Problemer med ' ved input i tabel
Fra : Belial

Dato : 01-05-03 20:42

Jeg har en gæstebog som man skal kunne skrive i. Jeg har som sådan ingen
problemer med dette, men så snart man bruger ' i noget af den tekst som skal
putte i tabellen, f.eks. hvis man skrive don't, så får jeg en fejlmeddelelse
som hedder:

Syntax error (missing operator) in query expression ''please don't',
'01-05-2003 21:40:18');'.

Jeg har prøvet at bruge en

FUNCTION fixQuotes( theString )
fixQuotes = Replace(theString, "'", "''")
End FUNCTION

og ved SQL insert strengen skrive

.... '" & fixQuotes(strMessage) & "' ....

men dette hjælper ikke. Nogen idé til hvordan jeg løser problemet??

Fra : Jimmy

Dato : 01-05-03 21:02

Sæt dette ind i den fil som skal vise beskederne

strMessage = RS("Message")
strMessage = Replace(strMessage, "'", "det som der skal stå")
strMessage = Replace(strMessage, "'", "det som der skal stå")

/jimmy
webshadow.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Belial

Dato : 01-05-03 21:25

> Sæt dette ind i den fil som skal vise beskederne
>
> strMessage = RS("Message")
> strMessage = Replace(strMessage, "'", "det som der skal stå")
> strMessage = Replace(strMessage, "'", "det som der skal stå")

Tak, men problemer opstår jo når jeg skal sætte tekst ind i tabellen... ikke
når jeg skal vise beskeden.

Fra : Torben Brandt

Dato : 01-05-03 21:46

Belial wrote:
> [...]
>
> og ved SQL insert strengen skrive
>
> ... '" & fixQuotes(strMessage) & "' ....
>
> men dette hjælper ikke. Nogen idé til hvordan jeg løser problemet??

Prøv at udskrive din SQL-streng:
Response.Write str_SQL
Response.End
lige inden du sender den til databasen.
Hvis du ikke selv kan se fejlen, så prøv at sende det, der udskrives,
her i gruppen.

mvh Torben

Fra : Belial

Dato : 01-05-03 23:08

[...]

----------------

Dette er resultatet af min sql streng:

INSERT INTO guestbook (Fra, Email, Homepagetitle, Homepage, Location,
Message, Dato)VALUES ('Ingen', 'nogen@nogne.dk', 'Hej',
'http://www.hest.dk', 'danmark', 'don''t type here', '02-05-2003 00:02:55');

Jeg kan ikke selv se noget problem, men kan se, at der bliver tilføjet et
ekstra "'" i "message" linien (don't type here). Hvis jeg tager funktionen

FUNCTION fixQuotes( theString )
fixQuotes = Replace(theString, "'", "''")
End FUNCTION

væk skriver den bare 'don't type here'.

Fra : Ryan Dahl

Dato : 01-05-03 23:47

On Fri, 2 May 2003 00:08:00 +0200, "Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>
>FUNCTION fixQuotes( theString )
> fixQuotes = Replace(theString, "'", "''")

Hej,

det ser umiddelbart ud til, at du mangler et mellemrum ligefør
VALUES... så passer din fejlmelding også bedre.
Mht. til programmet fixQuotes, - så er det absolut en god ide at
benytte.

mvh
Ryan

Fra : Belial

Dato : 02-05-03 00:20

> det ser umiddelbart ud til, at du mangler et mellemrum ligefør
> VALUES... så passer din fejlmelding også bedre.
> Mht. til programmet fixQuotes, - så er det absolut en god ide at
> benytte.

Perfuckingfekt! Havde godt set der ikke var mellemrum, med troede ikke det
betød noget. Tak for hjælpen til alle.