poll tutorial ASP
Fra : Lene Nielsen

Dato : 01-05-03 16:57

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor jeg finder en tutorial i
at lave polls?

Jeg ved godt at man kan få gratis quickpolls, men jeg vil gerne
lære at lave mine egne.

Lene Nielsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 01-05-03 18:36

"Lene Nielsen" <splitten@slet.post.tele.dk> wrote in message
> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor jeg finder en tutorial i
> at lave polls?

Jeg har ikke et direkte link til en polltut. men prøv at læse om
Querystring, database og cookie på www.html.dk

pseudokoden er så som følger

du kan evt. bruge en tabel der ser sådan ud

ID - autonummerering 'Et unikt ID for hver poll
spgoverskrift - tekst 'Overskriften på spørgsmålet
svar1 - tekst 'her er svarmulighed nr.1 til spørgsmålet
svar2 - tekst 'her er svarmulighed nr.2 til spørgsmålet
svar3 - tekst 'her er svarmulighed nr.3 til spørgsmålet
svar4 - tekst 'her er svarmulighed nr.4 til spørgsmålet
svarresultat1 -tal ' her er resultatet på 1. svar
svarresultat2 -tal ' her er resultatet på 2. svar
svarresultat3 -tal ' her er resultatet på 3. svar
svarresultat4 -tal ' her er resultatet på 4. svar

det er det hele du har brug for

Inkluder en side med poll'en der hentes fra databasen ved at sammenkøre ID
og et querystring id
Check bruger for cookie 'her checkes om brugeren har brugt poll'en før.
hvis ikke der er en cookie, så hentes spørgsmål fra databasen
når brugeren klikker på submit knappen på formen, registreres værdien i
databasen med værdi+1
der smides en cookie på brugerens computer
siden reloades
Hvis der er en cookie, vises resultatet af afstemningen, hentet fra
databasen

håber det er til at forstå. eller spørg bare løs

\henrik

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 01-05-03 19:43

"Henrik Hejbøl Jensen" <spam@GOAWAYhbw.dk> wrote in message

> "Lene Nielsen" <splitten@slet.post.tele.dk> wrote in message

Jeg har forfattet en lille poll til dig, som du kan bruge som du har lyst.
god fornøjelse

mvh. Henrik

Scriptet indeholder 4 filer:
index.asp ' opstartssiden
poll.asp ' siden der ordner alt med afstemningen
main.inc 'en include fil der linker til databasen. ligger i mappen /inc
main.mdb 'databasen der ligger i mappen /database. indeholder tabellen poll

tabellen "poll"

[...]
svar5 - tekst 'her er svarmulighed nr.5 til spørgsmålet
svar6 - tekst 'her er svarmulighed nr.6 til spørgsmålet
svarresultat1 -tal ' her er resultatet på 1. svar
svarresultat2 -tal ' her er resultatet på 2. svar
svarresultat3 -tal ' her er resultatet på 3. svar
svarresultat4 -tal ' her er resultatet på 4. svar
svarresultat5 -tal ' her er resultatet på 5. svar
svarresultat6 -tal ' her er resultatet på 6. svar

index.asp
---
<!--#include file="poll.asp"-->

main.inc
------
<%
DSN = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.Mappath("database\main.mdb")

Conn.Open DSN
%>

poll.asp
-----

<!--#Include File="inc/main.inc"-->

<%

Set rs = Conn.Execute("Select id from poll Order by ID asc")

vis_id = rs("id")

rs.Close
Set rs=nothing
cookie = Request.Cookies("poll")("pollid")
If Trim(cookie)=Trim(vis_id) Then
Set rs = Conn.Execute("Select * from poll where id=" & vis_id)
antalstemmer=0
For i = 1 to 6
If rs("svar" & i)<>"" Then
Response.Write rs("svar" & i) & "&nbsp;(" & rs("resultat" & i) & ")<br
/>"
antalstemmer=antalstemmer+ rs("resultat" & i)
End If

Next

Response.Write "<br />Antal stemmer: " & antalstemmer & "</p>"

rs.Close
Set rs=Nothing

Else

If Request.Querystring("pollaction")="updatepoll" Then

brugersvar = Request.Form("svar")

Set rs=Conn.Execute("Select resultat" & brugersvar & " from poll where
id=" & vis_id)

antalstemmer = rs("resultat" & brugersvar) + 1
rs.Close
Set rs=Nothing

Conn.Execute("Update Poll Set resultat" & brugersvar & "='" & antalstemmer
& "' where id=" & vis_id)

Response.Cookies("poll")("pollid")=vis_id
Response.Cookies("poll").Expires = Date+365

redir="index.asp"

Else

Set rs = Conn.Execute("Select * from poll order by id asc")
%>

<form method="post" action="index.asp?pollaction=updatepoll">
style="font-family:verdana;font-size:10pt;font-weight:bold;"><%=rs("overskri
ft")%></p>

<%
For i = 1 to 6

If rs("svar" & i)<>"" Then
%>
<input type="radio" name="svar" value="<%=i%>">&nbsp;<%=rs("svar" &
i)%><br />
<%
End If
Next

%>
<input type="submit" name="submit" value="Stem!"></p>

<%
End If

End If
Conn.Close
Set Conn=Nothing
If redir<>"" Then Response.Redirect(redir)
%>