uanset hvad du beder
ham om så siger han "NEJ"*G*

> 3. Skal han have mere fred og ro før sovetid (vores tv har nærmest
> døgnåbent)?

ikke hvis han ellers ikke har problemer med at sove for det..... min søn har
sovet for et normalt kørende tv, og til tider endda højt musik, siden han
var helt lille... hvilket ar resulteret i at han nu kan sove alle steder,
uanset støjnivauet......

> [...]
> fremfor legetøj? Legoklodser går an, men der er ikke noget som en
> mobil (den vi bruger, altså - ikke en udtjent mobil) eller en

sæfølig er det normalt..... din søn er inde i en fase hvor alt du rører er
spændende, og så MÅ han da bestemt også røre det.....
min knægt har sku ikke leget med legoklodser i den alder*G* til nøds en bil,
men KUN hvis far eller mor gad være med......
jeg synes du skal tage den helt med ro.... din knægt lyder som en helt
normal og naturlig nysgerrig dreng, der har fuld fart på at udforske
verden......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-05-03 08:59

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3eb19219$0$29516$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Uanset hvor ofte vi siger "nej" med fast stemme og seriøs mine, gør han
det alligevel,
> da han ofte opfatter det som en leg.

Løsningen kan være mere elementær, end du forestiller dig.
Er du som folk er flest, vil et nej ofte være fulgt af en forklaring om,
hvad der siges nej
til:

"NEJ - du må IKKE pille ved min computer!"

eller

"NEJ - ikke slå i bordet!"

Er dit barn, som børn er flest, vil han have svært ved at undgå at tænke på
det,
du lige har sagt. og du har lige sagt: "pil ved computeren" og "slå i
bordet".
Måske det ligefrem er umuligt for ham at lade være. Og måske han opfatter
dit forbud
som en opfordring eller en udfordring.

På prøv engang at vende det om. Få hans hjerne til at tænke på noget han må:

"Sæt dig her og tegn på papiret"
"Leg med legoklodserne"
"Spil musik"

Få med andre ord drengens opmærksomhed rettet mod det han må - i stedet for
det han ikke må.

Prøv engang. Det er ikke nemt at undgå negationer, som det hedder - men
øvelse kan gøre forældre til mestre *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Claus P.

Dato : 02-05-03 09:12

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> wrote in message
> [...]

> ham vænnet fra visse vaner. F.eks. er han meget fascineret af computeren,

Det lyder som en frisk ung fyr. Min datter på nu 2 år er også meget
interesseret
i de ting vi beskæftiger os med. Ang fjernbetjeninger var det vældigt
spændende
for hende i starten når vi forsøgte at få den tilbage, men efter hun har
fået lov til
at undersøge og prøve knapperne er den ikke længere så interessant. Nu
afleverer hun den efter ca 1 min, eller når vi ber om den.

Mht pc'en sidder vi sammen og ser tegnefilm og hun har fundet ud af at
tastaturet
kan bruges til noget fornuftigt som at starte og stoppe film. Så der er håb
forude.

MVH CP

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 02-05-03 09:21

> [...]

tigger
> og trækker for at komme op på skødet så han kan hamre i tastaturet.

Vores dreng på 1 år og 2 måneder gør præcis det samme. Han vil gerne løbe
afsted med musen, hvis han kan se sit snit til det, og han gør hvad han kan
for at taste på tastaturet. Alt med knapper er sindsygt spændende for ham...

Vi har givet ham et gammelt tastatur som legetøj, og han er faktisk glad for
at sidde i sin lænestol og klapre på tastaturet. Så når han bliver for
nærgående ved computeren, så siger jeg til ham: "Nej, det skal du ikke. Hvor
er dit tastatur" og så går han ind og klaprer på det. Han har også i lang
tid haft en mus som legetøj, da han er vild med at trække rundt med
ledninger mv., så måske er det løsningen at prøve at give ham nogle knapper,
som han gerne må trykke på.

Jeg ved godt, at de skelner fint mellem de ting, de voksne "rigtigt"
bruger - og den gamle udtjente mobil. Det gør vores dreng også - kun vores
mobiler due, selvom han har en legetøjsmodel der kan sige lyde og en udtjent
ægte model. Men tastaturet - det holder altså!

Prøv det - måske er du heldig, at det fænger!

Hej fra Lisa

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-05-03 16:21

Hejsa

Dyler Turden <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> wrote:

> Mine spørgsmål:
>
> 1. Hvad skal man gøre, hvis han trodser vores "nej" gang efter gang efter
> gang?

Blive ved ,_() Og tage ham væk, og give ham af din tid.

> 2. Er DET trodsealderen?

Sigrid Riise siger, at det er os, der er i trodsalder! Og i øvrigt, tror
jeg, at ungerne er i opmæksomhedsalderen altid

> 3. Skal han have mere fred og ro før sovetid (vores tv har nærmest
> døgnåbent)?

Formodentlig - ro er i hvert fald vigtigt for dem (og os) og TV er ikke
roligt.

> 4. Er det normalt, at han foretrækker elektroniske og mekaniske ting fremfor
> legetøj? Legoklodser går an, men der er ikke noget som en mobil (den vi
> bruger, altså - ikke en udtjent mobil) eller en fjernbetjening.

Vores børn vil gerne det, som de kan se, at vi interesserer os for,
så....

Held og lykke, Sebastian

> På forhånd tak

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jannie og Jens

Dato : 02-05-03 23:01

, men jeg føler nogen
> gange, min fantasi er løbet tør for møbleringsideer, jeg kan ikke mere,
ikke
> mere nej ikke flere instruktioner.....

Jeg gjorde det, at jeg satte tastatur og mus om bag skærmen, når jeg ikke
var ved pcen, så satte jeg istedet et gammelt tastatur(havde ikke lige en
gammel mus men det også ligemeget i vores tilfælle). Nu kunne han så hamre
løs alt det han ville. efter en måned havde han helt mistet indteressen for
pceren, når jeg ikke var der. men den var selvfølgelig stadig indterresant
når jeg sad ved den, nogen gange tog jeg mig tid til at lege lidt med ham,
nogen gange var han tilfreds med, at få sit eget tastatur ved siden af, og
nogen gange udviklede det sig til at være skrigeri.

Jens

Fra : Rene Jensen

Dato : 26-05-03 21:07

> [...]

> legetøj? Legoklodser går an, men der er ikke noget som en mobil (den vi
> bruger, altså - ikke en udtjent mobil) eller en fjernbetjening.

tænk tænk hvorfor er du vild med elektroniske ting , og hvorfor skulle han
ikke også være det , her i huset er alle 6 vilde med det og alle vil til
også derfor alle næsten har deres eget tv computer mobil , ja køb og du skal
få fred

jensen

Fra : vadmand

Dato : 26-05-03 21:43

"Rene Jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke også være det , her i huset er alle 6 vilde med det og alle vil til
> også derfor alle næsten har deres eget tv computer mobil , ja køb og du

Det var vist ikke lige det svar, René havde brug for...

Til gengæld ved jeg ikke rigtigt, hvad ellers - bortset fra at et
"døgnåbent" tv altid er en dårlig idé. Luk op, når der er nioget, I vil se
og lad det ellers være lukket. Det andet er da hjernedødt.

Per V.

Fra : Nette

Dato : 26-05-03 21:52

"Dyler Turden" skrev i en meddelelse

> Vi har en dreng på 1 et år og 4 md. Jeg ved ikke, om det er standarden for
> den alder,

Det er det. Han er lige begyndt at kunne bevæge sig rigtigt rundt, det skal
afprøves. Ting skal føles og smages i hans univers

> [...]
tigger
> og trækker for at komme op på skødet så han kan hamre i tastaturet.

Det er da klart i mine øjne. Han ser jo sin far bruge det. Og er nysgerrig
efter at finde ud af, hvad der er. Han har bare ikke rigtig styr over sine
bevægelser endnu. Men bare rolig, han gør det ikke i nogen ond mening.

>Eller også går han ud på badeværelset for at trække lidt i cisternen.
Uanset hvor
> ofte vi siger "nej" med fast stemme og seriøs mine, gør han det alligevel,
> da han ofte opfatter det som en leg.

Sådan er det at have børn. Det man ikke vil have dem til at rode rundt i, må
man lukke det inde eller sætte højere op. Jeg går ud fra, at i har dør i ud
til toilettet?

> I lang lang tid havde jeg hele tiden ommøbleret for at han ikke skulle få
> fingre i klemme, slå hovedet, osv.

Ja, det er regel nr. 1, når man tænker på at få børn. De skal have plads og
er krævende.

> [...]
havde
> også et tv-bord met e TV og en DVD-afspiller stående, men nu er de flyttet

Jamen jeg forstår ikke rigtigt, at i ikke har haft den slags oppe og vende,
inden i fik et barn? Det at få børn, handler ikke kun om at fodre, bade og
lege, der spiller mange flere ting ind og en af dem er altså, at man ikke
kan have sine ting i fred. Men, når du nu står i situationen, kunne du så
ikke anskaffe dig et hylster til tastaturet, eller sætte det op på en hylde
eller oven på skærmen? Eller måske kunne du lukke døren ind til det rum,
hvor computeren/tvet er, når knægten render "frit" rundt?
Jeg tror, at næsten samtlige børnefamilier kan skrive under på, at have
fundet div. blyanter, legoklodser eller andre småting i videoen, på et eller
andet tidspunkt i deres børns første år. Dette er ganske normalt, for et
sundt og nysgerrigt barn.

> [...]
> mere håndfast og førte ham væk gang på gang, men stadigvæk kom han
> tilbage...nu vil jeg ommøblere for 4. gang i år.

Et år og fire måneder gammmel siger du? Jeg tror altså ikke, at du, på
nuværende tidspunkt, får ret meget ud af at "skælde ud" eller sige nej. Han
glemmer hurtigt, og er for nysgerrig, til at huske på, at du har stået med
en formanet pegefinger. Men med tiden hjælper det j

> [...]
ikke
> mere nej ikke flere instruktioner.....og i dag var det særligt slemt

Føler med dig.

> Mine spørgsmål:
>
> 1. Hvad skal man gøre, hvis han trodser vores "nej" gang efter gang efter
> gang?

Forsæt, men lade ham blive lidt ældre, før du forlanger, at han skulel kunen
forstå det. Han er et lille barn, som du endnu ikke kan føre end lette
samtaler med.

> 2. Er DET trodsealderen?

Nej, slet ikke. Det din søn gør, er at udforske ting og rum og afprøve sin
egen motorik og sine sanser. Trodsaldren handler om noget helt andet. Det er
det punkt i barnets liv, hvor det kan alting og vil alting selv, hvor det
ser sig selv som et selvstændigt individ for alvor. Derfor siger nogle nu
ikke trodsalderen mere, men i stedet Selvstændighedsalderen.

> 3. Skal han have mere fred og ro før sovetid (vores tv har nærmest
> døgnåbent)?

Jeg tror ikke, det har noget at sige. Men, hvis jeg sad som en lille
nysgerrig gut, der ikke anede hvad et tv var, ville jeg da også undersøge
alle de der mennesker og alle de der lyde, som kommer ud af den der kasse,
som står og kører konstant. Det er da dybt fashinerende.

> [...]
> legetøj? Legoklodser går an, men der er ikke noget som en mobil (den vi
> bruger, altså - ikke en udtjent mobil) eller en fjernbetjening.

Jeg tror, det er et rent tilfælde. Legetøjet var nyttigt, da han kun kunne
sidde, nu kan han komme rundt på egen hånd, og DET skal afprøves.

Altså er den eneste konkrete løsning jeg kan komme på, at du er nød til at
væbne dig med tålmodighed og den viden, at sådan ER børn.

Held og lykke med omrokeringen

Nette

Fra : ED

Dato : 26-05-03 23:01

> [...]
> den alder, men udover at han er meget nysgerrig er det umuligt for os at

Det der med vaner kender man jo fra sig selv, men hvad din søn angår, er der
ikke tale om vaner. Små børn har ikke "vaner". Han er bare helt fremme i
skoen mht. at prøve det hele - helst det samme som sin far.

> F.eks. er han meget fascineret af computeren
Hvem er i grunden ikke det ?

> [...]
tigger
> og trækker for at komme op på skødet så han kan hamre i tastaturet.
Jamen det er sgu da osse bare totalt i orden at hygge sig sammen med far.
Selvom jeg altid brækkede mig pga. køresyge, har jeg kørt tusinder af
kilometer i lastvogn med min far - for jeg VILLE bare med, selvom jeg godt
vidste jeg ville blive syg.

> [...]
hvor
> ofte vi siger "nej" med fast stemme og seriøs mine, gør han det alligevel,
Hvis du er musiker, burde begrebet fascination sige dig en hel masse. Det er
fascinerende at se rindende vand. Det er fascinerende at se ind i et bål.
Det er nemt at lukke den lille kuglehane der sidder på væggen bag toilettet,
medmindre den er groet fast.

>Snart bliver det fysisk, det her.
Hvis du er på nippet til at slå eller på anden måde blive voldelig, så få en
anden til at tage over , mens du går udenfor og damper af. Eller luk den
skide computer, tag ungen på nakken og gå en tur ud i den skønne skønne
skønne sommerskov - for sjov.

> [...]
> spanden, da jeg er proff. musiker og har faktisk brug for udstyret.

>Vores lejlighed er kun en 2-v. så jeg kan ikke rigtigt gemme grejet væk.
Nej, det er godt nok lidt trangt. Sæt en masse hylder op. Byg en platform i
ca. 150 cm højde til at sove på, med plads til kontor inde under. Det giver
lidt ekstra kvm. I jeres entre laver du hele loftet om til 2 store hylder,
ved at sætte liste op rundt langs væggen i ca. 200 cm højde og så lægge
nogle finèrplader op derpå. Mellem de 2 hylder skal der være plads til en
lampe og en overkrop. Lån fjernsynet ud til nogle venner. Det giver mere
plads på gulvet og mange flere kombinationsmuligheder mht. møblering ifht.
den traditionelle stuemøblering hvor alting er rettet mod fjernsynet, som
jernspåner mod en magnet. Skift det firebenede bord ud med et som kan
klappes ind til væggen, når i ikke bruger det. Smid ting ud i ikke bruger.

> [...]
ham
> højt, men man må for fanden trække en grænse eller hvad?
Vores pige på 11 mdr. har indtil videre overhovedet ikke vist tegn til at
hun forstår det der med grænse. Når jeg siger nej, så er det glemt 2
sekunder efter. Sådan er de modeller vist bare. Det må man sgu lære at leve
med. Når du sidder med ham på skødet foran PC`eren, så hav et gammelt
tastatur som han kan sidde og banke i. Mal evt. tasterne i nogle sjove
farver. Hav altid et tilbud til ham der er bedre end at smadre de ting du
bruger.

Jeg tog ham lidt
> mere håndfast og førte ham væk gang på gang, men stadigvæk kom han
> tilbage...
Pas nu på, ikke.

>nu vil jeg ommøblere for 4. gang i år. Det her skal absolut ikke
> forstås, som om jeg sætter computeren højere end barnet.
Har du prøvet at måle hvad du bruger mest tid på.???

> [...]

> Mine spørgsmål:
>
> 1. Hvad skal man gøre, hvis han trodser vores "nej" gang efter gang efter
Man kunne jo starte med at indse, at så små børn endnu ikke forstår et nej.

> 2. Er DET trodsealderen?
Nej, det er tiden fra nul til 2 år som er så vigtig fordi det populært sagt
er livets fundament bliver lagt.

> 3. Skal han have mere fred og ro før sovetid (vores tv har nærmest
> døgnåbent)?
Sluk for lortet - der er jo alligevel ikke noget der er værd at se. Man kan
jo også høre radio - det er ikke nær så paralyserende, og så kunne i måske
få lidt mere overskud til at lege med ham. Vi smed fjernsynet ud for et års
tid siden og jeg savner det kun meget sjældent. Datter på 10 år savner det
aldrig. Hun spiller rundbold i gården istedet. Vi hører radio og leger med
børnene

> [...]
> legetøj? Legoklodser går an, men der er ikke noget som en mobil (den vi
> bruger, altså - ikke en udtjent mobil) eller en fjernbetjening.
Ja, det er normalt at han vil bruge de samme ting som i bruger. Prøv selv at
bruge den udtjente mobil en gang imellem - så bliver den mere spændende.
Prøv selv at lege med Legoklodser - så bliver de også spændende.

Mvh. ED